İstikbâr ve Türevleri:
Kibir, kökünden türeyen bir kavramdır. Istikbar sözlükte büyüklenme, kendini büyük görme, böbürlenme, insanları küçük görme anlamlarına gelir. Kavram olarak istikbar; Allaha karşı kendini yeterli görerek isyan etme, insanlara karşı kibirlenmek ve onlar üzerinde zorla egemenlik kurma anlayışıdır. Bir başka deyişle istikbar; kendini büyük görerek inatçı bir şekilde hakkı kabul etmekten çekinmektir.
Kibir, tekebbür ve istikbar birbirine yakın anlamlara sahiptir. büyük olma anlamına gelen kebüra kökünden türemiştir. Aynı kökten türeyen bütün kelimelerde büyüklük veya büyüklenme ile ilgili anlamlar vardır.
Kebir, büyük,
Kebira, büyük şey, çoğulu kebâir,
Ekber, daha büyük, en büyük,
Tekbir, Allah en büyüktür demektir.
Kibriya, büyüklük, yücelik, ululuk; ki yalnızca Allahtan başka hiç kimseye bu sıfat verilemez,
Tekebbür, büyüklenme, kibirlenme,
Müstekbir ise büyüklenen, kibirlenen, kendini üstün gören demektir.
Mütekebbir, kendini halkın en efdali, en üstünü sayan, kendinden başka hak tanımayan anlamındadır. Bu sıfat ta yalnızca Allaha mahsustur. Çünkü bütün faziletler Ona aittir, bütün güç ve kuvvet Onun elindedir.
Ilk müstekbir, yani ilk büyüklük taslayan İblistir. (Bakınız: Iblis) O, Allahın secde emri karşısında kibirlendi ve secde etmekten yüz çevirdi. (2 Bekara/34)[505]
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı: