4) Muhabbet Aracı: Hediyeleşmek
Atâ İbn Ebi Müslim Abdullah el-Harasanî (r.a.)ın rivayetiyle şöyle buyurur Rasulullah (s.a.s):
Musafaha ediniz (tokalaşınız), aranızdaki kin gider. Birbirinize hediye veriniz ki, birbirinizi seversiniz ve aranızdaki düşmanlık gider.[429]
Önderimiz Rasulullah (s.a.s), böyle buyururlar Mümin müslümanların birbirlerini sevmeleri ve aradaki kinin, nefretin, düşmanlığın giderilmesi için hediyeleşmek, selâmlaşmak ve tokalaşmak emredilmiş İhya erleri, bu emre çok dikkat edip uymalıdırlar
İnsanların cennete gidebilmeleri için katıksız iman etmeleri lâzım Tam ve kâmil bir iman, müminler arasındaki saygı ve sevgi ile gerçekleşir Böyle bir iman, saygı, sevgi ve birliktelik, dünya hayatında huzur ve barışın olmazsa olmaz gereklerindendir Ebedî ahiret hayatının saadeti ise yine bunlara bağlıdır
Ebu Hureyre (r.a.)ın rivayetiyle Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurur:
Siz, iman etmedikçe cennete giremezsiniz. Birbirlerinizi sevmedikçe de (tam) iman etmiş olamazsınız. Ben, size bir şey göstereyim mi, onu yaparsanız birbirinizi seversiniz: Aranızda selâmı yayın![430]
Önderimiz Rasulullah (s.a.s), ümmeti arasındaki sevgiyi, selâmlaşmaya ve hediyeleşmeye bağlamıştır Çünkü selâmlaşma, tokalaşma ve hediyeleşme, küs insanları barıştırır, birbirinden nefret eden kalbleri, yakınlaştırıp uzaklaştırır Arasındaki kin ve düşmanlık yok olup, yerini sevgiye ve dostluğa bırakır
Ebu Hüreyre (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurur:
Hediyeleşin! Çünkü hediye, göğüsten kini giderir. Bir komşu kadın, komşu olan kadına koyun paçası bile olsa (hediye vermeyi) küçük görmesin![431]
Müminlerin annesi Aişe (r.a.) şöyle demiştir:
- Rasulullah (s.a.s), hediyeyi kabul eder ve hediyenin karşılığında hediye verirdi.[432]
Ebu Hüreyre (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurur:
Eğer ben, koyun ayağı, yahud sığır ve davar ayağı yemeye çağırılsam, muhakkak bu çağrıya icabet ederim. Yine bana, koyun ayağı, yahud sığır ve davar ayağı hediye edilse, onu da muhakkak kabul ederim.[433]
Rasulullah (s.a.s), aradaki sevginin pekişmesi için gündeme gelen hediyeleşmede, hediye edilen nesnenin mânevî değerini ön plana çıkarmış ve asıl olanın bu olduğunu beyan buyurmuştur Hediyeden maksad, gönüllerin kaynaşması ve fikirlerin uzlaşmasına vesile olmasıdır Onun maddî değerinin fazlaca önemi yoktur
Mümin müslümanlar arasında hediyeleşmenin önemine dikkat çeken önderimiz Rasulullah (s.a.s), kalblerini İslâma ısındırmak ve müminlere karşı olan düşmanlıklarını önlemek için, diğer insanlara da bolca hediyeler vermiştir Rasulullah (s.a.s)in, bu davranışı, insanların üzerinde çok olumlu bir tesir yapıyor ve onların kısa zamanda müslüman olmasını sağlıyordu İnsanı ihya konusunda hediyenin ne kadar önemli olduğu apaçık görülmekteydi
Enes b. Malik (r.a.) anlatıyor:
Bir adam, Rasulullah (s.a.s)den iki dağ arası(nı dolduracak) koyun istemiş, O da vermiş. Bundan sonra adam, kavmine gelerek:
- Ey Kavmim, müslüman olun! Vallahi, Muhammed öyle ihsanda bulunuyor ki, fakirlikten korkmuyor, demiş.
Enes, şunu söylemiş:
- Bir adam, ancak dünyayı murad ederek müslüman oluyor. Fakat müslüman olur olmaz İslâmiyet, onun nazarında dünyadan ve dünya üzerindekilerden daha makbul oluyor.[434]
Yunus İbn Şihab (r.a.) anlatıyor:
Rasulullah (s.a.s), Fetih Gazasını yaptı ve Mekkeyi fethetti. Sonra Rasulullah (s.a.s), beraberindeki müslümanlarla (savaşmaya) çıktı. Hüneydde savaştılar. Allah, dinine ve müslümanlara yardım etti.
Rasulullah (s.a.s.), o gün Safvan b. Ümeyyeye yüz tane deve verdi. Sonra yüz tane, sonra yüz tane daha ilave etti.
Safvan:
- Vallahi, Rasulullah (s.a.s.), bana verdiğini verdi. Amma kendisi bana, insanların en menfuru idi. Bana vermekte devam etti. Nihayet nazarımda insanların en sevimlisi oldu, demiş.[435]
Allâme Aliyyül-Karî (rh.a.), Şifa şerhinde şunları söylemiştir:
Rasulullah (s.a.s.)in, bu gibilere bol atiyyeler vermesi, bunların küfür derdinden ancak böylelikle kurtulacağını bildiği içindir. Çünkü mahir doktor, hastaya münasib olan ilacı verir. Peygamber (s.a.s.) de, müellefe-i kulûbun derdi, mal ve hayvan olduğunu görmüş, onları, kendilerine en güzel develer vermek suretiyle tedavi etmiş. Böylece küfür nıkmetinden kurtulup İslâm nimetine nâil olmuşlardır.
Safvan başta olmak üzere kendilerine bol atiyyeler verilen müellefe-i kulûb, birer birer müslüman olmuş, İslâmın nuru ve Peygamber (s.a.s.)in bereketi ile çok geçmeden eski düşmanlıkları, muhabbete inkılâb etmiş, kalblerinde imanın hakikatı parlayarak dünkü düşmanları Peygamber (s.a.s.), dünyada en sevdikleri insan, buğzettikleri İslâmiyet de, uğrunda canlarını fedâ ettikleri dünyalardan daha kıymetli varlıkları hâline gelmiştir.[436]
Iyâd b. Hımar demiştir ki:
Peygamber (s.a.s.)e bir deve hediye et(mek iste)miştim. Bunun üzerine (bana):
Sen, müslüman oldun mu? diye sordu.
Ben:
- Hayır, cevabını verdim.
Peygamber (s.a.s.) de:
Ben, müşriklerin bağış(larını kabul)den men edildim. buyurdu.[437]
Hattabî (rh.a.), bu hadisi açıklarken şu görüşlere yer veriyor:
Rasul-ü Zişan Efendimizin, bu hediyeyi reddetmesi iki şekilde tefsir edilmiştir:
1) Bu hediyyeyi reddetmekle onu, müslüman olmaya davet etmiştir.
2) Hediyeleşiniz de aranızda karşılıklı sevgi meydana gelsin. hadis-i şerifinde açıklandığı üzere hediyeleşmek, özellikle hediyeyi kabul eden kişide, onu kendisine veren kişiye karşı bir sevgi duygusu meydana getirir. Hz. Peygamber, bu hediyeyi alması neticesinde kalbinde, onu veren müşrike karşı bir sevginin doğmasından korktuğu için kabul etmeyip reddetmiştir. Çünkü bir peygamberin kalbinin bir müşrike meyl etmesi asla câiz değildir.
Hz. Peygamberin, Habeşistan Kralı Necaşîden gelen hediyyeleri kabul ettiği bilinen bir gerçek ise de, o hadiseyle buradaki hadise kıyas edilemez. Çünkü Necaşî, Ehl-i Kitab idi. Bilindiği gibi, Ehl-i Kitabın yiyecekleri bize helâl kılındığı gibi, onların kadınlarını nikâhlamamız da helâl kılınmıştır. Müşrikler ise, böyle değildir.
Gerçekten Hz. Peygamberin, Eyle Melikinden hediye olarak gelen bir katırı, Ükeydirden gelen ipek cübbeyi, Rum Padişahıından gelen boyalı ipek bir elbiseyi kabul ettiği de bilinmektedir.[438]
Rasulullah (s.a.s.), kendileriyle siyasî anlaşmalar yaptığı ve barış içinde bulunduğu müşriklerden hediye kabul etmiş ve kendilerine hediye göndermiştir...
Ebu Ömer İbn Abdilber, "el-İstiâb"da şöyle der:
- Rasulullah (s.a.s.), Amr b. Ümeyye ed-Damrîyi bir hediye ile Mekkeye Ebu Süfyan b. Harbe gönderdi.
Ebu Ubeyd Kasım b. Sellâm, şu rivayeti nakleder:
- Bu hediye, Acve hurması idi. Rasulullah (s.a.s.), Ebu Süfyana yazarak, kendisinden işlenmiş bir deri istemiş, o da, deriyi hediye etmişti.
Ebu Ubeyd şöyle der:
- Bu hediye olayı, Mekke fethi öncesinde Mekkeliler ile Rasulullah (s.a.s.) arasındaki anlaşma dönemindeydi.[439]
Önderimiz Rasulullah (s.a.s.), müşriklikten tamamıyla vazgeçip gereği üzere iman etmiş olanlardan hediye kabul etmiştir...
İbn İshak dedi ki:
- Ferve b. Amr b. Nahire el-Cüzâmî en-Nüfasî, Rasulullah (s.a.s.)e müslüman olduğuna dair bir elçi gönderdi ve Ona beyaz bir katır hediye etti.
Ferve, Bizansa yakın Arablar üzerine Bizansın amili (valisi) idi.[440]
Rasulullah (s.a.s.), hediyeyi kabul etti ve elçiye beşyüz dirhem hediye verdi.[441]
İnsanı ihya hareketinde ve İslâma davet konusunda hediyeleşmek, bu delillerden de anlaşıldığı gibi çok önemlidir... İhya erleri olan muvahhid müminler, bunu ihmal etmeden zamanında ve yerinde değerlendirmelidirler...[442]
Musafaha ediniz (tokalaşınız), aranızdaki kin gider. Birbirinize hediye veriniz ki, birbirinizi seversiniz ve aranızdaki düşmanlık gider.[429]
Önderimiz Rasulullah (s.a.s), böyle buyururlar Mümin müslümanların birbirlerini sevmeleri ve aradaki kinin, nefretin, düşmanlığın giderilmesi için hediyeleşmek, selâmlaşmak ve tokalaşmak emredilmiş İhya erleri, bu emre çok dikkat edip uymalıdırlar
İnsanların cennete gidebilmeleri için katıksız iman etmeleri lâzım Tam ve kâmil bir iman, müminler arasındaki saygı ve sevgi ile gerçekleşir Böyle bir iman, saygı, sevgi ve birliktelik, dünya hayatında huzur ve barışın olmazsa olmaz gereklerindendir Ebedî ahiret hayatının saadeti ise yine bunlara bağlıdır
Ebu Hureyre (r.a.)ın rivayetiyle Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurur:
Siz, iman etmedikçe cennete giremezsiniz. Birbirlerinizi sevmedikçe de (tam) iman etmiş olamazsınız. Ben, size bir şey göstereyim mi, onu yaparsanız birbirinizi seversiniz: Aranızda selâmı yayın![430]
Önderimiz Rasulullah (s.a.s), ümmeti arasındaki sevgiyi, selâmlaşmaya ve hediyeleşmeye bağlamıştır Çünkü selâmlaşma, tokalaşma ve hediyeleşme, küs insanları barıştırır, birbirinden nefret eden kalbleri, yakınlaştırıp uzaklaştırır Arasındaki kin ve düşmanlık yok olup, yerini sevgiye ve dostluğa bırakır
Ebu Hüreyre (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurur:
Hediyeleşin! Çünkü hediye, göğüsten kini giderir. Bir komşu kadın, komşu olan kadına koyun paçası bile olsa (hediye vermeyi) küçük görmesin![431]
Müminlerin annesi Aişe (r.a.) şöyle demiştir:
- Rasulullah (s.a.s), hediyeyi kabul eder ve hediyenin karşılığında hediye verirdi.[432]
Ebu Hüreyre (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s) şöyle buyurur:
Eğer ben, koyun ayağı, yahud sığır ve davar ayağı yemeye çağırılsam, muhakkak bu çağrıya icabet ederim. Yine bana, koyun ayağı, yahud sığır ve davar ayağı hediye edilse, onu da muhakkak kabul ederim.[433]
Rasulullah (s.a.s), aradaki sevginin pekişmesi için gündeme gelen hediyeleşmede, hediye edilen nesnenin mânevî değerini ön plana çıkarmış ve asıl olanın bu olduğunu beyan buyurmuştur Hediyeden maksad, gönüllerin kaynaşması ve fikirlerin uzlaşmasına vesile olmasıdır Onun maddî değerinin fazlaca önemi yoktur
Mümin müslümanlar arasında hediyeleşmenin önemine dikkat çeken önderimiz Rasulullah (s.a.s), kalblerini İslâma ısındırmak ve müminlere karşı olan düşmanlıklarını önlemek için, diğer insanlara da bolca hediyeler vermiştir Rasulullah (s.a.s)in, bu davranışı, insanların üzerinde çok olumlu bir tesir yapıyor ve onların kısa zamanda müslüman olmasını sağlıyordu İnsanı ihya konusunda hediyenin ne kadar önemli olduğu apaçık görülmekteydi
Enes b. Malik (r.a.) anlatıyor:
Bir adam, Rasulullah (s.a.s)den iki dağ arası(nı dolduracak) koyun istemiş, O da vermiş. Bundan sonra adam, kavmine gelerek:
- Ey Kavmim, müslüman olun! Vallahi, Muhammed öyle ihsanda bulunuyor ki, fakirlikten korkmuyor, demiş.
Enes, şunu söylemiş:
- Bir adam, ancak dünyayı murad ederek müslüman oluyor. Fakat müslüman olur olmaz İslâmiyet, onun nazarında dünyadan ve dünya üzerindekilerden daha makbul oluyor.[434]
Yunus İbn Şihab (r.a.) anlatıyor:
Rasulullah (s.a.s), Fetih Gazasını yaptı ve Mekkeyi fethetti. Sonra Rasulullah (s.a.s), beraberindeki müslümanlarla (savaşmaya) çıktı. Hüneydde savaştılar. Allah, dinine ve müslümanlara yardım etti.
Rasulullah (s.a.s.), o gün Safvan b. Ümeyyeye yüz tane deve verdi. Sonra yüz tane, sonra yüz tane daha ilave etti.
Safvan:
- Vallahi, Rasulullah (s.a.s.), bana verdiğini verdi. Amma kendisi bana, insanların en menfuru idi. Bana vermekte devam etti. Nihayet nazarımda insanların en sevimlisi oldu, demiş.[435]
Allâme Aliyyül-Karî (rh.a.), Şifa şerhinde şunları söylemiştir:
Rasulullah (s.a.s.)in, bu gibilere bol atiyyeler vermesi, bunların küfür derdinden ancak böylelikle kurtulacağını bildiği içindir. Çünkü mahir doktor, hastaya münasib olan ilacı verir. Peygamber (s.a.s.) de, müellefe-i kulûbun derdi, mal ve hayvan olduğunu görmüş, onları, kendilerine en güzel develer vermek suretiyle tedavi etmiş. Böylece küfür nıkmetinden kurtulup İslâm nimetine nâil olmuşlardır.
Safvan başta olmak üzere kendilerine bol atiyyeler verilen müellefe-i kulûb, birer birer müslüman olmuş, İslâmın nuru ve Peygamber (s.a.s.)in bereketi ile çok geçmeden eski düşmanlıkları, muhabbete inkılâb etmiş, kalblerinde imanın hakikatı parlayarak dünkü düşmanları Peygamber (s.a.s.), dünyada en sevdikleri insan, buğzettikleri İslâmiyet de, uğrunda canlarını fedâ ettikleri dünyalardan daha kıymetli varlıkları hâline gelmiştir.[436]
Iyâd b. Hımar demiştir ki:
Peygamber (s.a.s.)e bir deve hediye et(mek iste)miştim. Bunun üzerine (bana):
Sen, müslüman oldun mu? diye sordu.
Ben:
- Hayır, cevabını verdim.
Peygamber (s.a.s.) de:
Ben, müşriklerin bağış(larını kabul)den men edildim. buyurdu.[437]
Hattabî (rh.a.), bu hadisi açıklarken şu görüşlere yer veriyor:
Rasul-ü Zişan Efendimizin, bu hediyeyi reddetmesi iki şekilde tefsir edilmiştir:
1) Bu hediyyeyi reddetmekle onu, müslüman olmaya davet etmiştir.
2) Hediyeleşiniz de aranızda karşılıklı sevgi meydana gelsin. hadis-i şerifinde açıklandığı üzere hediyeleşmek, özellikle hediyeyi kabul eden kişide, onu kendisine veren kişiye karşı bir sevgi duygusu meydana getirir. Hz. Peygamber, bu hediyeyi alması neticesinde kalbinde, onu veren müşrike karşı bir sevginin doğmasından korktuğu için kabul etmeyip reddetmiştir. Çünkü bir peygamberin kalbinin bir müşrike meyl etmesi asla câiz değildir.
Hz. Peygamberin, Habeşistan Kralı Necaşîden gelen hediyyeleri kabul ettiği bilinen bir gerçek ise de, o hadiseyle buradaki hadise kıyas edilemez. Çünkü Necaşî, Ehl-i Kitab idi. Bilindiği gibi, Ehl-i Kitabın yiyecekleri bize helâl kılındığı gibi, onların kadınlarını nikâhlamamız da helâl kılınmıştır. Müşrikler ise, böyle değildir.
Gerçekten Hz. Peygamberin, Eyle Melikinden hediye olarak gelen bir katırı, Ükeydirden gelen ipek cübbeyi, Rum Padişahıından gelen boyalı ipek bir elbiseyi kabul ettiği de bilinmektedir.[438]
Rasulullah (s.a.s.), kendileriyle siyasî anlaşmalar yaptığı ve barış içinde bulunduğu müşriklerden hediye kabul etmiş ve kendilerine hediye göndermiştir...
Ebu Ömer İbn Abdilber, "el-İstiâb"da şöyle der:
- Rasulullah (s.a.s.), Amr b. Ümeyye ed-Damrîyi bir hediye ile Mekkeye Ebu Süfyan b. Harbe gönderdi.
Ebu Ubeyd Kasım b. Sellâm, şu rivayeti nakleder:
- Bu hediye, Acve hurması idi. Rasulullah (s.a.s.), Ebu Süfyana yazarak, kendisinden işlenmiş bir deri istemiş, o da, deriyi hediye etmişti.
Ebu Ubeyd şöyle der:
- Bu hediye olayı, Mekke fethi öncesinde Mekkeliler ile Rasulullah (s.a.s.) arasındaki anlaşma dönemindeydi.[439]
Önderimiz Rasulullah (s.a.s.), müşriklikten tamamıyla vazgeçip gereği üzere iman etmiş olanlardan hediye kabul etmiştir...
İbn İshak dedi ki:
- Ferve b. Amr b. Nahire el-Cüzâmî en-Nüfasî, Rasulullah (s.a.s.)e müslüman olduğuna dair bir elçi gönderdi ve Ona beyaz bir katır hediye etti.
Ferve, Bizansa yakın Arablar üzerine Bizansın amili (valisi) idi.[440]
Rasulullah (s.a.s.), hediyeyi kabul etti ve elçiye beşyüz dirhem hediye verdi.[441]
İnsanı ihya hareketinde ve İslâma davet konusunda hediyeleşmek, bu delillerden de anlaşıldığı gibi çok önemlidir... İhya erleri olan muvahhid müminler, bunu ihmal etmeden zamanında ve yerinde değerlendirmelidirler...[442]
Ve'l-Asr
- İhya Vazifesi
- Kuşatıcı İhya Hareketi
- 1) İmanda İhya
- 2)
- 3) Ahlâkta İhya
- Vusul İçin Usûl
- İnsanı İhya Ve Sabır
- İhya Hareketinde Muhatab
- 1) Muhatab Şahsiyeti Tanımak
- 2) İşi Kolay Tutmak
- 3) Güzellikle Davranmak
- 4) Muhabbet Aracı: Hediyeleşmek
- 5) Sert Davranıştaki Hikmet
- İhya Erinin Özellikleri
- 1) Sarsılmaz, Sağlam ve Katıksız Bir İman
- 2) Yeterli İlme Sahib Olmak
- 3) Takvalı Olmak
- 4) Tevazu
- 5) Dosdoğru Olmak
- 6) Sabır Etmek
- 7) Ümitvar Olmak
- 8) Ekonomik Bağımsızlık
- Bir Örnek Şahsiyet: Mus'ab B. Umeyr (R.A.)
- Hayatından Bir Bölüm
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı:
- İCTİHAD
- Terim Olarak İctihad:
- İctihad
- İctihad
- İctihad
- İÇ EZAN
- İDDİHÂR
- İDEOLOJİ
- İDRAR
- İFFET
- İFK OLAYI
- İFLÂS
- İFTAR
- İFTİRA
- İ
- İftira
- İFTİTAH TEKBİRİ
- İĞVÂ
- İHANET
- İHDÂD
- İHLÂL
- İHLÂS
- İHLÂS SÛRESİ
- İHRAM
- İhrama Giren Kimsenin Dikkat Edeceği Hususlar:
- Mikatlar (İhrama Girme Yerleri):
- İHRAZ
- İHSAN
- İHTİLÂFÜ'D DÂR
- İHTİLÂM
- İHTİLÂT
- İHTİYARLIK
- İHTİYAT
- İHVANU'S-SAFÂ
- İHYÂ
- İNSANI İHYA
- Ve'l-Asr
- İDDET
- İHSÂR
- İHTİDÂ
- İHTİKÂR
- İKÂB
- İKÂLE
- İKİNDİ NAMAZI
- İKRAR
- Hastanın İkrarı:
- İKTA'
- İkta'nın Kısımları:
- 1- Temlik Suretiyle İkta':
- 2- İstiğlâlen ikta':
- İKTİDÂ
- İKTİDAR
- İKTİDARSIZLIK
- İKTİSAD
- İLÂ'
- İlâ'nın Şartları:
- İLÂHİ KANUN
- İLAHİ KİTAPLAR
- İLÂH
- İ'LÂY-I KELİMETULLAH
- İLHAM
- İLLET
- İLLİYYÛN
- İLME'L-YAKÎN
- İLTİMAS
- İLTİZAM
- İLYAS (a.s.)
- İMA
- İMALE
- İREM
- İMÂMEYN
- İMANIN ŞUBELERİ:
- Birinci Kısım: Tasdikle İlgili İtikadiyat'tır
- İkinci Kısım: Dille Alakalı Ameller
- Üçüncü Kısım: Bedenî Ameller
- 1. Çeşit: Muayyen Şeylere Ait Olanlar
- 2. Çeşit: Kendisine Tabi Olanlarla İlgili Şeyler
- 3. Çeşit: Âmmeye Müteallik Şeyler
- İMARET
- İMSAK
- İMTİYAZ HAKKI
- İNCİL
- İncil Çeşitleri:
- 1) Matta İncili:
- 2) Markos İncili:
- 3) Luka İncili:
- 4) Yuhanna İncili:
- İNFÂK
- İ
- İnfak
- İnfak
- İnfak; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnfak
- Hadislerde İnfak
- Allah'ın Verdiği Her Nimetin İnfakı Vardır
- Malla Yapılan İnfak
- İlimden Yapılan İnfak
- Mutluluktan Yapılan İnfak
- Sağlıktan yapılan İnfak
- Gençlikten Yapılan İnfak
- Güzel Sözle Yapılan İnfak
- Güler Yüzle Yapılan İnfak
- İnfakın Fayda ve Hikmetleri
- İNFİTÂR SÛRESİ
- İNKÂR
- İNNİN VE BAŞKALARI
- İNSAN
- Yaratılış Gayesi:
- Sosyal Açıdan İnsan:
- Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
- İnsanın İki Yönü
- İnsanın Bazı Temel Özellikleri
- Kur'an-ı Kerim'de İnsan
- a) İnsanın Olumlu Özellikleri
- b) İnsanın Olumsuz Özellikleri
- İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
- 1) Zekâ:
- 2) Anlatma (İfade) Yeteneği:
- 3) Ellerinin Yapısı Ve Vücudunun Dik Durması:
- 4) Öğrenme Ve Yeni Denemelerde Bulunma Yeteneği:
- İnsanın Menşei (Oluşumu) Meselesi
- Kur'an'da İnsanın Yaratılması ve Halifeliği
- İnsanın Yaratılışı
- Ne Zamandan Beri Müslümanım? (Dünyaya Ne Olarak Geldim?)
- Kaalu Bela Ne Demektir?
- İnsanın Yaratılış Gayesi
- İnsanın Konumu ve Görevi
- İnsan Ölünce Ne Olacak?
- Akîde Yönünden İnsanlar
- İnsanın Değer ve Üstünlüğü
- İnsanın Değeri:
- Haklar, Görevleri; Nimetler de Sorumlulukları Doğurur
- İNSAN SÛRESİ
- İNŞA
- İNŞALLAH
- İNŞİKÂK SÛRESİ
- İNŞİRAH SÛRESİ
- İNTİHAR
- İNZAL
- İNZÂR
- İnzâr; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnzâr Kavramı
- Mü'minlerin Uyarılması
- Uyarının Fayda Etmediği Kâfirler
- Çağdaş Davetçi/
- Bütün Toplumlar Peygamber Aracılığıyla Uyarılmıştır
- Elçi Gönderilmeyen, Uyarı Yapılmayan Toplumlar Helâk Edilmezler
- Toplumun Önderleri Toplumdan Sorumludur
- İNZİVA
- İPEKLİ GİYİNMEK
- İPOTEK
- 1. Ortak Malların Rehnedilmesi:
- 2. Başka Bir Şeye Bitişik Ve Onunla Meşgul Bulunan Malın Rehnedilmesi:
- İRHASAT
- İRŞÂD
- İ
- İrşad
- İRTİDÂD
- İrtidâd; Anlam ve Mâhiyeti
- Geniş Anlamda İrtidâd ya da Riddet Nedir
- İrtidâd, Neden Küfrün
- Kur'ân-ı Kerim Mürtedler
- İrtidâd, Aynı Zamanda Bir İslam Hukuku Konusudur.
- Mürtedin Kişiliği:
- Mürted
- İrtidat Sebepleri:
- Fıkhî İctihadlara Göre Mürtedin Cezası
- Mürtedin Öldürülmesinin Hikmeti:
- İrtidatın Başlaması:
- 1) Dinden Tamamen Dönenler:
- 2) Namazla Zekâtı Birbirinden Ayıranlar:
- Ridde Savaşları
- Halid bin Velid'in Tuleyha Meselesini Çözümlemesi:
- Benû Âmir, Havâzin ve Suleymlilerin İrtidâdı:
- Kur'ân-ı Kerim'de İrtidâd Kavramı
- Bir Tefsirden İktibas
- Hadis-i Şeriflerde İrtidât Kavramı
- Mürtede Verilecek Dünyevî Cezânın Tahlili
- İrtidadın Dünyevî Cezası Yoktur Diyenlerin Delilleri
- Gizli İrtidâd
- Şirkin Çağdaş Yansımaları; Özendirilen ve Dayatılan Mürtedlik
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk:
- İttibâ Şirki:
- Mürtedliğe Giden Yollar
- Mürtedliğe Yol Açan Sebepler:
- Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar:
- Elfâz-ı Küfür:
- Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan, Müslümanları Mürted Yapmasından Endişe Edilen Çirkin Sözler)
- 1) Allah'la İlgili:
- 2) Dinle İlgili:
- 3) Cennet, Melek ve Kaderle İlgili:
- Ef'âl-i Küfür:
- 1) Puta Tapmak:
- 2) Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak:
- 3) Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek:
- 4) İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek:
- 5) Ölülerden Duâ Ederek Bir Şey İstemek, Kabirleri Tapınak Yapmak:
- 6) Haç Takınmak:
- 7) Ğıyar ve Zünnâr:
- 8) Mecûsî ve Yahûdi Şapkası:
- 9) Sihir:
- Müşrik ve Mürtedlerle Mücâdele
- Seyyidü'l-İstiğfar Duası:
- Şirk, Küfür ve İrtidaddan Korunma Yolları
- İrtidâd, İrticâ/Gericilik Demektir; Mürted de Mürtecî/Gerici
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- İRTİDAT (MÜRTED)
- İSA (a.s.)
- Hz. İsa; Hayatı, Tebliği ve Tevhid Mücadelesi:
- Kur'ân-ı Kerim'de Hz. İsa:
- Hadislerde Hz. İsa:
- Hıristiyanlara Göre Hz. İsa:
- Hz. İsa'nın Çarmıha Gerilmesiyle İlgili İncillerdeki Kuşkular:
- İncillere Göre Hz. İsa'nın Beşerî Yönleri:
- Hz. İsa'nın Babasız Doğma Mûcizesi:
- Hz. İsa'nın Ref'i ve Nüzûlü Meselesi:
- Hz. İsa'nın Gökten İneceğini İfade Eden Hadis
- Mehdî:
- Deccâl:
- Deccâlın Özellikleri:
- İSBAT-I VACİB
- İSLAM'DA MEZHEP
- Müellifin Önsözü
- İslâm Ve İman'ın Hakikati:
- Dört Mezhebten Belli Bir Mezhebi Taklid Etmek Ne Vaciptir, Ne De Mendup
- İslâm'ın Esası Allah'ın Kitabı Ve Rasûlullah'ın Sünnetiyle Amel Etmektir
- Müteahhirun Herşeyi Değiştirip, Tek Bir Kişiyi Taklid Etmeyi Gerekli Kılmakla Tefrikaya Düştüler
- İnsan Öldüğünde Kabirde Mezhep Veya Tarikattan Sorguya Çekilir Mi?
- Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gerekli Olduğu Sözünün Aslı Siyasetle İlgilidir
- Mezhebin Bid'at Oluşu Konusunda Dehlevi'nin Araştırması
- Rasûlullah'tan Başka Birisine Taassup Gösteren Sapık Ve Cahildir
- Kemal B. Hümâm'ın Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gereksiz Olduğunu Belirtmesi
- Uyulması Gereken İmam Rasûlullahtır
- İhtilaf Ve Tefrikalar Mezheplere Tabi Olma Yüzündendir
- İmam Ebu Hanife'nin Mezhebi Kur'an Ve Sünnetle Amel Etmektir
- Müçtehid İçtihadında Hata Da Yapabilir, Doğruyu Da Bulabilir Teşride. Hata Yapmayan Sadece Peygamberdir
- Hak Kesinlikle Rasûlullah'ın Dışında Hiçbir Kimsenin Görüşüyle Sınırlandırılamaz
- Önemli Bir İkaz
- Bu Ümmetin Hali Ancak Evvelkilerin Islah Olunduğuyla Islah Olunur
- Ulemanın Dinin Hükümlerini Değiştirdiğine Dair Fahreddin Er-Razî'nin Görüşü
- İmam-ı Â'zam (En Büyük İmam) Rasûlullahtır
- Allah Bize Sırat-ı Müstakim'e Girmemizi Emrediyor
- Gazaba Uğrayanlar, Hakkı Sadece Kendi Mezhebinden Kabul Ederler
- Rasûlullah Belli Bir Mezhebin İnsanlar İçin Gerekli Olduğunu Söylememiştir
- Fasıl
- Kaynaklar
- İSM
- İSMAİLİYYE
- Mezhebin Kaideleri:
- İSMET
- İSM-İ A'ZÂM
- İSNÂ AŞERİYYE
- İSNÂD
- Âli ve Nâzil İsnâd:
- İSRÂ
- İSRÂ SURESİ
- İSRAF
- İsrafın Anlam Sahası:
- Kur'an'da İsrafın Manaları:
- İSRÂFİL (a.s)
- İSRÂİLİYÂT
- İSRAİLOĞULLARI
- Benî İsrâil, İsrâil, İbrânî, Yahûdî ve Mûsevî Kelimeleri ve Mâhiyeti
- Bazı Hadis-i Şerifler:
- İsrâiloğullarının Tarihi
- Firavun ve İsrâiloğulları
- Firavun'dan Kurtulduktan Sonra İsrâiloğulları
- Hz. Muhammed (s.a.s.) ve İsrâiloğulları
- İsrâiloğullarının Karakteri / Yahudileşme Alâmet ve Özellikleri
- Onlar ve Biz
- Yahudileşme ve Yahudileşme Temâyülü
- İmanda Pazarlık
- Dini, Kutsal Kitabı Tahrif
- İSTİANE
- İSTİARE
- İSTİÂZE
- İstiâze; Anlam ve Mâhiyeti:
- Kur'an'da İstiâze:
- Sünnette İstiaze:
- İstiazenin Hükmü:
- Şeytandan Kurtuluş Yolu:
- Sığınan, Kendisine Sığınılan ve Kendisinden Sığınılan
- Şeytanın İbâdetlere Tasallutu ve Şeytanı Kaçıran Şey:
- Günümüzde İstiaze Anlayışı:
- Allah'a Sığınma Tarzı Nasıl Olmalı?
- İstiâze Şuurunun Bize Kazandıracağı Anlayış ve Davranışlar:
- İSTİBRÂ'
- İSTİDRAC
- İSTİĞÂSE
- İSTİĞFAR
- İstiğfar'ın Mahiyeti?
- İbadet Olarak İstiğfar:
- İSTİHÂRE
- İSTİHAZA
- İSTİHKAK
- İSTİHLÂF
- İSTİHSAN
- İstihsanın Çeşitleri:
- 1. Nass Sebebiyle İstihsan:
- 2. İcmâ Sebebiyle İstihsan:
- 3. Zarûret ve İhtiyaç Sebebiyle İstihsan:
- 4. Kapalı Kıyas Sebebiyle İstihsan:
- 5. Örf Sebebiyle İstihsan:
- 6. Maslahat Sebebiyle İstihsan:
- İSTİKAMET
- (DOĞRULUK-DOĞRU YOL)
- İSTİKBÂR
- İstikbâr ve Türevleri:
- İstikbar Duygusu:
- İstikbâr; Tanım ve Mâhiyeti
- Istikbar Duygusu
- MÜSTEKBİR
- Müstekbirlerin Özellikleri:
- İstikbar Mantığı:
- Müstekbir Tipler
- Müstaz'af
- Müstekbir ve Müstez'af Ilişkisi
- Müstaz'af İnsan Grupları
- Müstekbirliğin Sonucu: Dünyevî ve Uhrevî Azap
- Uhrevî Azap ve Cehennnem:
- İstikbârın Sembol Tipleri (Müstekbirlerin Duayenleri)
- İstikbâra Kapılmayanlar: Melekler, İnsan Dışındaki Canlılar ve
- İSTİLÂ
- İSTİLAM
- İSTİMLÂK
- İSTİMNÂ
- İSTİMVÂL
- İSTİNBÂT
- İSTİNCA
- Abdest Bozmanın Âdâbı:
- İSTİNŞÂK
- İSTİRCÂ'
- İSTİSNA BÂBI
- İSTİŞARE
- İstişârenin Fazileti:
- İSTİŞARENİN EHEMMİYETİ
- İstişare Emri:
- Telakki:
- Teşvik:
- Hz. Peygamber İstişareye Muhtaç Mı?
- En Büyük Dahi De İstişareye Muhtaçtır:
- Ashab Ve İstişare:
- Hz. Peygamber'in Müşavirleri:
- İstişare Mevzuları:
- İstişare Dışı Mevzular:
- İstişarenin Mekanizması
- 1- Müşavirin Durumu:
- a. Liyakat:
- b. Mûtemed Olmak:
- c. Müslüman Ve Dindar Olmak:
- d. İlgili Olmak:
- 2. İstişarenin Şekli:
- a. Doğrudan Re'ye Müracat:
- b. Liyakatlinin Müdahalesi:
- c. Yersiz Teklif:
- 3- Kararın Alınması:
- a- Ekseriyetin Re'yi:
- b- Görüşlerden birinin ihtiyarı:
- c- Kararı Tehir Etmek:
- d- İcbarî Karar:
- 4- Şahsî Kanaatında Direnmemek:
- 5- Müşavirleri Gücendirmemek:
- 6- Tatbikat Sırasında Azim:
- Batı Demokrasisi:
- 1) Demokrasinin Tenkidi:
- Teknokrasi
- Demokrasinin Sonu Anarşidir:
- 2) İslam'da Kanun Koyma Mekanizması:
- 3) Hürriyet Telakkisi:
- Peygamberler De Hür De
- Hürriyet Sahası:
- Tahdidden Gaye:
- İslam'da Kadınlarla İstişare
- I- Kur'an'a Göre:
- II. Sünnete Göre:
- Bu Meselede Temel Prensip:
- İSTİŞHÂD
- İSTİVÂ
- İSYAN
- İsyan Nedir?
- İsyanın İki Anlamı:
- İsyan; Anlam ve Mâhiyeti
- İsyanın İki Yönü
- Ma'siyet Ne Demektir?
- İtaat; Anlam ve Mâhiyeti
- Tâat Ne Demektir?
- Kur'ân-ı Kerim'de İtaat ve İsyan Kavramı
- Hadis-i Şeriflerde İtaat ve İsyan
- İtaat Edilmesi Gereken Kimseler
- a- Allah'a İtaat:
- b- Rasûl'e İtaat:
- c- Ülü'l-Emr'e İtaat:
- İtaat Edilmesi Yasak Olan Kimseler
- a- Kâfirlere:
- b- Ehl-i Kitaba:
- c- Münâfıklara:
- d- Kendisini Allah Yolundan Uzaklaştıran ve Saptıran Liderlere ve Büyüklere:
- e- Şeytana ve Şeytanın Dostlarına:
- f- Günahkârlara ve Nankörlere:
- g- Yalancılara:
- h- Ahlâksızlara:
- i- Gâfillere, Zikirden (Allah'ı anmaktan ve Kur'an'dan) Gaflette Olanlara:
- j- Namaza Engel Olanlara:
- k- Aşırılara, İsrafçı ve Fesatçılara:
- l- Şirke Zorlayan Ana-Babaya:
- m- Halka, İnsanların Çoğuna (Demokrasi Anlayışına) ve Zanna:
- n- İnsanların ve Bilmeyenlerin Hevâlarına/Kötü Arzu ve İsteklerine:
- o- Allah'a ve Rasûlüne İsyanı (Haram Olan Bir Şeyi) Emreden Kim Olursa Olsun, Ona
- Küfürde Önderler ve Onların İzinden Giden Uyduları
- İtaat ve İsyan Yoluyla Düşülen Şirk
- Allah'a İtaat ve İsyanın Boyutları
- Bütün Evren Allah'a İtaat Etmektedir
- Nerdesin Ey Güzel İsyan?
- İŞÇİ, İŞÇİLİK
- İŞHAD (ŞAHİT TUTMA)
- İŞKENCE
- İŞRAK NAMAZI
- İŞVEREN
- İTAAT
- İTAB ÂYETLERİ
- İTİKÂD
- İTİKÂF
- İ'TİKÂF
- İTLÂF
- İtlafta Tazminin Gerekmesi İçin Gereken Şartlar:
- İTTİHAD
- İVAZ
- İYİLİK
- İZÂLE-İ ŞÜYÛ
- Kazaen (Mahkeme kararıyla) Taksimin Şartları:
- İZÂR
- İZZET
- İzzetin Manası:
- Kişiye İzzet Kazandıran Davranışlar:
- Gerçek İzzet:
- İZZET-İ NEFS