İrtidâd, Aynı Zamanda Bir İslam Hukuku Konusudur.
Küfrün bir türü ve bir vicdan sorunu olarak akâid ilmine konu olan İrtidâd ı, esasen aktif alanda İslam Hukuku inceler. Çünkü böyle bir olay, toplum üzerinde çok olumsuz bir etki bırakabilir ve beklenmedik gelişmelere neden olabilir. Bunu önlemede ise sorumluluğu İslam Hukuku yüklenmiştir.
İrtidâd, İmanî bir sorunun ötesinde genelin vicdanına karşı cüretkar bir isyan, toplum düzenini sarsıcı ve anarşiyi davet edici sinsi bir suçtur. Bazen de organize hale dönüşür. Dolayısıyla irtidadın, vicdan özgürlüğü çerçevesinde bir açıklaması olamaz.
İslam Hukukuna göre bir kimsenin mürted sayılabilmesi için onun daha önce müslüman, akıllı ve özgür olması şarttır. Şu halde hiç müslüman olmamış, ya da aklî dengesi bozuk veya zorlanarak irtidâd eden kimse için böyle bir durum söz konusu olmaz. Dolayısıyla kâfirlerin ve müşriklerin, diğer şirk ve küfür dinlerinden herhangi birini seçmeleri için de İslam'a göre bir engel yoktur. Çünkü sonuç itibariyle Ehl-i Küfür bir tek millettir.
Erginlik konusunda ise İslam mezheplerinde görüş farkları vardır. Örneğin Ebu Hanife'nin Öğrencilerinden Muhammed b. Hasan'a göre erginlik şart değilken, İmam Ebu Hanife'nin diğer öğrencisi Ebu Yusuf El-Ensari'ye göre çocuğun irtidâdı geçerli değildir. İmam Şafii ve Ahmed b. Hanbel de bu kanaattadırlar. [505]
İrtidâd, İmanî bir sorunun ötesinde genelin vicdanına karşı cüretkar bir isyan, toplum düzenini sarsıcı ve anarşiyi davet edici sinsi bir suçtur. Bazen de organize hale dönüşür. Dolayısıyla irtidadın, vicdan özgürlüğü çerçevesinde bir açıklaması olamaz.
İslam Hukukuna göre bir kimsenin mürted sayılabilmesi için onun daha önce müslüman, akıllı ve özgür olması şarttır. Şu halde hiç müslüman olmamış, ya da aklî dengesi bozuk veya zorlanarak irtidâd eden kimse için böyle bir durum söz konusu olmaz. Dolayısıyla kâfirlerin ve müşriklerin, diğer şirk ve küfür dinlerinden herhangi birini seçmeleri için de İslam'a göre bir engel yoktur. Çünkü sonuç itibariyle Ehl-i Küfür bir tek millettir.
Erginlik konusunda ise İslam mezheplerinde görüş farkları vardır. Örneğin Ebu Hanife'nin Öğrencilerinden Muhammed b. Hasan'a göre erginlik şart değilken, İmam Ebu Hanife'nin diğer öğrencisi Ebu Yusuf El-Ensari'ye göre çocuğun irtidâdı geçerli değildir. İmam Şafii ve Ahmed b. Hanbel de bu kanaattadırlar. [505]
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı: