1) İmanda İhya
Teknolojik üstünlük ile dünya halklarına egemen olmaya çalışan çağın müstekbir güçleri, yani sömürücü zalim tağutlar ve onların geri bırakılan bölgelerdeki yardakçıları, işgal ettikleri İslâm topraklarında küfür ve şirk tohumları ektiler... Yüz yıla yakın bir zamandır, milyonlarca mazlumun kanıyla ve teriyle sulayıp yetiştirmeye, geliştirmeye çalıştıkları küfür ve şirk tohumları zamanla yetişmiş, korkunç meyvelerini vermeye başlamıştır... İslâm topraklarını işgal eden emperyalist zalimler, müslüman nesillerin imanlarıyla oynamış, eğitimle, öğretimle, zaman zaman zor kullanarak korkunç bir irtidad gündeme getirmişlerdir... Şuurlu bir irtidadın yanında,[314] içine şirk karışmış bir iman,[315] egemen tağutlara itaat eden, kendisini müslüman sayan acaip bir tip ortaya çıkmıştır... Darul-Harbe dönüşmüş, işgal edilen İslâm toprakları, ayrıca bir Darul-Ucûbe hâline getirilmiştir!..
Âlemlerin Rabbi Allaha en büyük iftira olan ve Allahın asla affetmediği korkunç bir zulüm olarak beyan edilen şirk,[316] egemen hâline getirilmiş, Tevhidî değerler hayattan uzaklaştırılmış ve İslâmın hayata müdâhil olmaması için gerekli bütün önlemler alınmıştır...
İşgal edilmiş İslâm toprakları, Nemrudun egemen olduğu bir Mezopotamya, Firavnın egemen olduğu bir Mısır ve Ebu Cehilin egemen olduğu şirkin merkezi hâline getirilen Tevhid yurdu bir Mekke görüntüsü sergilemektedir... Bu mustazaf topraklarda ve mazlum İslâm milleti, arasında Halilullah İbrahim (a.s.)ın, Kelimullah Musa (a.s.)ın ve Rasulullah Muhammed (s.a.s.)in mirası olan Tevhidi yeniden gündeme getirecek yeryüzünün varisleri muvahhid müminlerin, Tevhidî ihya hareketini başlatmaları kaçınılmaz ve ertelenmez bir anın vacibidir...
Egemen şirk otoritesi ve kültürünün dayatmasıyla küfür ve şirke, bidat ve hurafeye düşmüş insanların yeniden İslâma davet edilmeleri gerekir... Onlara doğruların izah edilmesi, bütün şeytanî engellemelere rağmen İslâmın tebliğ olunması ve hidayet bulmalarına yardımda bulunulması, mümin müslümanların vazifesidir... İnsanlar, iman ile tanışır ve inanırlarsa, bu katıksız iman onları kardeşler edecek ve toplumsal barış ortaya çıkacak, insanlar arası kavgalar bitip huzurlu bir ortam oluşacaktır...
Önderimiz Rasulullah (s.a.s.), Cahiliyyenin egemen olduğu bir şirk toplumunda, insanlara Tevhidi, imanı, salih ameli ve güzel ahlâkı nasıl tebliğ ve davet etmiş, onları nasıl terbiye ederek olgunlaşmalarını sağlamış ise, aynı metod ile hareket etmek gerekir... Çünkü Rasulullah (s.a.s.), muvahhid müminlerin biricik önderi ve hayat örneğidir [317]
Benû Malik b. Kinaneden bir adam anlatıyor:
Rasulullah (s.a.s.)i, Zul-Mecaz çarşısında dolaşırken ve şöyle derken gördüm:
Ey insanlar, Lâ ilâhe illallah deyin de kurtuluşa erin!
Ebu Cehil ise, öte yandan Onun yüzüne toprak atıp şöyle diyordu:
- Ey insanlar, bu adam, sakın sizi dininizden etmesin! O, sizden dininizi bırakmanızı, Lât ve Uzzayı bırakmanızı istiyor.
Fakat Rasulullah (s.a.s.), ona hiç aldırmadan (görevine devam ediyordu).[318]
Beni Diyl Kabilesinden Rebia b. İbad anlatıyor:
Rasulullah (s.a.s.)i, cahiliyye devrinde Zul-Mecaz panayırında şöyle derken gördüm:
Ey insanlar, Lâ ilâhe illallah deyin, kurtuluşa erin!
