b) İnsanın Olumsuz Özellikleri
1- İnsan, kendisini tanımazsa zalim ve cahil kalır. (Bkz. 33/Ahzâb, 72)
2- Bazan Allahın nimetlerini görmezlikten gelerek nankörlük yapar. (Bkz. 22/Hac, 66)
3- İnsan, bazan kendini yeterli zanneder ve Allaha ihtiyaç duymadığı anlayışıyla tuğyan eder (azar, taşkınlık yapar). (Bkz. 96/Alak, 6-7)
4- İnsan, işlerinde çoğu zaman acelecidir. (Bkz. 17/İsrâ, 11)
5- İnsan, zorluklarla karşı karşıya gelince Allahı hatırlar. Zorluklar geçip gidince sanki hiç bir olay olmamış gibi Allahı unutur. (Bkz. 10/Yûnus, 12)
6- Allahın keremini unutarak cimrileşir. (Bkz. 17/İsrâ, 100)
7- İnsan, hırs ve ihtiraslarla donatılmış bir varlıktır. (Bkz. 70/Meâric, 19)
8- İnsan, eğer kötülük görürse inler, sızlanır, bağırır ve yardım ister. Eğer kendisine nimet verilirse cimrileşir. (70/Meâric, 20 - 21)
9- İnsan zayıf yaratılmıştır; âcizdir. (Bkz. 4/Nisâ, 28)
Görüldüğü gibi, Kuran-ı Kerime göre insanın iki ayrı cephesi vardır. Hayır ve şer tarafları. Kuran-ı Kerimde sayılan iyi, üstün özellik ve kabiliyetler insanın özünde potansiyel olarak mevcuttur. İnsan, bunları açığa çıkarmak ve kuvvetlendirmekle görevlidir. İnsandaki zalim, cahil ve nankör oluşu gibi olumsuz özellikler, insanın fıtratında var olan ve dışa yansıması kaçınılmaz nitelikler olmayıp, potansiyel olarak kendisinde bu vasıflar vardır; insan selim fıtratını bozmadıkça bunlar dışa yansımaz. Mesela, insanın cahil ve nankör oluşu, emaneti yüklenmeyi kabul edişinden dolayı değil; emanetin gereğini yapmamasından kaynaklanmaktadır.
Ancak iman ve takva ile insandaki kötü özellikler bastırılır, güzel vasıflar ortaya çıkar ve gelişir. Eğer iman olmazsa, bütün bu iyi kabiliyetler, nefs-i emmârenin hakimiyetine geçer ve insan Kuran-ı Kerimde beyan edilen kötülüklere esir olur. Yani insan, gerçekten iman edince insanlaşır. İmansız insanın insanlığı noksan olup ihtiraslarla, sömürücülükle, cimrilik ve kan dökücülükle insan, vahşi hayvanlardan daha da vahşileşir. [505]
2- Bazan Allahın nimetlerini görmezlikten gelerek nankörlük yapar. (Bkz. 22/Hac, 66)
3- İnsan, bazan kendini yeterli zanneder ve Allaha ihtiyaç duymadığı anlayışıyla tuğyan eder (azar, taşkınlık yapar). (Bkz. 96/Alak, 6-7)
4- İnsan, işlerinde çoğu zaman acelecidir. (Bkz. 17/İsrâ, 11)
5- İnsan, zorluklarla karşı karşıya gelince Allahı hatırlar. Zorluklar geçip gidince sanki hiç bir olay olmamış gibi Allahı unutur. (Bkz. 10/Yûnus, 12)
6- Allahın keremini unutarak cimrileşir. (Bkz. 17/İsrâ, 100)
7- İnsan, hırs ve ihtiraslarla donatılmış bir varlıktır. (Bkz. 70/Meâric, 19)
8- İnsan, eğer kötülük görürse inler, sızlanır, bağırır ve yardım ister. Eğer kendisine nimet verilirse cimrileşir. (70/Meâric, 20 - 21)
9- İnsan zayıf yaratılmıştır; âcizdir. (Bkz. 4/Nisâ, 28)
Görüldüğü gibi, Kuran-ı Kerime göre insanın iki ayrı cephesi vardır. Hayır ve şer tarafları. Kuran-ı Kerimde sayılan iyi, üstün özellik ve kabiliyetler insanın özünde potansiyel olarak mevcuttur. İnsan, bunları açığa çıkarmak ve kuvvetlendirmekle görevlidir. İnsandaki zalim, cahil ve nankör oluşu gibi olumsuz özellikler, insanın fıtratında var olan ve dışa yansıması kaçınılmaz nitelikler olmayıp, potansiyel olarak kendisinde bu vasıflar vardır; insan selim fıtratını bozmadıkça bunlar dışa yansımaz. Mesela, insanın cahil ve nankör oluşu, emaneti yüklenmeyi kabul edişinden dolayı değil; emanetin gereğini yapmamasından kaynaklanmaktadır.
Ancak iman ve takva ile insandaki kötü özellikler bastırılır, güzel vasıflar ortaya çıkar ve gelişir. Eğer iman olmazsa, bütün bu iyi kabiliyetler, nefs-i emmârenin hakimiyetine geçer ve insan Kuran-ı Kerimde beyan edilen kötülüklere esir olur. Yani insan, gerçekten iman edince insanlaşır. İmansız insanın insanlığı noksan olup ihtiraslarla, sömürücülükle, cimrilik ve kan dökücülükle insan, vahşi hayvanlardan daha da vahşileşir. [505]
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı: