Hayatından Bir Bölüm
.
(Birinci Akabe Beyatından sonra) Medineliler ayrılıp gittiği zaman Rasulullah (s.a.s.), onlarla birlikte Musab b. Umeyri gönderdi. Ona:
Onlara Kurân okumasını, İslâmı öğretmesini ve dinde fakîh kılmasını. emretti.
Musab, Medinede Mukrî (okuyucu) ismiyle isimlenmişti. Onun konutu, Esad b. Zürarenin evi idi.
O, onlara namaz kıldırıyordu. Çünkü Evs ve Hazrec (kabileleri) birbirine namazda uymaktan hoşlanmıyorlardı.
Esad b. Zürare, Musab b. Umeyr ile, Beni Abdil-Eşhel ve Beni Zafer evlerini kasdederek yola çıktılar. Sad b. Muaz, Esad b. Zürarenin teyzesinin oğlu idi. Onunla birlikte Beni Zaferin bahçelerinden bir bahçeye girdi.
Esad ile Musab, Bir-i Merak denilen su kuyusunun başına geldiler ve o bahçede oturdular. Eslem Kabilesinden bir cemaat, onların yanına toplandı. O zaman, Sad b. Muaz ve Üseyd b. Hudayr, Beni Abdil-Eşhelden olan kavimlerinin efendisi idiler. Her ikisi de, kavminin dini üzere müşriktiler. Bu olayı işittikleri zaman Sad b. Muaz, Üseyd b. Hudayre dedi ki:
- Ben, karışmam! Evlerimize zayıflarımızı bozmak için gelmiş olan o iki kişiye git ve onları menet, bize gelmesinler! Çünkü bildiğin gibi, şayet Esad b. Zürare akrabam olmasaydı senin yerine onu, ben kovardım. O, teyzemin oğludur. Ona karşı gelmeye kendimde cesaret bulamıyorum.
Bunun üzerine Üseyd b. Hudayr, mızrağını aldı, sonra onlara gitti.
Esad b. Zürare, onu görünce Musab b. Umeyre şöyle dedi:
- İşte bu, kavminin efendisidir. Sana gelmiştir. Onun hakkında doğruyu yerine getir.
Musab dedi ki:
- Eğer oturursa, onunla konuşurum!
Üseyd, söverek önlerinde durdu ve şöyle dedi:
- Sizi, bize getiren nedir? Zayıflarımızı bozuyorsunuz. Eğer sağ kalmaya ihtiyacınız var ise, bizden ayrılıp gidiniz.
Bu sırada Musab, ona:
- Oturup da dinlemez misin? Eğer razı olursan kabul edersin, hoşuna gitmezse bırakırsın, dedi.
Üseyd:
- Haklısın, dedi.
Sonra mızrağını yere saplayıp onların yanlarına oturdu. Böylece Musab, ona İslâmı anlattı ve ona Kurân okudu.
Onlardan rivayet edildiğine göre, onlar dediler ki:
- Vallahi, o, konuşmadan önce yüzünden müslüman olduğunu anladık. Yüzünün aydınlığından ve yumuşamasından ötürü. Sonra:
- Bu söz, ne güzel bir sözmüş. Bu dine girmek istediğiniz zaman nasıl yaparsınız? dedi.
Onlar da, ona şöyle dediler:
- Gusledersin, pâklanırsın ve elbiseni de pâklarsın, sonra hak şehadetiyle şehadet getirirsin, sonra namaz kılarsın.
Bunun üzerine o da kalktı, gusl abdestini aldı, elbiselerini temizledi. Hak şehadetini getirdi, iki rekat namaz kıldı, sonra onlara şöyle dedi:
- Arkamda bir adam vardır ki, eğer o, size tabi olursa, onun kavminden hiçbir kimse ondan ayrılmaz. Onu, şimdi size göndereceğim. O, Sad b. Muazdır.
Sonra mızrağını aldı, Sad ve kavminin yanına gitti. Onlar, meclislerinde oturmakta idiler.
Sad b. Muaz, dönüşünde ona baktığı zaman şöyle dedi:
- Allaha yemin ederim ki Üseyd, sizin yanınızdan gittiği yüzden başka bir yüzle size gelmiştir.
O, mecliste dururken Sad, ona:
- Ne yaptın? dedi. (Üseyd) dedi ki:
- O iki adamla konuştum. Vallahi, onlarda bir sakınca görmedim. Ben, onları kovdum. Onlar, İstediğinizi yaparız dediler.
Bana haber verildiğine göre Beni Harise, sana hakaret için Esad b. Zürareyi öldürmeye çıkmışlar.
Ya Sad, onun, teyzenoğlu olduğunu biliyorlar. Neticede sana verdikleri sözü bozup ihanet edecekler.
Bunun üzerine Sad, gazablanarak, süratle kalktı. O, Beni Harisenin haberinden korktu ve sinirli olarak eline süngüyü aldı. Üseyde:
- Vallahi, senin bir şey becereceğini zannetmiyorum, dedi.
Sonra Musab ve Esada gitmek üzere yola çıktı. Sad, onları emniyetli bir vaziyette görünce, Üseydin onun dinlemesini (yani, onu müslüman ettirmek istediğini) anladı. Söverek, önlerinde durdu.
Sonra Esad b. Zürareye dedi ki:
- Ya Ebu Umâme, vallahi, şayet aramızda akrabalık olmasaydı bunu, benden kurtaramazdın. İstemediğimiz şeyleri evlerimize mi sokacaksınız?
Sad gelmeden, Esad b. Zürare, Musab b. Umeyr'e şöyle demişti:
- Mus'ab, vallahi sana, kavminin efendisi geldi. Eğer o, sana tabi olursa, hiç kimse sana tabi olmaktan geri kalmaz.
Sa'd gelince Mus'ab, o'na şöyle dedi:
- Oturup da dinler misin? Dinleyip de hoşuna giderse kabul edersin, yoksa hoşuna gitmezse, söylemekten vazgeçersin. Sad:
- Haklısın, dedi.
Sonra süngüsünü yere sapladı ve oturdu. Musab, ona İslâmı anlattı. Ona Kurân okudu. Dediler ki:
- Vallahi, konuşmadan önce yüzünden müslüman olduğunu anladık. Çünkü yüzü nurlanmış ve yumuşamıştı.
Sonra Sad dedi ki:
- Müslüman olup bu dine girdiğiniz zaman nasıl yaparsınız? Onlar dediler ki:
- Gusul abdesti alırsın, temizlenirsin ve elbiseni de temizlersin. Hak şehadetini getirirsin, sonra iki rekat namaz kılarsın.
O da kalktı, gusul abdesti aldı ve elbiselerini temizledi. Hak şehadetini getirdi, iki rekat namaz kıldı. Sonra süngüsünü aldı ve kavminin meclislerine gitmeyi kasdederek dönüp gitti. Onunla birlikte Üseyd b. Hudayr da gitti.
Kavmi, onu dönerken gördüğünde şöyle dediler:
- Allaha yemin ederiz ki, Sad, yanımızdan gittiği yüzden başka bir yüzle size dönmüştür.
Yanlarına geldiğinde şöyle dedi:
- Ya Beni Abdil-Eşhel, beni, içinizde nasıl bilirsiniz?
Dediler ki:
- Sen, bizim efendimizin, bizim en lütufkârımızsın ve reyce bizim en üstünümüzsün. Temsilcilik yönünden en uğurlumuzsun. Dedi ki:
- Allaha ve Onun Rasulüne sizler iman etmeden, küçük-büyük hiçbirinizle konuşmayacağım!
Musab ve Esad dediler ki:
- Vallahi, Beni Abdil-Eşhel evlerinde müslüman olmayan hiçbir erkek ve kadın kalmadı.
Esad ve Musab, Esad b. Zürarenin evine döndüler. Musab, orada milleti İslâma davet ederek kaldı ve Ensarın evlerinden hiçbir ev kalmadı ki, içindeki erkek ve kadınlar müslüman olmasın!..[504]
Dâvâmızın başı ve sonu, Âlemlerin Rabbi Allaha hamd etmektir.[505]
[1] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 80.
[2] Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili, İstanbul 1935, 1/95.
[3] Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/53.
[4] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 282.
[5] 2/23, 17/1, 18/1, 57/9.
[6] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[7] 2/256.
[8] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[9] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 282.
[10] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 282-283.
[11] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 283.
[12] Zariyat: 51/56.
[13] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 283-284.
[14] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[15] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 80.
[16] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 60.
[17] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 60-61.
[18] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 81.
[19] Buhâri, Cenâiz: 3; Fedâilü Ashabı'n-Nebi: 5; Megâzî: 83; İbn Mâce, Cenâiz: 65; Ahmed b. Hanbel, Müsned: 5/220.
[20] Buhârî, Bed'ül Vahy: 1; ltk: 6; Menâkıbu'l-Ensâr: 45; Talâk: 11; Hıyel: 1; Müslim, İmâre: 155; Ebû Dâvud, Talâk: 11; Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/53-54.
[21] el-Alûsî, Rûhi'l-Meânî, Beyrut, t.y, 1/86.
[22] Müslim, İmân: 5, 6; İbn Mâce, Mukaddime: 9.
[23] Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/54-55.
[24] Buhari-Libas: 46; Müslim-Libas: 56; Tirmizi-Libas: 6; İbn Mace-Libas: 39-41.
[25] Buhari-Cihad: 46; Müslim-İman: 49.
[26] Tirmizi, İbn Mace; Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 15.
[27] Tirmizinin bu lafızla rivayet ettiği sened zayıftır. Alimler hakkında konuşmuşlardır. Ancak hadisin sahih bir senedle rivayet edilen lafzı şu şekildedir: Dua ibadetin ta kendisidir. Bunu Buhari, Edebül-Müfred: 7714; Ebu Davud: 1479; Tirmizi: 3432; İbn Mace: 3828; Ahmed, Müsned: 4/267; Hakim, Müstedrek: 1/419da rivayet etmişlerdir. (Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 61)
[28] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 62-63.
[29] Müslim.
[30] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 18.
[31] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 70-71.
[32] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 19.
[33] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 74-75.
[34] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 18.
[35] Buhari, Müslim.
[36] Müslim.
[37] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 71-73.
[38] Müslim.
[39] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 19-20.
[40] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 76.
[41] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 20.
[42] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 77-78.
[43] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 15.
[44] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 63-64.
[45] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 16.
[46] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 64-65.
[47] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 16.
[48] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 65-67.
[49] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 17.
[50] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 69-70.
[51] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 68-69.
[52] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 17.
[53] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 67-68.
[54] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 83.
[55] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[56] Yakup Çiçek, Fahrettin Yıldız-Dingünü İbâdet: 126.
[57] Buhâri.
[58] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[59] Enbiyâ: 21/20; Tahrîm: 66/6.
[60] Buhârî-Salât: 56; Müslim-K. Mesâcid: 4.
[61](57/25.
[62] 9/60, 103; 70/24-25.
[63] Müslim.
[64] Mehmet Kubat-Kur'an'da Tevhid: 132, 164; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[65] 51/56.
[66] 2/83; 3/64; 5/72...
[67] 13/36; 21/73; 39/11, 14.
[68] 2/21.
[69] 22/77.
[70] 98/5.
[71] 4/36.
[72] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[73] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[74] 5/5.
[75] Buhârî-Bed'ül-Vahy: 1, Itak: 6, Talak: 11, İman: 23; Müslim-İmâre: 155.
[76] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[77] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[78] 6/56; 10/104.
[79] 5/76; 10/18.
[80] 19/42.
[81] 29/17.
[82] 14/35; 26/70, 71.
[83] 43/45.
[84] 21/53.
[85] 5/60; 39/17.
[86] 36/60; 19/44.
[87] 11/62, 87, 109; 14/10.
[88] 10/28.
[89] 34/41.
[90] 23/47.
[91] 34/40; 43/19-20.
[92] 39/3.
[93] 12/40.
[94] 37/161.
[95] 37/95.
[96] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[97] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[98] 6/56; 10/18.
[99] 6/56.
[100] 10/18.
[101] 16/73.
[102] 37/95.
[103] 19/42.
[104] 46/4.
[105] 53/23; 12/40.
[106] 37/86.
[107] 21/52.
[108] 14/35.
[109] 14/35.
[110] 11/109.
[111] 21/98.
[112] 37/22-34.
[113] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[114] Ayrıca, tâğutu reddetmek konusunda bkz. 2/256, 257; 4/51, 60, 76; 16/36.
[115] Muhammed Kutub-Lâ İlâhe İllâllah: 109.
[116] Mevdudi-Kur'an'a Göre Dört Terim: 66, 84.
[117] Mehmet Kubat-Kur'an'da Tevhid: 138
[118] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[119] 4/59.
[120] Elmalılı: 4/2511. Bu konuyla ilgili olarak Adiy b. Hâtem'le ilgili hadis için bkz. Tirmizî-Tefsir: 9.
[121] Elmalılı: 4/2512.
[122] Buhâri-Ahkâm: 4; Müslim-İmâre: 39, 46.
[123] Elmalılı: 4/ 2513-2514.
[124] Mehmet Kubat-Kur'an'da Tevhid: 132.
[125] En'âm: 6/112.
[126] Bakara: 2/268; Nûr: 24/21.
[127] A'râf: 7/20; Tâhâ: 20/120.
[128] Mâide: 5/91.
[129] En'âm: 6/43; Enfâl: 8/48.
[130] Nisâ: 4/120; İsrâ: 17/64.
[131] En'âm: 6/68.
[132] Nisâ: 4/76.
[133] Nisâ: 4/60.
[134] Neml: 27/24; Ankebût: 29/38.
[135] 5/91.
[136] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[137] 51/56; 55/15.
[138] İsmail Karagöz-Kur'an'da İbâdet Kavramı: 78.
[139] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[140] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 284.
[141] Ahmed Muhammed Davud, Akidetut-Tevhid, Ravza Yayınları: 69.
[142] Alusi, Ruhû'l-Meânî, Beyrut (t.y.), 1/229.
[143] bk. Kamil Miras, Tecrid-i Sarih Tercümesi ve Şerhi: 9/55.
[144] İbn Kesir, Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azim, Mısır, (ty.) 1/73; M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, İstanbul 1948, 1/320; Ahmet Güç, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/58.
[145] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[146] Kehf: 18/50; Hıcr: 15/27; Rahman: 55/15.
[147] Müslim, Zühd: 10, Hadis no: 2294, 4/2294; Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 284.
[148] Bkz. A'râf: 7/20.
[149] Bakara: 2/268.
[150] Bakara: 2/268; Nur: 24/21.
[151] Bakara: 2/275; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[152] er-Rum: 30/12, el-En'âm: 6/44; el-Mü'minun: 23/77; el-Zuhruf: 43/75 bk. Râgıb el-İsfahani, el-Müfredat fi Garibi'l-Kur'an, Beyrut (ty.) s. 60; İbn Manzur, Lisanü'l-Arab, Beyrut (ty.), VI, 29.
[153] Müslim, Münafıkun: 11; Ahmed b. Hanbel, Müsned: 6/115.
[154] Ahmet Güç, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/58-59.
[155] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[156] Araf: 7/11-21. el-Hicr: 15/28-43, v.d.
[157] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 284-285.
[158] Sâd: 38/71-85.
[159] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[160] Zümer: 39/68; Mutaffifîn: 83/6.
[161] Neml: 27/87.
[162] Elmalılı, c. 3, s. 2138; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[163] A'râf: 7/17.
[164] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[165] Bekara: 2/37.
[166] Isra: 17/62, 65; Hıcr: 15/42.
[167] Araf: 7/27.
[168] Araf: 7/17.
[169] Isra: 17/64. Müslim, Münafikûn: 66, 68, Hadis no: 2813, 4/2167.
[170] Bekara: 2/268.
[171] Bekara: 2288.
[172] Nisa: 4/76.
[173] Isra: 17/65.
[174] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 285-287.
[175] Nâs: 114/4-6.
[176] Mücadele: 58/19.
[177] Bakara: 2/268.
[178] İsrâ: 17/53.
[179] Neml: 27/24; Nahl: 16/63.
[180] En'âm: 6/112-113.
[181] Mâide: 5/90-91.
[182] A. Osman Ateş, Şeytan, s. 214.
[183] Zübeyir Yetik, Şeytan, s. 97-107.
[184] H. K. Ece, Hz. Adem, s. 139-141; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[185] Ömer Nasûhi Bilmen, Hukuk-i lslâmiyye ve Istılâhat-ı Fıkhiyye Kamusu, İst. 1976, c.I, sh. 163, Madde: 439. Ayrıca, Muhammed Ma'ruf Devalabi, el-Medhel ilâ İlmu'l Usul-i Fıkıh, Dimeşk: 1965 (5.bsm.) sh. 49.
[186] Molla Hüsrev, Mir'at el-Usûl fi Şerhi Mirkat elVûsûl, İst.1307, c.II, sh. 50.
[187] Mecmuat'u't-Tefasir, İst. 1979, Çağrı Yayını. c. II, sh.166.
[188] Kurtubî, el-Camiü li Ahkâmû'l Kur'ân, Kahire:1967, (3. bsm.) c. V, sh. 386.
[189] Ebû Bekir el-Cessas, Ahkâmû'l Kur'ân, Beyrut: 1335, c. I, sh. 88.
[190] İmam-ı Zemahşerî, el-Keşşaf, Kahire 1351, c. 1, sh. 563 vd.
[191] İmam-ı Serahsî, Temhidû'I Füsûl fi İlmû'I Usûl, Beyrut:1393, c. I, sh. 311.
[192] Molla Hüsrev, a.g.e., c. II, sh. 54-55.
[193] İmam-ı Serahsi, a.g.e., c. I, sh. 303.
[194] Sünen-i İbn-i Mace, İst.1401, Çağrı Yayınıları, c. II, sh.1303, Had. No: 3950.
[195] Yusuf Kerimoğlu, Kelimeler ve Kavramlar, İnkılap Yayınları: 195-197.
[196] Ebu Davud, Akdiye, Hadis no: 3592, 3/303. Tirmizí, Ahkâm: 3, Hadis no: 1327, 3/616. Camiu Beyanil Ilm, 2/56; Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 287-288.
[197] Zebîdi, Tâcu'l-Arûs, Mısır 1307, II, 329.
[198] İbn Ebî Şeybe, el-Musannef, Haydarâbâd, 1966, I, 156.
[199] Buhârî, el-İ'tisâm, 21; Müslim, Akdiye, 15; Ahmed b. Hanbel, III, 187.
[200] Tirmizî, III, s. 616: Ahmed b. Hanbel, V, 230; Şafii, el-Ümm, VII, 273.
[201] Şafii, er-Risâle, thk. Ahmed M. Şakir, Mısır 1940, s. 477.
[202] Gazzalî, el-Mustasfâ, Mısır 1324, II, 229.
[203] Şâfiî, el-Ümm, Mısır 1329, VII, 85; Şevkânî, İrşâdü'l Fuhûl, Mısır 1937, s. 197.
[204] Muhammed Ebû Zehra, Usulü'l-Fıkh, Kahire, t.y., s. 379.
[205] Abdülvahhâb Hallâf, Masâdiru't-Teşriî'l-İslâmî, s.10.
[206] Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/86.
[207] Mahmud b. Ömer ez-Zemahşerî, Essasü'l Belâğa, Beyrut:1965, D.Sadr Matb. sh.156.
[208] Kemaluddin İbn-i Hümam, et-Tahrir, Bulak: 1316, c.III, sh. 291, İbn-i Abidin, (Türkçe nüsha, İst.1982, c.I, sh. 84) "İhtilâftan murad, müctehidlerin arasında fer'i meselelerde cerayan eden ihtilâftır" hükmünü zikreder. Ayrıca İmam-ı Gazzalî, el-Mustasfa min İlmi'l Usûl, Beyrut:1937 c.II, sh. 350
[209] es-Seyyid Muhammed Musa; el-İctihad, Kahire 1973, sh. 98.
[210] Ebû Bekir el-Cessas, el-Alıkâmul Kur'ân, Beyrut: 1335, c. II, sh. 215, vd.
[211] Sünen-i Ebû Davud, İst. 1401, Çağrı Yay. c. IV, sh. 58, Hadis No: 3641.
[212] İbn-i Kesir, Tef'sirû'l Kur'ân'il Azinı, Beyrut: 1969, Daru'1 Marife Yay. c. I, sh. 518.
[213] İbn-i Abidin, a.g.e., c.I, sh. 29. (Türkçe Nüsha, İst. 1982, Şamil yayını, c.I, sh. 40)
[214] Kadı Beyzavi, Envarû't-Tenzîl Esrarû't-Tev'il, İst. Mtb. Âmire Tb., c. I, sh. 459.
[215] Ebu Bekir el-Cessas, a.g.e., c. II, sh. 212 vd.
[216] İmam-ı Gazzalî, el-Mustasfa min İlmû'l Usul, Beyrut:1937, c. II, sh. 351-352.
[217] İbn-i Hümam a.g.e., c. III, sh. 292-304, Ebû İshak İbrahim b. Musa el-Lahmi el-Gınadı eş-Şatıbi, el-Muvafakat, Mısır ty., c. IV, sh.107.
[218] Yusuf Kerimoğlu, Kelimeler ve Kavramlar, İnkılap Yayınları: 197-199.
[219] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 288.
[220] Buharí, Itisam/21, 9/133. Müslim, Akdiye/15, Hadis no: 1716, 3/1342. Ebu Davud, Akdiye/2, Hadis no: 3574, 3/299. Tirmizí, Ahkâm/2, Hadis no: 1326, 3/615. Nesâí, Kadâ/3, 8/197.
[221] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 289-290.
[222] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 290-291.
(Birinci Akabe Beyatından sonra) Medineliler ayrılıp gittiği zaman Rasulullah (s.a.s.), onlarla birlikte Musab b. Umeyri gönderdi. Ona:
Onlara Kurân okumasını, İslâmı öğretmesini ve dinde fakîh kılmasını. emretti.
Musab, Medinede Mukrî (okuyucu) ismiyle isimlenmişti. Onun konutu, Esad b. Zürarenin evi idi.
O, onlara namaz kıldırıyordu. Çünkü Evs ve Hazrec (kabileleri) birbirine namazda uymaktan hoşlanmıyorlardı.
Esad b. Zürare, Musab b. Umeyr ile, Beni Abdil-Eşhel ve Beni Zafer evlerini kasdederek yola çıktılar. Sad b. Muaz, Esad b. Zürarenin teyzesinin oğlu idi. Onunla birlikte Beni Zaferin bahçelerinden bir bahçeye girdi.
Esad ile Musab, Bir-i Merak denilen su kuyusunun başına geldiler ve o bahçede oturdular. Eslem Kabilesinden bir cemaat, onların yanına toplandı. O zaman, Sad b. Muaz ve Üseyd b. Hudayr, Beni Abdil-Eşhelden olan kavimlerinin efendisi idiler. Her ikisi de, kavminin dini üzere müşriktiler. Bu olayı işittikleri zaman Sad b. Muaz, Üseyd b. Hudayre dedi ki:
- Ben, karışmam! Evlerimize zayıflarımızı bozmak için gelmiş olan o iki kişiye git ve onları menet, bize gelmesinler! Çünkü bildiğin gibi, şayet Esad b. Zürare akrabam olmasaydı senin yerine onu, ben kovardım. O, teyzemin oğludur. Ona karşı gelmeye kendimde cesaret bulamıyorum.
Bunun üzerine Üseyd b. Hudayr, mızrağını aldı, sonra onlara gitti.
Esad b. Zürare, onu görünce Musab b. Umeyre şöyle dedi:
- İşte bu, kavminin efendisidir. Sana gelmiştir. Onun hakkında doğruyu yerine getir.
Musab dedi ki:
- Eğer oturursa, onunla konuşurum!
Üseyd, söverek önlerinde durdu ve şöyle dedi:
- Sizi, bize getiren nedir? Zayıflarımızı bozuyorsunuz. Eğer sağ kalmaya ihtiyacınız var ise, bizden ayrılıp gidiniz.
Bu sırada Musab, ona:
- Oturup da dinlemez misin? Eğer razı olursan kabul edersin, hoşuna gitmezse bırakırsın, dedi.
Üseyd:
- Haklısın, dedi.
Sonra mızrağını yere saplayıp onların yanlarına oturdu. Böylece Musab, ona İslâmı anlattı ve ona Kurân okudu.
Onlardan rivayet edildiğine göre, onlar dediler ki:
- Vallahi, o, konuşmadan önce yüzünden müslüman olduğunu anladık. Yüzünün aydınlığından ve yumuşamasından ötürü. Sonra:
- Bu söz, ne güzel bir sözmüş. Bu dine girmek istediğiniz zaman nasıl yaparsınız? dedi.
Onlar da, ona şöyle dediler:
- Gusledersin, pâklanırsın ve elbiseni de pâklarsın, sonra hak şehadetiyle şehadet getirirsin, sonra namaz kılarsın.
Bunun üzerine o da kalktı, gusl abdestini aldı, elbiselerini temizledi. Hak şehadetini getirdi, iki rekat namaz kıldı, sonra onlara şöyle dedi:
- Arkamda bir adam vardır ki, eğer o, size tabi olursa, onun kavminden hiçbir kimse ondan ayrılmaz. Onu, şimdi size göndereceğim. O, Sad b. Muazdır.
Sonra mızrağını aldı, Sad ve kavminin yanına gitti. Onlar, meclislerinde oturmakta idiler.
Sad b. Muaz, dönüşünde ona baktığı zaman şöyle dedi:
- Allaha yemin ederim ki Üseyd, sizin yanınızdan gittiği yüzden başka bir yüzle size gelmiştir.
O, mecliste dururken Sad, ona:
- Ne yaptın? dedi. (Üseyd) dedi ki:
- O iki adamla konuştum. Vallahi, onlarda bir sakınca görmedim. Ben, onları kovdum. Onlar, İstediğinizi yaparız dediler.
Bana haber verildiğine göre Beni Harise, sana hakaret için Esad b. Zürareyi öldürmeye çıkmışlar.
Ya Sad, onun, teyzenoğlu olduğunu biliyorlar. Neticede sana verdikleri sözü bozup ihanet edecekler.
Bunun üzerine Sad, gazablanarak, süratle kalktı. O, Beni Harisenin haberinden korktu ve sinirli olarak eline süngüyü aldı. Üseyde:
- Vallahi, senin bir şey becereceğini zannetmiyorum, dedi.
Sonra Musab ve Esada gitmek üzere yola çıktı. Sad, onları emniyetli bir vaziyette görünce, Üseydin onun dinlemesini (yani, onu müslüman ettirmek istediğini) anladı. Söverek, önlerinde durdu.
Sonra Esad b. Zürareye dedi ki:
- Ya Ebu Umâme, vallahi, şayet aramızda akrabalık olmasaydı bunu, benden kurtaramazdın. İstemediğimiz şeyleri evlerimize mi sokacaksınız?
Sad gelmeden, Esad b. Zürare, Musab b. Umeyr'e şöyle demişti:
- Mus'ab, vallahi sana, kavminin efendisi geldi. Eğer o, sana tabi olursa, hiç kimse sana tabi olmaktan geri kalmaz.
Sa'd gelince Mus'ab, o'na şöyle dedi:
- Oturup da dinler misin? Dinleyip de hoşuna giderse kabul edersin, yoksa hoşuna gitmezse, söylemekten vazgeçersin. Sad:
- Haklısın, dedi.
Sonra süngüsünü yere sapladı ve oturdu. Musab, ona İslâmı anlattı. Ona Kurân okudu. Dediler ki:
- Vallahi, konuşmadan önce yüzünden müslüman olduğunu anladık. Çünkü yüzü nurlanmış ve yumuşamıştı.
Sonra Sad dedi ki:
- Müslüman olup bu dine girdiğiniz zaman nasıl yaparsınız? Onlar dediler ki:
- Gusul abdesti alırsın, temizlenirsin ve elbiseni de temizlersin. Hak şehadetini getirirsin, sonra iki rekat namaz kılarsın.
O da kalktı, gusul abdesti aldı ve elbiselerini temizledi. Hak şehadetini getirdi, iki rekat namaz kıldı. Sonra süngüsünü aldı ve kavminin meclislerine gitmeyi kasdederek dönüp gitti. Onunla birlikte Üseyd b. Hudayr da gitti.
Kavmi, onu dönerken gördüğünde şöyle dediler:
- Allaha yemin ederiz ki, Sad, yanımızdan gittiği yüzden başka bir yüzle size dönmüştür.
Yanlarına geldiğinde şöyle dedi:
- Ya Beni Abdil-Eşhel, beni, içinizde nasıl bilirsiniz?
Dediler ki:
- Sen, bizim efendimizin, bizim en lütufkârımızsın ve reyce bizim en üstünümüzsün. Temsilcilik yönünden en uğurlumuzsun. Dedi ki:
- Allaha ve Onun Rasulüne sizler iman etmeden, küçük-büyük hiçbirinizle konuşmayacağım!
Musab ve Esad dediler ki:
- Vallahi, Beni Abdil-Eşhel evlerinde müslüman olmayan hiçbir erkek ve kadın kalmadı.
Esad ve Musab, Esad b. Zürarenin evine döndüler. Musab, orada milleti İslâma davet ederek kaldı ve Ensarın evlerinden hiçbir ev kalmadı ki, içindeki erkek ve kadınlar müslüman olmasın!..[504]
Dâvâmızın başı ve sonu, Âlemlerin Rabbi Allaha hamd etmektir.[505]
[1] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 80.
[2] Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili, İstanbul 1935, 1/95.
[3] Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/53.
[4] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 282.
[5] 2/23, 17/1, 18/1, 57/9.
[6] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[7] 2/256.
[8] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[9] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 282.
[10] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 282-283.
[11] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 283.
[12] Zariyat: 51/56.
[13] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 283-284.
[14] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[15] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 80.
[16] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 60.
[17] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 60-61.
[18] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 81.
[19] Buhâri, Cenâiz: 3; Fedâilü Ashabı'n-Nebi: 5; Megâzî: 83; İbn Mâce, Cenâiz: 65; Ahmed b. Hanbel, Müsned: 5/220.
[20] Buhârî, Bed'ül Vahy: 1; ltk: 6; Menâkıbu'l-Ensâr: 45; Talâk: 11; Hıyel: 1; Müslim, İmâre: 155; Ebû Dâvud, Talâk: 11; Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/53-54.
[21] el-Alûsî, Rûhi'l-Meânî, Beyrut, t.y, 1/86.
[22] Müslim, İmân: 5, 6; İbn Mâce, Mukaddime: 9.
[23] Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/54-55.
[24] Buhari-Libas: 46; Müslim-Libas: 56; Tirmizi-Libas: 6; İbn Mace-Libas: 39-41.
[25] Buhari-Cihad: 46; Müslim-İman: 49.
[26] Tirmizi, İbn Mace; Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 15.
[27] Tirmizinin bu lafızla rivayet ettiği sened zayıftır. Alimler hakkında konuşmuşlardır. Ancak hadisin sahih bir senedle rivayet edilen lafzı şu şekildedir: Dua ibadetin ta kendisidir. Bunu Buhari, Edebül-Müfred: 7714; Ebu Davud: 1479; Tirmizi: 3432; İbn Mace: 3828; Ahmed, Müsned: 4/267; Hakim, Müstedrek: 1/419da rivayet etmişlerdir. (Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 61)
[28] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 62-63.
[29] Müslim.
[30] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 18.
[31] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 70-71.
[32] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 19.
[33] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 74-75.
[34] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 18.
[35] Buhari, Müslim.
[36] Müslim.
[37] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 71-73.
[38] Müslim.
[39] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 19-20.
[40] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 76.
[41] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 20.
[42] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 77-78.
[43] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 15.
[44] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 63-64.
[45] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 16.
[46] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 64-65.
[47] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 16.
[48] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 65-67.
[49] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 17.
[50] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 69-70.
[51] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 68-69.
[52] Ziyaeddin el-Kudsi, İşte Tevhid, Hak Yayınları: 17.
[53] Muhammed b. Salih el-Useymin, Üç Esas, Guraba Yayınları: 67-68.
[54] Muhammed b. Abdulvehhab, Tevhid, Tevhid Yayınları: 83.
[55] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[56] Yakup Çiçek, Fahrettin Yıldız-Dingünü İbâdet: 126.
[57] Buhâri.
[58] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[59] Enbiyâ: 21/20; Tahrîm: 66/6.
[60] Buhârî-Salât: 56; Müslim-K. Mesâcid: 4.
[61](57/25.
[62] 9/60, 103; 70/24-25.
[63] Müslim.
[64] Mehmet Kubat-Kur'an'da Tevhid: 132, 164; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[65] 51/56.
[66] 2/83; 3/64; 5/72...
[67] 13/36; 21/73; 39/11, 14.
[68] 2/21.
[69] 22/77.
[70] 98/5.
[71] 4/36.
[72] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[73] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[74] 5/5.
[75] Buhârî-Bed'ül-Vahy: 1, Itak: 6, Talak: 11, İman: 23; Müslim-İmâre: 155.
[76] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[77] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[78] 6/56; 10/104.
[79] 5/76; 10/18.
[80] 19/42.
[81] 29/17.
[82] 14/35; 26/70, 71.
[83] 43/45.
[84] 21/53.
[85] 5/60; 39/17.
[86] 36/60; 19/44.
[87] 11/62, 87, 109; 14/10.
[88] 10/28.
[89] 34/41.
[90] 23/47.
[91] 34/40; 43/19-20.
[92] 39/3.
[93] 12/40.
[94] 37/161.
[95] 37/95.
[96] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[97] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[98] 6/56; 10/18.
[99] 6/56.
[100] 10/18.
[101] 16/73.
[102] 37/95.
[103] 19/42.
[104] 46/4.
[105] 53/23; 12/40.
[106] 37/86.
[107] 21/52.
[108] 14/35.
[109] 14/35.
[110] 11/109.
[111] 21/98.
[112] 37/22-34.
[113] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[114] Ayrıca, tâğutu reddetmek konusunda bkz. 2/256, 257; 4/51, 60, 76; 16/36.
[115] Muhammed Kutub-Lâ İlâhe İllâllah: 109.
[116] Mevdudi-Kur'an'a Göre Dört Terim: 66, 84.
[117] Mehmet Kubat-Kur'an'da Tevhid: 138
[118] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[119] 4/59.
[120] Elmalılı: 4/2511. Bu konuyla ilgili olarak Adiy b. Hâtem'le ilgili hadis için bkz. Tirmizî-Tefsir: 9.
[121] Elmalılı: 4/2512.
[122] Buhâri-Ahkâm: 4; Müslim-İmâre: 39, 46.
[123] Elmalılı: 4/ 2513-2514.
[124] Mehmet Kubat-Kur'an'da Tevhid: 132.
[125] En'âm: 6/112.
[126] Bakara: 2/268; Nûr: 24/21.
[127] A'râf: 7/20; Tâhâ: 20/120.
[128] Mâide: 5/91.
[129] En'âm: 6/43; Enfâl: 8/48.
[130] Nisâ: 4/120; İsrâ: 17/64.
[131] En'âm: 6/68.
[132] Nisâ: 4/76.
[133] Nisâ: 4/60.
[134] Neml: 27/24; Ankebût: 29/38.
[135] 5/91.
[136] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[137] 51/56; 55/15.
[138] İsmail Karagöz-Kur'an'da İbâdet Kavramı: 78.
[139] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[140] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 284.
[141] Ahmed Muhammed Davud, Akidetut-Tevhid, Ravza Yayınları: 69.
[142] Alusi, Ruhû'l-Meânî, Beyrut (t.y.), 1/229.
[143] bk. Kamil Miras, Tecrid-i Sarih Tercümesi ve Şerhi: 9/55.
[144] İbn Kesir, Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azim, Mısır, (ty.) 1/73; M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, İstanbul 1948, 1/320; Ahmet Güç, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/58.
[145] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[146] Kehf: 18/50; Hıcr: 15/27; Rahman: 55/15.
[147] Müslim, Zühd: 10, Hadis no: 2294, 4/2294; Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 284.
[148] Bkz. A'râf: 7/20.
[149] Bakara: 2/268.
[150] Bakara: 2/268; Nur: 24/21.
[151] Bakara: 2/275; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[152] er-Rum: 30/12, el-En'âm: 6/44; el-Mü'minun: 23/77; el-Zuhruf: 43/75 bk. Râgıb el-İsfahani, el-Müfredat fi Garibi'l-Kur'an, Beyrut (ty.) s. 60; İbn Manzur, Lisanü'l-Arab, Beyrut (ty.), VI, 29.
[153] Müslim, Münafıkun: 11; Ahmed b. Hanbel, Müsned: 6/115.
[154] Ahmet Güç, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/58-59.
[155] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[156] Araf: 7/11-21. el-Hicr: 15/28-43, v.d.
[157] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 284-285.
[158] Sâd: 38/71-85.
[159] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[160] Zümer: 39/68; Mutaffifîn: 83/6.
[161] Neml: 27/87.
[162] Elmalılı, c. 3, s. 2138; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[163] A'râf: 7/17.
[164] Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[165] Bekara: 2/37.
[166] Isra: 17/62, 65; Hıcr: 15/42.
[167] Araf: 7/27.
[168] Araf: 7/17.
[169] Isra: 17/64. Müslim, Münafikûn: 66, 68, Hadis no: 2813, 4/2167.
[170] Bekara: 2/268.
[171] Bekara: 2288.
[172] Nisa: 4/76.
[173] Isra: 17/65.
[174] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 285-287.
[175] Nâs: 114/4-6.
[176] Mücadele: 58/19.
[177] Bakara: 2/268.
[178] İsrâ: 17/53.
[179] Neml: 27/24; Nahl: 16/63.
[180] En'âm: 6/112-113.
[181] Mâide: 5/90-91.
[182] A. Osman Ateş, Şeytan, s. 214.
[183] Zübeyir Yetik, Şeytan, s. 97-107.
[184] H. K. Ece, Hz. Adem, s. 139-141; Ahmet Kalkan, Kuran Kavram Tefsiri.
[185] Ömer Nasûhi Bilmen, Hukuk-i lslâmiyye ve Istılâhat-ı Fıkhiyye Kamusu, İst. 1976, c.I, sh. 163, Madde: 439. Ayrıca, Muhammed Ma'ruf Devalabi, el-Medhel ilâ İlmu'l Usul-i Fıkıh, Dimeşk: 1965 (5.bsm.) sh. 49.
[186] Molla Hüsrev, Mir'at el-Usûl fi Şerhi Mirkat elVûsûl, İst.1307, c.II, sh. 50.
[187] Mecmuat'u't-Tefasir, İst. 1979, Çağrı Yayını. c. II, sh.166.
[188] Kurtubî, el-Camiü li Ahkâmû'l Kur'ân, Kahire:1967, (3. bsm.) c. V, sh. 386.
[189] Ebû Bekir el-Cessas, Ahkâmû'l Kur'ân, Beyrut: 1335, c. I, sh. 88.
[190] İmam-ı Zemahşerî, el-Keşşaf, Kahire 1351, c. 1, sh. 563 vd.
[191] İmam-ı Serahsî, Temhidû'I Füsûl fi İlmû'I Usûl, Beyrut:1393, c. I, sh. 311.
[192] Molla Hüsrev, a.g.e., c. II, sh. 54-55.
[193] İmam-ı Serahsi, a.g.e., c. I, sh. 303.
[194] Sünen-i İbn-i Mace, İst.1401, Çağrı Yayınıları, c. II, sh.1303, Had. No: 3950.
[195] Yusuf Kerimoğlu, Kelimeler ve Kavramlar, İnkılap Yayınları: 195-197.
[196] Ebu Davud, Akdiye, Hadis no: 3592, 3/303. Tirmizí, Ahkâm: 3, Hadis no: 1327, 3/616. Camiu Beyanil Ilm, 2/56; Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 287-288.
[197] Zebîdi, Tâcu'l-Arûs, Mısır 1307, II, 329.
[198] İbn Ebî Şeybe, el-Musannef, Haydarâbâd, 1966, I, 156.
[199] Buhârî, el-İ'tisâm, 21; Müslim, Akdiye, 15; Ahmed b. Hanbel, III, 187.
[200] Tirmizî, III, s. 616: Ahmed b. Hanbel, V, 230; Şafii, el-Ümm, VII, 273.
[201] Şafii, er-Risâle, thk. Ahmed M. Şakir, Mısır 1940, s. 477.
[202] Gazzalî, el-Mustasfâ, Mısır 1324, II, 229.
[203] Şâfiî, el-Ümm, Mısır 1329, VII, 85; Şevkânî, İrşâdü'l Fuhûl, Mısır 1937, s. 197.
[204] Muhammed Ebû Zehra, Usulü'l-Fıkh, Kahire, t.y., s. 379.
[205] Abdülvahhâb Hallâf, Masâdiru't-Teşriî'l-İslâmî, s.10.
[206] Hamdi Döndüren, Şamil İslam Ansiklopedisi: 3/86.
[207] Mahmud b. Ömer ez-Zemahşerî, Essasü'l Belâğa, Beyrut:1965, D.Sadr Matb. sh.156.
[208] Kemaluddin İbn-i Hümam, et-Tahrir, Bulak: 1316, c.III, sh. 291, İbn-i Abidin, (Türkçe nüsha, İst.1982, c.I, sh. 84) "İhtilâftan murad, müctehidlerin arasında fer'i meselelerde cerayan eden ihtilâftır" hükmünü zikreder. Ayrıca İmam-ı Gazzalî, el-Mustasfa min İlmi'l Usûl, Beyrut:1937 c.II, sh. 350
[209] es-Seyyid Muhammed Musa; el-İctihad, Kahire 1973, sh. 98.
[210] Ebû Bekir el-Cessas, el-Alıkâmul Kur'ân, Beyrut: 1335, c. II, sh. 215, vd.
[211] Sünen-i Ebû Davud, İst. 1401, Çağrı Yay. c. IV, sh. 58, Hadis No: 3641.
[212] İbn-i Kesir, Tef'sirû'l Kur'ân'il Azinı, Beyrut: 1969, Daru'1 Marife Yay. c. I, sh. 518.
[213] İbn-i Abidin, a.g.e., c.I, sh. 29. (Türkçe Nüsha, İst. 1982, Şamil yayını, c.I, sh. 40)
[214] Kadı Beyzavi, Envarû't-Tenzîl Esrarû't-Tev'il, İst. Mtb. Âmire Tb., c. I, sh. 459.
[215] Ebu Bekir el-Cessas, a.g.e., c. II, sh. 212 vd.
[216] İmam-ı Gazzalî, el-Mustasfa min İlmû'l Usul, Beyrut:1937, c. II, sh. 351-352.
[217] İbn-i Hümam a.g.e., c. III, sh. 292-304, Ebû İshak İbrahim b. Musa el-Lahmi el-Gınadı eş-Şatıbi, el-Muvafakat, Mısır ty., c. IV, sh.107.
[218] Yusuf Kerimoğlu, Kelimeler ve Kavramlar, İnkılap Yayınları: 197-199.
[219] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 288.
[220] Buharí, Itisam/21, 9/133. Müslim, Akdiye/15, Hadis no: 1716, 3/1342. Ebu Davud, Akdiye/2, Hadis no: 3574, 3/299. Tirmizí, Ahkâm/2, Hadis no: 1326, 3/615. Nesâí, Kadâ/3, 8/197.
[221] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 289-290.
[222] Hüseyin K. Ece, İslamın Temel Kavramları, Beyan Yayınları: 290-291.
Ve'l-Asr
- İhya Vazifesi
- Kuşatıcı İhya Hareketi
- 1) İmanda İhya
- 2)
- 3) Ahlâkta İhya
- Vusul İçin Usûl
- İnsanı İhya Ve Sabır
- İhya Hareketinde Muhatab
- 1) Muhatab Şahsiyeti Tanımak
- 2) İşi Kolay Tutmak
- 3) Güzellikle Davranmak
- 4) Muhabbet Aracı: Hediyeleşmek
- 5) Sert Davranıştaki Hikmet
- İhya Erinin Özellikleri
- 1) Sarsılmaz, Sağlam ve Katıksız Bir İman
- 2) Yeterli İlme Sahib Olmak
- 3) Takvalı Olmak
- 4) Tevazu
- 5) Dosdoğru Olmak
- 6) Sabır Etmek
- 7) Ümitvar Olmak
- 8) Ekonomik Bağımsızlık
- Bir Örnek Şahsiyet: Mus'ab B. Umeyr (R.A.)
- Hayatından Bir Bölüm
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı:
- İCTİHAD
- Terim Olarak İctihad:
- İctihad
- İctihad
- İctihad
- İÇ EZAN
- İDDİHÂR
- İDEOLOJİ
- İDRAR
- İFFET
- İFK OLAYI
- İFLÂS
- İFTAR
- İFTİRA
- İ
- İftira
- İFTİTAH TEKBİRİ
- İĞVÂ
- İHANET
- İHDÂD
- İHLÂL
- İHLÂS
- İHLÂS SÛRESİ
- İHRAM
- İhrama Giren Kimsenin Dikkat Edeceği Hususlar:
- Mikatlar (İhrama Girme Yerleri):
- İHRAZ
- İHSAN
- İHTİLÂFÜ'D DÂR
- İHTİLÂM
- İHTİLÂT
- İHTİYARLIK
- İHTİYAT
- İHVANU'S-SAFÂ
- İHYÂ
- İNSANI İHYA
- Ve'l-Asr
- İDDET
- İHSÂR
- İHTİDÂ
- İHTİKÂR
- İKÂB
- İKÂLE
- İKİNDİ NAMAZI
- İKRAR
- Hastanın İkrarı:
- İKTA'
- İkta'nın Kısımları:
- 1- Temlik Suretiyle İkta':
- 2- İstiğlâlen ikta':
- İKTİDÂ
- İKTİDAR
- İKTİDARSIZLIK
- İKTİSAD
- İLÂ'
- İlâ'nın Şartları:
- İLÂHİ KANUN
- İLAHİ KİTAPLAR
- İLÂH
- İ'LÂY-I KELİMETULLAH
- İLHAM
- İLLET
- İLLİYYÛN
- İLME'L-YAKÎN
- İLTİMAS
- İLTİZAM
- İLYAS (a.s.)
- İMA
- İMALE
- İREM
- İMÂMEYN
- İMANIN ŞUBELERİ:
- Birinci Kısım: Tasdikle İlgili İtikadiyat'tır
- İkinci Kısım: Dille Alakalı Ameller
- Üçüncü Kısım: Bedenî Ameller
- 1. Çeşit: Muayyen Şeylere Ait Olanlar
- 2. Çeşit: Kendisine Tabi Olanlarla İlgili Şeyler
- 3. Çeşit: Âmmeye Müteallik Şeyler
- İMARET
- İMSAK
- İMTİYAZ HAKKI
- İNCİL
- İncil Çeşitleri:
- 1) Matta İncili:
- 2) Markos İncili:
- 3) Luka İncili:
- 4) Yuhanna İncili:
- İNFÂK
- İ
- İnfak
- İnfak
- İnfak; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnfak
- Hadislerde İnfak
- Allah'ın Verdiği Her Nimetin İnfakı Vardır
- Malla Yapılan İnfak
- İlimden Yapılan İnfak
- Mutluluktan Yapılan İnfak
- Sağlıktan yapılan İnfak
- Gençlikten Yapılan İnfak
- Güzel Sözle Yapılan İnfak
- Güler Yüzle Yapılan İnfak
- İnfakın Fayda ve Hikmetleri
- İNFİTÂR SÛRESİ
- İNKÂR
- İNNİN VE BAŞKALARI
- İNSAN
- Yaratılış Gayesi:
- Sosyal Açıdan İnsan:
- Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
- İnsanın İki Yönü
- İnsanın Bazı Temel Özellikleri
- Kur'an-ı Kerim'de İnsan
- a) İnsanın Olumlu Özellikleri
- b) İnsanın Olumsuz Özellikleri
- İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
- 1) Zekâ:
- 2) Anlatma (İfade) Yeteneği:
- 3) Ellerinin Yapısı Ve Vücudunun Dik Durması:
- 4) Öğrenme Ve Yeni Denemelerde Bulunma Yeteneği:
- İnsanın Menşei (Oluşumu) Meselesi
- Kur'an'da İnsanın Yaratılması ve Halifeliği
- İnsanın Yaratılışı
- Ne Zamandan Beri Müslümanım? (Dünyaya Ne Olarak Geldim?)