O, böyle derken, insanlar çevresinde toplanmışlardı. Arkasından da parlak yüzlü, şaşı ve iki saç örgüsü bulunan bir adam da:
- O, dinden çıkmıştır. O, yalancıdır. Ey insanlar, bu, sizi aldatıp dininizden ve atalarınızın dininden ayırmasın! diyor ve gittiği her yere o da gidiyordu.
Bu adamın kim olduğunu sorduğumda, bana, amcası Ebu Leheb olduğunu söylediler.[319]
Rabbimiz Allah Teâlâ şöyle buyurur:
İnkâr edenler dediler ki: Bu Kurânı dinlemeyin ve onda (okunurken) yaygaralar koparın. Belki üstün gelirsiniz.
Artık gerçekten o inkâr edenlere şiddetli bir azab tattıracağız ve yaptıklarının en kötüsüyle cezalandıracağız.
Bu, Allahın düşmanlarının cezası olan ateştir. Bizim ayetlerimizi inkâr etmeleri dolayısıyla bir ceza olarak, orada onlar için ebedilik yurdu vardır. (Fussilet, 41/26-28)
İmam Taberî (rh.a.), bu ayetin tefsirinde şunları beyan etmiştir:
Allahı ve Peygamberini inkâr eden o Kureyş müşrikleri, kendilerine itaat eden diğer müşrik arkadaşlarına:
- Muhammed, Kurân okuduğu zaman, Onu dinlemeyin! Ondaki şeylere uyarak onunla amel etmeyin! Kurân okunurken ıslık çalarak, el çırparak, araya laf sokarak karışıklık çıkarın, gürültü yapın. Böylece belki galib gelirsiniz. Bu davranışınızla, Onu dinlemek isteyenleri engellemiş olursunuz. Böylece, Onu dinlemeyen kimse Muhammede uyup, Onun söyledikleriyle amel etmez. Siz de, Ona galib gelmiş olursunuz, diyorlardı.
Ayette zikredilen: Gürültü (yaygara) yapın ifadesini, Abdullah İbn Abbas:
- İnsanları meşgul edin.
Mücahid:
- Islık çalarak, el çırparak, söz karıştırarak onu dinlemeyin.
Dehhak:
- O'nu ayıplayın.
Katâde:
- O'nu inkâr edin, O'na karşı çıkın.
Mamer:
- Konuşun, bağırıp çağırın ki, işitmesinler. Şeklinde izah etmişlerdir.[320]
Bunun gibi nice işkencelerle engellenmeye çalışılan İslâmın tebliği ve İslâma davet ile insanların ihyası, her şeye rağmen devam etmiştir... Başta Rasulullah (s.a.s.) ve Ona iman etmiş Ashab-ı Kiram (Allah, onlardan razı olsun), hiç yılmadan, bütün eziyetlere göğüs gererek, direnerek ve sabır ederek yollarına devam etmişlerdir... Allah yolunda, Allahın rızası için mücadele ve mücahede etmişlerdir... Kanları dökülmüş, bazıları şehid edilmiş, yerlerinden, yurtlarından uzaklaştırılmış, fakat onlar dâvâlarından vazgeçmemişlerdir...
Rabbimiz Allah, Rasulü Muhammed (s.a.s.)e yılmadan mücadele etmeyi emretmişti... O, imanı anlatacak ve insanları ihya edecekti... O (s.a.s.), insanlar iman edinceye, namazı kılıncaya ve zekatı verinceye kadar insanlarla uğraşacak, onlara anlatacak, onların akıllarını erdirip iknâ edecek, iman edenlerin terbiyesiyle uğraşacak ve onların imanlarını canlı tutmaya yardımcı olacaktı... Biz, Onun ümmeti olarak şahidlik ediyoruz ki, O (s.a.s.), Risalet ve Nübüvvet vazifesini hakkıyla yapmıştır... O (s.a.s.), kendisine Allahın verdiği vazifesini yerine getirmiş ve bu vazifenin devam ettirilmesi, yani İslâmı tebliğ ve İslâma davet ile insanların ihyası meselesini varisleri olan muvahhid, âlim müminlere bırakmıştır... Ondan sonra muvahhid müminler, İslâmı yaşayarak temsil edecek ve insanların ihyası için çalışacaklardır... Onun miras bıraktığı iki kaynak olan Kurân ve Sünnet ile amel edecek,[321] Allahın ipine sımsıkı sarılıp dağılmayacaklar [322]
Bu mukaddes vazifeyi ümmetine, O (s.a.s.) vermişti...
Zeyd b. Sabit (r.a.)ın rivayetiyle şöyle buyurur Rasulullah (s.a.s.):
Benim sözümü işitip de (başkasına) tebliğ eden adamın yüzünü Allah ağartsın.([323])
Ebu Bekre (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s.) (Vedâ Haccı sırasında) şöyle buyurdu:
Kanlarınız, mallarınız, ırzlarınız bu belde içinde, bu ayda, bugünün haramlığı kadar birbirinize haramdır.
Burada hazır bulunanlarınız, burada bulunmayanlara (yani gelecek nesillere) bunu tebliğ etsin. Olabilir ki, hazır olan kimse, bunu, daha iyi anlayacak bir kimseye tebliğ etmiş olur.[324]
Emrolunduğu gibi dosdoğru olan Rasulullah (s.a.s.)[325] İbn Ömer (r.anhuma)nın rivayetiyle şöyle buyurur:
Allahdan başka hak ilâh olmadığına ve Muhammedin Rasulullah olduğuna şehadet, namazı ikâme ve zekâtı edâ edinceye kadar insanlarla savaşmam bana emr olundu.([326])
Önderimiz Rasulullah (s.a.s.), müminlerin kalblerini ihâta eden katıksız imanın canlı tutulmasını emrederken, Rabbimiz Allahın: Ey iman edenler, iman edin! (Nisa, 4/136) emrini hatırlatmaktadır... İman, hem canlı tutulup her an salih amel ile kuvvetlendirilecek, hem de imanda sabır ve sebat edilecektir...
Ebu Hüreyre (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s.) şöyle buyurdu:
İmanınızı yenileyin!
Denildi ki:
- Ya Rasulullah, imanımızı nasıl yenileyelim?
(Rasulullah, s.a.s.):
Lâ ilâhe illallahı çok söyleyin. buyurdu.[327]
İmanı ihya ile vazifeli muvahhid müminlerin vasfını şöyle beyan buyuruyor Rabbimiz Allah:
Müminler, ancak o kimselerdir ki, Allah anıldığı zaman yürekleri ürperir. Onun ayetleri okunduğunda imanlarını arttırır ve yalnızca Rabblerine tevekkül ederler.
Onlar, namazı dosdoğru kılarlar ve kendilerine rızık olarak verdiklerimizden infak ederler.
İşte gerçek müminler bunlardır. Rabbleri katında onlar için dereceler, bağışlanma ve üstün bir rızık vardır. (Enfal, 8/2-4)
De ki: Şübhesiz Allah, dilediğini şaşırtıp saptırır. Kendisine katıksızca yöneleni de dosdoğru yola yöneltip iletir.
Bunlar, iman edenler ve kalbleri Allahın zikriyle mutmain olanlardır. Haberiniz olsun, kalbler, yalnızca Allahın zikriyle mutmain olur.
İman edip salih amellerde bulunanlar, ne mutlu onlara! Varılacak yerin güzel olanı (onlarındır). (Rad, 13/27-29)
Allah, kimin göğsünü İslâma açmışsa, artık o, Rabbinden bir nur üzerinedir. (Öyle) değil mi? Fakat Allahın zikrinden (yana) kalbleri katılaşmış olanların vay hâline. İşte onlar, apaçık bir sapıklık içindedirler.
Allah, müteşabih (benzeşmeli) ikişerli bir kitab olarak sözün en güzelini indirdi. Rabblerine karşı içleri titreyerek korkanların ondan derileri ürperir. Sonra onların derileri ve kalbleri, Allahın zikrine (karşı) yumuşar-yatışır. İşte bu, Allahın yol göstermesidir, onunla dilediğini hidayete erdirir. Allah, kimi saptırırsa, artık onun için de bir yol gösterici yoktur. (Zümer, 39/22-23)
İmanın, muvahhid müminlerde her an canlı tutulması ve gayr-i müslimlere de tebliğ edilip Tevhide davet edilmeleri gerekir... Mümin müslümanların, Allaha şirk koşma konusunda çok hassas olmaları ve bundan alabildiğince kaçınmaları kulluk vazifeleridir... Şirkin, büyüğünden ve küçüğünden, gizlisinden ve açığından, hatta şirk şübhesi olan şeylerden bile uzaklaştıkça uzaklaşmalı ve asla yaklaşılmamalıdır... İnsanın yaratılış gayesine ters düşen, dünyada korkunç bir suç ve ahirette büyük bir zillet ile ebedî cehennemlik olan şirk, her yönüyle terk edilmesi gereken bir şeydir... Muvahhid müminler, şirki ve küfrü her şeyi ile terk ettiği, yanına bile yaklaşmadığı gibi, diğer insanların da terk edip semtine uğramamaları için çalışmalıdır...