- Kaalu Bela Ne Demektir?
- İnsanın Yaratılış Gayesi
- İnsanın Konumu ve Görevi
- İnsan Ölünce Ne Olacak?
- Akîde Yönünden İnsanlar
- İnsanın Değer ve Üstünlüğü
- İnsanın Değeri:
- Haklar, Görevleri; Nimetler de Sorumlulukları Doğurur
- İNSAN SÛRESİ
- İNŞA
- İNŞALLAH
- İNŞİKÂK SÛRESİ
- İNŞİRAH SÛRESİ
- İNTİHAR
- İNZAL
- İNZÂR
- İnzâr; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnzâr Kavramı
- Mü'minlerin Uyarılması
- Uyarının Fayda Etmediği Kâfirler
- Çağdaş Davetçi/
- Bütün Toplumlar Peygamber Aracılığıyla Uyarılmıştır
- Elçi Gönderilmeyen, Uyarı Yapılmayan Toplumlar Helâk Edilmezler
- Toplumun Önderleri Toplumdan Sorumludur
- İNZİVA
- İPEKLİ GİYİNMEK
- İPOTEK
- 1. Ortak Malların Rehnedilmesi:
- 2. Başka Bir Şeye Bitişik Ve Onunla Meşgul Bulunan Malın Rehnedilmesi:
- İRHASAT
- İRŞÂD
- İ
- İrşad
- İRTİDÂD
- İrtidâd; Anlam ve Mâhiyeti
- Geniş Anlamda İrtidâd ya da Riddet Nedir
- İrtidâd, Neden Küfrün
- Kur'ân-ı Kerim Mürtedler
- İrtidâd, Aynı Zamanda Bir İslam Hukuku Konusudur.
- Mürtedin Kişiliği:
- Mürted
- İrtidat Sebepleri:
- Fıkhî İctihadlara Göre Mürtedin Cezası
- Mürtedin Öldürülmesinin Hikmeti:
- İrtidatın Başlaması:
- 1) Dinden Tamamen Dönenler:
- 2) Namazla Zekâtı Birbirinden Ayıranlar:
- Ridde Savaşları
- Halid bin Velid'in Tuleyha Meselesini Çözümlemesi:
- Benû Âmir, Havâzin ve Suleymlilerin İrtidâdı:
- Kur'ân-ı Kerim'de İrtidâd Kavramı
- Bir Tefsirden İktibas
- Hadis-i Şeriflerde İrtidât Kavramı
- Mürtede Verilecek Dünyevî Cezânın Tahlili
- İrtidadın Dünyevî Cezası Yoktur Diyenlerin Delilleri
- Gizli İrtidâd
- Şirkin Çağdaş Yansımaları; Özendirilen ve Dayatılan Mürtedlik
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk:
- İttibâ Şirki:
- Mürtedliğe Giden Yollar
- Mürtedliğe Yol Açan Sebepler:
- Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar:
- Elfâz-ı Küfür:
- Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan, Müslümanları Mürted Yapmasından Endişe Edilen Çirkin Sözler)
- 1) Allah'la İlgili:
- 2) Dinle İlgili:
- 3) Cennet, Melek ve Kaderle İlgili:
- Ef'âl-i Küfür:
- 1) Puta Tapmak:
- 2) Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak:
- 3) Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek:
- 4) İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek:
- 5) Ölülerden Duâ Ederek Bir Şey İstemek, Kabirleri Tapınak Yapmak:
- 6) Haç Takınmak:
- 7) Ğıyar ve Zünnâr:
- 8) Mecûsî ve Yahûdi Şapkası:
- 9) Sihir:
- Müşrik ve Mürtedlerle Mücâdele
- Seyyidü'l-İstiğfar Duası:
- Şirk, Küfür ve İrtidaddan Korunma Yolları
- İrtidâd, İrticâ/Gericilik Demektir; Mürted de Mürtecî/Gerici
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- İRTİDAT (MÜRTED)
- İSA (a.s.)
- Hz. İsa; Hayatı, Tebliği ve Tevhid Mücadelesi:
- Kur'ân-ı Kerim'de Hz. İsa:
- Hadislerde Hz. İsa:
- Hıristiyanlara Göre Hz. İsa:
- Hz. İsa'nın Çarmıha Gerilmesiyle İlgili İncillerdeki Kuşkular:
- İncillere Göre Hz. İsa'nın Beşerî Yönleri:
- Hz. İsa'nın Babasız Doğma Mûcizesi:
- Hz. İsa'nın Ref'i ve Nüzûlü Meselesi:
- Hz. İsa'nın Gökten İneceğini İfade Eden Hadis
- Mehdî:
- Deccâl:
- Deccâlın Özellikleri:
- İSBAT-I VACİB
- İSLAM'DA MEZHEP
- Müellifin Önsözü
- İslâm Ve İman'ın Hakikati:
- Dört Mezhebten Belli Bir Mezhebi Taklid Etmek Ne Vaciptir, Ne De Mendup
- İslâm'ın Esası Allah'ın Kitabı Ve Rasûlullah'ın Sünnetiyle Amel Etmektir
- Müteahhirun Herşeyi Değiştirip, Tek Bir Kişiyi Taklid Etmeyi Gerekli Kılmakla Tefrikaya Düştüler
- İnsan Öldüğünde Kabirde Mezhep Veya Tarikattan Sorguya Çekilir Mi?
- Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gerekli Olduğu Sözünün Aslı Siyasetle İlgilidir
- Mezhebin Bid'at Oluşu Konusunda Dehlevi'nin Araştırması
- Rasûlullah'tan Başka Birisine Taassup Gösteren Sapık Ve Cahildir
- Kemal B. Hümâm'ın Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gereksiz Olduğunu Belirtmesi
- Uyulması Gereken İmam Rasûlullahtır
- İhtilaf Ve Tefrikalar Mezheplere Tabi Olma Yüzündendir
- İmam Ebu Hanife'nin Mezhebi Kur'an Ve Sünnetle Amel Etmektir
- Müçtehid İçtihadında Hata Da Yapabilir, Doğruyu Da Bulabilir Teşride. Hata Yapmayan Sadece Peygamberdir
- Hak Kesinlikle Rasûlullah'ın Dışında Hiçbir Kimsenin Görüşüyle Sınırlandırılamaz
- Önemli Bir İkaz
- Bu Ümmetin Hali Ancak Evvelkilerin Islah Olunduğuyla Islah Olunur
- Ulemanın Dinin Hükümlerini Değiştirdiğine Dair Fahreddin Er-Razî'nin Görüşü
- İmam-ı Â'zam (En Büyük İmam) Rasûlullahtır
- Allah Bize Sırat-ı Müstakim'e Girmemizi Emrediyor
- Gazaba Uğrayanlar, Hakkı Sadece Kendi Mezhebinden Kabul Ederler
- Rasûlullah Belli Bir Mezhebin İnsanlar İçin Gerekli Olduğunu Söylememiştir
- Fasıl
- Kaynaklar
- İSM
- İSMAİLİYYE
- Mezhebin Kaideleri:
- İSMET
- İSM-İ A'ZÂM
- İSNÂ AŞERİYYE
- İSNÂD
- Âli ve Nâzil İsnâd:
- İSRÂ
- İSRÂ SURESİ
- İSRAF
- İsrafın Anlam Sahası:
- Kur'an'da İsrafın Manaları:
- İSRÂFİL (a.s)
- İSRÂİLİYÂT
- İSRAİLOĞULLARI
- Benî İsrâil, İsrâil, İbrânî, Yahûdî ve Mûsevî Kelimeleri ve Mâhiyeti
- Bazı Hadis-i Şerifler:
- İsrâiloğullarının Tarihi
- Firavun ve İsrâiloğulları
- Firavun'dan Kurtulduktan Sonra İsrâiloğulları
- Hz. Muhammed (s.a.s.) ve İsrâiloğulları
- İsrâiloğullarının Karakteri / Yahudileşme Alâmet ve Özellikleri
- Onlar ve Biz
- Yahudileşme ve Yahudileşme Temâyülü
- İmanda Pazarlık
- Dini, Kutsal Kitabı Tahrif
- İSTİANE
- İSTİARE
- İSTİÂZE
- İstiâze; Anlam ve Mâhiyeti:
- Kur'an'da İstiâze:
- Sünnette İstiaze:
- İstiazenin Hükmü:
- Şeytandan Kurtuluş Yolu:
- Sığınan, Kendisine Sığınılan ve Kendisinden Sığınılan
- Şeytanın İbâdetlere Tasallutu ve Şeytanı Kaçıran Şey:
- Günümüzde İstiaze Anlayışı:
- Allah'a Sığınma Tarzı Nasıl Olmalı?
- İstiâze Şuurunun Bize Kazandıracağı Anlayış ve Davranışlar:
- İSTİBRÂ'
- İSTİDRAC
- İSTİĞÂSE
- İSTİĞFAR
- İstiğfar'ın Mahiyeti?
- İbadet Olarak İstiğfar:
- İSTİHÂRE
- İSTİHAZA
- İSTİHKAK
- İSTİHLÂF
- İSTİHSAN
- İstihsanın Çeşitleri:
- 1. Nass Sebebiyle İstihsan:
- 2. İcmâ Sebebiyle İstihsan:
- 3. Zarûret ve İhtiyaç Sebebiyle İstihsan:
- 4. Kapalı Kıyas Sebebiyle İstihsan:
- 5. Örf Sebebiyle İstihsan:
- 6. Maslahat Sebebiyle İstihsan:
- İSTİKAMET
- (DOĞRULUK-DOĞRU YOL)
- İSTİKBÂR
- İstikbâr ve Türevleri:
- İstikbar Duygusu:
- İstikbâr; Tanım ve Mâhiyeti
- Istikbar Duygusu
- MÜSTEKBİR
- Müstekbirlerin Özellikleri:
- İstikbar Mantığı:
- Müstekbir Tipler
- Müstaz'af
- Müstekbir ve Müstez'af Ilişkisi
- Müstaz'af İnsan Grupları
- Müstekbirliğin Sonucu: Dünyevî ve Uhrevî Azap
- Uhrevî Azap ve Cehennnem:
- İstikbârın Sembol Tipleri (Müstekbirlerin Duayenleri)
- İstikbâra Kapılmayanlar: Melekler, İnsan Dışındaki Canlılar ve
- İSTİLÂ
- İSTİLAM
- İSTİMLÂK
- İSTİMNÂ
- İSTİMVÂL
- İSTİNBÂT
- İSTİNCA
- Abdest Bozmanın Âdâbı:
- İSTİNŞÂK
- İSTİRCÂ'
- İSTİSNA BÂBI
- İSTİŞARE
- İstişârenin Fazileti:
- İSTİŞARENİN EHEMMİYETİ
- İstişare Emri:
- Telakki:
- Teşvik:
- Hz. Peygamber İstişareye Muhtaç Mı?
- En Büyük Dahi De İstişareye Muhtaçtır:
- Ashab Ve İstişare:
- Hz. Peygamber'in Müşavirleri:
- İstişare Mevzuları:
- İstişare Dışı Mevzular:
- İstişarenin Mekanizması
- 1- Müşavirin Durumu:
- a. Liyakat:
- b. Mûtemed Olmak:
- c. Müslüman Ve Dindar Olmak:
- d. İlgili Olmak:
- 2. İstişarenin Şekli:
- a. Doğrudan Re'ye Müracat:
- b. Liyakatlinin Müdahalesi:
- c. Yersiz Teklif:
- 3- Kararın Alınması:
- a- Ekseriyetin Re'yi:
- b- Görüşlerden birinin ihtiyarı:
- c- Kararı Tehir Etmek:
- d- İcbarî Karar:
- 4- Şahsî Kanaatında Direnmemek:
- 5- Müşavirleri Gücendirmemek:
- 6- Tatbikat Sırasında Azim:
- Batı Demokrasisi:
- 1) Demokrasinin Tenkidi:
- Teknokrasi
- Demokrasinin Sonu Anarşidir:
- 2) İslam'da Kanun Koyma Mekanizması:
- 3) Hürriyet Telakkisi:
- Peygamberler De Hür De
- Hürriyet Sahası:
- Tahdidden Gaye:
- İslam'da Kadınlarla İstişare
- I- Kur'an'a Göre:
- II. Sünnete Göre:
- Bu Meselede Temel Prensip:
- İSTİŞHÂD
- İSTİVÂ
- İSYAN
- İsyan Nedir?
- İsyanın İki Anlamı:
- İsyan; Anlam ve Mâhiyeti
- İsyanın İki Yönü
- Ma'siyet Ne Demektir?
- İtaat; Anlam ve Mâhiyeti
- Tâat Ne Demektir?
- Kur'ân-ı Kerim'de İtaat ve İsyan Kavramı
- Hadis-i Şeriflerde İtaat ve İsyan
- İtaat Edilmesi Gereken Kimseler
- a- Allah'a İtaat:
- b- Rasûl'e İtaat:
- c- Ülü'l-Emr'e İtaat:
- İtaat Edilmesi Yasak Olan Kimseler
- a- Kâfirlere:
- b- Ehl-i Kitaba:
- c- Münâfıklara:
- d- Kendisini Allah Yolundan Uzaklaştıran ve Saptıran Liderlere ve Büyüklere:
- e- Şeytana ve Şeytanın Dostlarına:
- f- Günahkârlara ve Nankörlere:
- g- Yalancılara:
- h- Ahlâksızlara:
- i- Gâfillere, Zikirden (Allah'ı anmaktan ve Kur'an'dan) Gaflette Olanlara:
- j- Namaza Engel Olanlara:
- k- Aşırılara, İsrafçı ve Fesatçılara:
- l- Şirke Zorlayan Ana-Babaya:
- m- Halka, İnsanların Çoğuna (Demokrasi Anlayışına) ve Zanna:
- n- İnsanların ve Bilmeyenlerin Hevâlarına/Kötü Arzu ve İsteklerine:
- o- Allah'a ve Rasûlüne İsyanı (Haram Olan Bir Şeyi) Emreden Kim Olursa Olsun, Ona
- Küfürde Önderler ve Onların İzinden Giden Uyduları
- İtaat ve İsyan Yoluyla Düşülen Şirk
- Allah'a İtaat ve İsyanın Boyutları
- Bütün Evren Allah'a İtaat Etmektedir
- Nerdesin Ey Güzel İsyan?
- İŞÇİ, İŞÇİLİK
- İŞHAD (ŞAHİT TUTMA)
- İŞKENCE
- İŞRAK NAMAZI
- İŞVEREN
- İTAAT
- İTAB ÂYETLERİ
- İTİKÂD
- İTİKÂF
- İ'TİKÂF
- İTLÂF
- İtlafta Tazminin Gerekmesi İçin Gereken Şartlar:
- İTTİHAD
- İVAZ
- İYİLİK
- İZÂLE-İ ŞÜYÛ
- Kazaen (Mahkeme kararıyla) Taksimin Şartları:
- İZÂR
- İZZET
- İzzetin Manası:
- Kişiye İzzet Kazandıran Davranışlar:
- Gerçek İzzet:
- İZZET-İ NEFS