Ebud-Derda (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s.) şöyle buyurdu:
Paramparça edilsen ve (ateşte) yakılsan bile Allaha hiçbir şeyi ortak etme![328]
Enes b. Malik (r.a.)dan:
Rasulullah (s.a.s.) şöyle buyurdu:
Allah, (kıyamet gününde) cehennemdekilerin azabça en hafif olan birine:
- Yeryüzünde mal olarak ne varsa hepsi senin olsa, şu azabdan kurtulmak için onu fedâ eder miydin? diye soracaktır.
O da:
- Evet, fedâ ederdim ya Rabbi, diyecek.
Bunun üzerine Allah:
- Fakat sen, Âdem atanın sülbünde iken Ben, senden (şimdi göze aldığın fedakârlıktan) daha ehven bir şey istemiştim ki, Bana ortak koşmaman ve nankörlük etmemendi. Fakat sen, (dünyaya gelince Tevhidden) çekinip, müşrikliğe yapıştın! diyecektir.[329]
Rabbimiz Allah (Azze ve Celle), vazifelendirip gönderdiği Rasulü Muhammed (s.a.s.)e şu emri vermektedir:
De ki: Ben gerçekten, yalnızca Rabbime dua ediyorum ve Ona hiç kimseyi (ve hiçbir şeyi) ortak koşmuyorum.
De ki: Doğrusu ben, sizin için ne bir zarar, ne bir yarar (irşad) sağlayabilirim.
De ki: Muhakkak beni Allahdan (gelecek bir azaba karşı) hiç kimse asla kurtaramaz ve Onun dışında asla bir sığınak da bulamam.
(Benim görevim), yalnızca Allahdan olanı ve Onun gönderdiklerini tebliğ etmektir. Kim Allaha ve Onun Rasulü'ne isyan ederse, içinde ebedî kalıcılar olmak üzere onun için cehennem ateşi vardır. (Cin, 72/20-23)
Rasulullah (s.a.s.)in vazifesi, Tevhid akîdesini insanlara tebliğ edip, onları hakka ve hayra davet etmek olduğu gibi, varisleri olan mümin müslümanların da vazifesinin bu olduğunu beyan buyurmuştur...
Abdullah İbn Abbas (r.anhuma) anlatıyor:
Rasulullah (s.a.s.), Muaz b. Cebeli Yemene gönderdiği sırada ona hitaben:
Sen, Kitab Ehli olan bir kavim üzerine valî gidiyorsun. Onlara vardığın zaman kendilerini, Lâ ilâhe illallah ve enne Muhammeden Rasulullah dustûruna şehadet etmeye çağır. Eğer onlar, bunda sana itaat ederlerse, onlara Allahın kendilerine her gece ve gündüzde beş namaz farz kıldığını haber ver. Eğer onlar, bunda da sana itaat ederlerse, bu defa da kendilerine, Allahın onlara bir sadaka (zekat) farz kıldığını, bunun onların zenginlerinden alınıp fakirlerine verileceğini haber ver. Eğer onlar, bunda da sana itaat ederlerse, seni onların en kıymetli mallarını almaktan sakındırırım. buyurdu.[330]
Ve'l-Asr
- İhya Vazifesi
- Kuşatıcı İhya Hareketi
- 1) İmanda İhya
- 2)
- 3) Ahlâkta İhya
- Vusul İçin Usûl
- İnsanı İhya Ve Sabır
- İhya Hareketinde Muhatab
- 1) Muhatab Şahsiyeti Tanımak
- 2) İşi Kolay Tutmak
- 3) Güzellikle Davranmak
- 4) Muhabbet Aracı: Hediyeleşmek
- 5) Sert Davranıştaki Hikmet
- İhya Erinin Özellikleri
- 1) Sarsılmaz, Sağlam ve Katıksız Bir İman
- 2) Yeterli İlme Sahib Olmak
- 3) Takvalı Olmak
- 4) Tevazu
- 5) Dosdoğru Olmak
- 6) Sabır Etmek
- 7) Ümitvar Olmak
- 8) Ekonomik Bağımsızlık
- Bir Örnek Şahsiyet: Mus'ab B. Umeyr (R.A.)
- Hayatından Bir Bölüm
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı:
- İCTİHAD
- Terim Olarak İctihad:
- İctihad
- İctihad
- İctihad
- İÇ EZAN
- İDDİHÂR
- İDEOLOJİ
- İDRAR
- İFFET
- İFK OLAYI
- İFLÂS
- İFTAR
- İFTİRA
- İ
- İftira
- İFTİTAH TEKBİRİ
- İĞVÂ
- İHANET
- İHDÂD
- İHLÂL
- İHLÂS
- İHLÂS SÛRESİ
- İHRAM
- İhrama Giren Kimsenin Dikkat Edeceği Hususlar:
- Mikatlar (İhrama Girme Yerleri):
- İHRAZ
- İHSAN
- İHTİLÂFÜ'D DÂR
- İHTİLÂM
- İHTİLÂT
- İHTİYARLIK
- İHTİYAT
- İHVANU'S-SAFÂ
- İHYÂ
- İNSANI İHYA
- Ve'l-Asr
- İDDET
- İHSÂR
- İHTİDÂ
- İHTİKÂR
- İKÂB
- İKÂLE
- İKİNDİ NAMAZI
- İKRAR
- Hastanın İkrarı:
- İKTA'
- İkta'nın Kısımları:
- 1- Temlik Suretiyle İkta':
- 2- İstiğlâlen ikta':
- İKTİDÂ
- İKTİDAR
- İKTİDARSIZLIK
- İKTİSAD
- İLÂ'
- İlâ'nın Şartları:
- İLÂHİ KANUN
- İLAHİ KİTAPLAR
- İLÂH
- İ'LÂY-I KELİMETULLAH
- İLHAM
- İLLET
- İLLİYYÛN
- İLME'L-YAKÎN
- İLTİMAS
- İLTİZAM
- İLYAS (a.s.)
- İMA
- İMALE
- İREM
- İMÂMEYN
- İMANIN ŞUBELERİ:
- Birinci Kısım: Tasdikle İlgili İtikadiyat'tır
- İkinci Kısım: Dille Alakalı Ameller
- Üçüncü Kısım: Bedenî Ameller
- 1. Çeşit: Muayyen Şeylere Ait Olanlar
- 2. Çeşit: Kendisine Tabi Olanlarla İlgili Şeyler
- 3. Çeşit: Âmmeye Müteallik Şeyler
- İMARET
- İMSAK
- İMTİYAZ HAKKI
- İNCİL
- İncil Çeşitleri:
- 1) Matta İncili:
- 2) Markos İncili:
- 3) Luka İncili:
- 4) Yuhanna İncili:
- İNFÂK
- İ
- İnfak
- İnfak
- İnfak; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnfak
- Hadislerde İnfak
- Allah'ın Verdiği Her Nimetin İnfakı Vardır
- Malla Yapılan İnfak
- İlimden Yapılan İnfak
- Mutluluktan Yapılan İnfak
- Sağlıktan yapılan İnfak
- Gençlikten Yapılan İnfak
- Güzel Sözle Yapılan İnfak
- Güler Yüzle Yapılan İnfak
- İnfakın Fayda ve Hikmetleri
- İNFİTÂR SÛRESİ
- İNKÂR
- İNNİN VE BAŞKALARI
- İNSAN
- Yaratılış Gayesi:
- Sosyal Açıdan İnsan:
- Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
- İnsanın İki Yönü
- İnsanın Bazı Temel Özellikleri
- Kur'an-ı Kerim'de İnsan
- a) İnsanın Olumlu Özellikleri
- b) İnsanın Olumsuz Özellikleri
- İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
- 1) Zekâ:
- 2) Anlatma (İfade) Yeteneği:
- 3) Ellerinin Yapısı Ve Vücudunun Dik Durması:
- 4) Öğrenme Ve Yeni Denemelerde Bulunma Yeteneği:
- İnsanın Menşei (Oluşumu) Meselesi
- Kur'an'da İnsanın Yaratılması ve Halifeliği
- İnsanın Yaratılışı
- Ne Zamandan Beri Müslümanım? (Dünyaya Ne Olarak Geldim?)
- Kaalu Bela Ne Demektir?
- İnsanın Yaratılış Gayesi
- İnsanın Konumu ve Görevi
- İnsan Ölünce Ne Olacak?
- Akîde Yönünden İnsanlar
- İnsanın Değer ve Üstünlüğü
- İnsanın Değeri:
- Haklar, Görevleri; Nimetler de Sorumlulukları Doğurur
- İNSAN SÛRESİ
- İNŞA
- İNŞALLAH
- İNŞİKÂK SÛRESİ
- İNŞİRAH SÛRESİ
- İNTİHAR
- İNZAL
- İNZÂR
- İnzâr; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnzâr Kavramı
- Mü'minlerin Uyarılması
- Uyarının Fayda Etmediği Kâfirler
- Çağdaş Davetçi/
- Bütün Toplumlar Peygamber Aracılığıyla Uyarılmıştır
- Elçi Gönderilmeyen, Uyarı Yapılmayan Toplumlar Helâk Edilmezler
- Toplumun Önderleri Toplumdan Sorumludur
- İNZİVA
- İPEKLİ GİYİNMEK
- İPOTEK
- 1. Ortak Malların Rehnedilmesi:
- 2. Başka Bir Şeye Bitişik Ve Onunla Meşgul Bulunan Malın Rehnedilmesi:
- İRHASAT
- İRŞÂD
- İ
- İrşad
- İRTİDÂD
- İrtidâd; Anlam ve Mâhiyeti
- Geniş Anlamda İrtidâd ya da Riddet Nedir
- İrtidâd, Neden Küfrün
- Kur'ân-ı Kerim Mürtedler
- İrtidâd, Aynı Zamanda Bir İslam Hukuku Konusudur.
- Mürtedin Kişiliği:
- Mürted
- İrtidat Sebepleri:
- Fıkhî İctihadlara Göre Mürtedin Cezası
- Mürtedin Öldürülmesinin Hikmeti:
- İrtidatın Başlaması:
- 1) Dinden Tamamen Dönenler:
- 2) Namazla Zekâtı Birbirinden Ayıranlar:
- Ridde Savaşları
- Halid bin Velid'in Tuleyha Meselesini Çözümlemesi:
- Benû Âmir, Havâzin ve Suleymlilerin İrtidâdı:
- Kur'ân-ı Kerim'de İrtidâd Kavramı
- Bir Tefsirden İktibas
- Hadis-i Şeriflerde İrtidât Kavramı
- Mürtede Verilecek Dünyevî Cezânın Tahlili
- İrtidadın Dünyevî Cezası Yoktur Diyenlerin Delilleri
- Gizli İrtidâd
- Şirkin Çağdaş Yansımaları; Özendirilen ve Dayatılan Mürtedlik
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk:
- İttibâ Şirki:
- Mürtedliğe Giden Yollar
- Mürtedliğe Yol Açan Sebepler:
- Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar:
- Elfâz-ı Küfür:
- Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan, Müslümanları Mürted Yapmasından Endişe Edilen Çirkin Sözler)
- 1) Allah'la İlgili:
- 2) Dinle İlgili:
- 3) Cennet, Melek ve Kaderle İlgili:
- Ef'âl-i Küfür:
- 1) Puta Tapmak:
- 2) Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak:
- 3) Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek:
- 4) İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek:
- 5) Ölülerden Duâ Ederek Bir Şey İstemek, Kabirleri Tapınak Yapmak:
- 6) Haç Takınmak:
- 7) Ğıyar ve Zünnâr:
- 8) Mecûsî ve Yahûdi Şapkası:
- 9) Sihir:
- Müşrik ve Mürtedlerle Mücâdele
- Seyyidü'l-İstiğfar Duası:
- Şirk, Küfür ve İrtidaddan Korunma Yolları
- İrtidâd, İrticâ/Gericilik Demektir; Mürted de Mürtecî/Gerici
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- İRTİDAT (MÜRTED)
- İSA (a.s.)
- Hz. İsa; Hayatı, Tebliği ve Tevhid Mücadelesi:
- Kur'ân-ı Kerim'de Hz. İsa:
- Hadislerde Hz. İsa:
- Hıristiyanlara Göre Hz. İsa:
- Hz. İsa'nın Çarmıha Gerilmesiyle İlgili İncillerdeki Kuşkular:
- İncillere Göre Hz. İsa'nın Beşerî Yönleri:
- Hz. İsa'nın Babasız Doğma Mûcizesi:
- Hz. İsa'nın Ref'i ve Nüzûlü Meselesi:
- Hz. İsa'nın Gökten İneceğini İfade Eden Hadis
- Mehdî:
- Deccâl:
- Deccâlın Özellikleri:
- İSBAT-I VACİB
- İSLAM'DA MEZHEP
- Müellifin Önsözü
- İslâm Ve İman'ın Hakikati:
- Dört Mezhebten Belli Bir Mezhebi Taklid Etmek Ne Vaciptir, Ne De Mendup
- İslâm'ın Esası Allah'ın Kitabı Ve Rasûlullah'ın Sünnetiyle Amel Etmektir
- Müteahhirun Herşeyi Değiştirip, Tek Bir Kişiyi Taklid Etmeyi Gerekli Kılmakla Tefrikaya Düştüler
- İnsan Öldüğünde Kabirde Mezhep Veya Tarikattan Sorguya Çekilir Mi?
- Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gerekli Olduğu Sözünün Aslı Siyasetle İlgilidir
- Mezhebin Bid'at Oluşu Konusunda Dehlevi'nin Araştırması
- Rasûlullah'tan Başka Birisine Taassup Gösteren Sapık Ve Cahildir
- Kemal B. Hümâm'ın Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gereksiz Olduğunu Belirtmesi
- Uyulması Gereken İmam Rasûlullahtır
- İhtilaf Ve Tefrikalar Mezheplere Tabi Olma Yüzündendir
- İmam Ebu Hanife'nin Mezhebi Kur'an Ve Sünnetle Amel Etmektir
- Müçtehid İçtihadında Hata Da Yapabilir, Doğruyu Da Bulabilir Teşride. Hata Yapmayan Sadece Peygamberdir
- Hak Kesinlikle Rasûlullah'ın Dışında Hiçbir Kimsenin Görüşüyle Sınırlandırılamaz
- Önemli Bir İkaz
- Bu Ümmetin Hali Ancak Evvelkilerin Islah Olunduğuyla Islah Olunur
- Ulemanın Dinin Hükümlerini Değiştirdiğine Dair Fahreddin Er-Razî'nin Görüşü
- İmam-ı Â'zam (En Büyük İmam) Rasûlullahtır
- Allah Bize Sırat-ı Müstakim'e Girmemizi Emrediyor
- Gazaba Uğrayanlar, Hakkı Sadece Kendi Mezhebinden Kabul Ederler
- Rasûlullah Belli Bir Mezhebin İnsanlar İçin Gerekli Olduğunu Söylememiştir
- Fasıl
- Kaynaklar
- İSM
- İSMAİLİYYE
- Mezhebin Kaideleri:
- İSMET
- İSM-İ A'ZÂM
- İSNÂ AŞERİYYE
- İSNÂD
- Âli ve Nâzil İsnâd:
- İSRÂ
- İSRÂ SURESİ
- İSRAF
- İsrafın Anlam Sahası:
- Kur'an'da İsrafın Manaları:
- İSRÂFİL (a.s)
- İSRÂİLİYÂT
- İSRAİLOĞULLARI
- Benî İsrâil, İsrâil, İbrânî, Yahûdî ve Mûsevî Kelimeleri ve Mâhiyeti
- Bazı Hadis-i Şerifler:
- İsrâiloğullarının Tarihi
- Firavun ve İsrâiloğulları
- Firavun'dan Kurtulduktan Sonra İsrâiloğulları
- Hz. Muhammed (s.a.s.) ve İsrâiloğulları
- İsrâiloğullarının Karakteri / Yahudileşme Alâmet ve Özellikleri
- Onlar ve Biz
- Yahudileşme ve Yahudileşme Temâyülü
- İmanda Pazarlık
- Dini, Kutsal Kitabı Tahrif
- İSTİANE
- İSTİARE
- İSTİÂZE
- İstiâze; Anlam ve Mâhiyeti:
- Kur'an'da İstiâze:
- Sünnette İstiaze:
- İstiazenin Hükmü:
- Şeytandan Kurtuluş Yolu:
- Sığınan, Kendisine Sığınılan ve Kendisinden Sığınılan
- Şeytanın İbâdetlere Tasallutu ve Şeytanı Kaçıran Şey:
- Günümüzde İstiaze Anlayışı:
- Allah'a Sığınma Tarzı Nasıl Olmalı?
- İstiâze Şuurunun Bize Kazandıracağı Anlayış ve Davranışlar:
- İSTİBRÂ'
- İSTİDRAC
- İSTİĞÂSE
- İSTİĞFAR
- İstiğfar'ın Mahiyeti?
- İbadet Olarak İstiğfar:
- İSTİHÂRE
- İSTİHAZA
- İSTİHKAK
- İSTİHLÂF
- İSTİHSAN
- İstihsanın Çeşitleri:
- 1. Nass Sebebiyle İstihsan:
- 2. İcmâ Sebebiyle İstihsan:
- 3. Zarûret ve İhtiyaç Sebebiyle İstihsan:
- 4. Kapalı Kıyas Sebebiyle İstihsan:
- 5. Örf Sebebiyle İstihsan:
- 6. Maslahat Sebebiyle İstihsan:
- İSTİKAMET
- (DOĞRULUK-DOĞRU YOL)
- İSTİKBÂR
- İstikbâr ve Türevleri:
- İstikbar Duygusu:
- İstikbâr; Tanım ve Mâhiyeti
- Istikbar Duygusu
- MÜSTEKBİR
- Müstekbirlerin Özellikleri:
- İstikbar Mantığı:
- Müstekbir Tipler
- Müstaz'af
- Müstekbir ve Müstez'af Ilişkisi
- Müstaz'af İnsan Grupları
- Müstekbirliğin Sonucu: Dünyevî ve Uhrevî Azap
- Uhrevî Azap ve Cehennnem:
- İstikbârın Sembol Tipleri (Müstekbirlerin Duayenleri)
- İstikbâra Kapılmayanlar: Melekler, İnsan Dışındaki Canlılar ve
- İSTİLÂ
- İSTİLAM
- İSTİMLÂK
- İSTİMNÂ
- İSTİMVÂL
- İSTİNBÂT
- İSTİNCA
- Abdest Bozmanın Âdâbı:
- İSTİNŞÂK
- İSTİRCÂ'
- İSTİSNA BÂBI
- İSTİŞARE
- İstişârenin Fazileti:
- İSTİŞARENİN EHEMMİYETİ
- İstişare Emri:
- Telakki:
- Teşvik:
- Hz. Peygamber İstişareye Muhtaç Mı?
- En Büyük Dahi De İstişareye Muhtaçtır:
- Ashab Ve İstişare:
- Hz. Peygamber'in Müşavirleri:
- İstişare Mevzuları:
- İstişare Dışı Mevzular:
- İstişarenin Mekanizması
- 1- Müşavirin Durumu:
- a. Liyakat:
- b. Mûtemed Olmak:
- c. Müslüman Ve Dindar Olmak:
- d. İlgili Olmak:
- 2. İstişarenin Şekli:
- a. Doğrudan Re'ye Müracat:
- b. Liyakatlinin Müdahalesi:
- c. Yersiz Teklif:
- 3- Kararın Alınması:
- a- Ekseriyetin Re'yi:
- b- Görüşlerden birinin ihtiyarı:
- c- Kararı Tehir Etmek:
- d- İcbarî Karar:
- 4- Şahsî Kanaatında Direnmemek:
- 5- Müşavirleri Gücendirmemek:
- 6- Tatbikat Sırasında Azim:
- Batı Demokrasisi:
- 1) Demokrasinin Tenkidi:
- Teknokrasi
- Demokrasinin Sonu Anarşidir:
- 2) İslam'da Kanun Koyma Mekanizması:
- 3) Hürriyet Telakkisi:
- Peygamberler De Hür De
- Hürriyet Sahası:
- Tahdidden Gaye:
- İslam'da Kadınlarla İstişare
- I- Kur'an'a Göre:
- II. Sünnete Göre:
- Bu Meselede Temel Prensip:
- İSTİŞHÂD
- İSTİVÂ
- İSYAN
- İsyan Nedir?
- İsyanın İki Anlamı:
- İsyan; Anlam ve Mâhiyeti
- İsyanın İki Yönü
- Ma'siyet Ne Demektir?
- İtaat; Anlam ve Mâhiyeti
- Tâat Ne Demektir?
- Kur'ân-ı Kerim'de İtaat ve İsyan Kavramı
- Hadis-i Şeriflerde İtaat ve İsyan
- İtaat Edilmesi Gereken Kimseler
- a- Allah'a İtaat:
- b- Rasûl'e İtaat:
- c- Ülü'l-Emr'e İtaat:
- İtaat Edilmesi Yasak Olan Kimseler
- a- Kâfirlere:
- b- Ehl-i Kitaba:
- c- Münâfıklara:
- d- Kendisini Allah Yolundan Uzaklaştıran ve Saptıran Liderlere ve Büyüklere:
- e- Şeytana ve Şeytanın Dostlarına:
- f- Günahkârlara ve Nankörlere:
- g- Yalancılara:
- h- Ahlâksızlara:
- i- Gâfillere, Zikirden (Allah'ı anmaktan ve Kur'an'dan) Gaflette Olanlara:
- j- Namaza Engel Olanlara:
- k- Aşırılara, İsrafçı ve Fesatçılara:
- l- Şirke Zorlayan Ana-Babaya:
- m- Halka, İnsanların Çoğuna (Demokrasi Anlayışına) ve Zanna:
- n- İnsanların ve Bilmeyenlerin Hevâlarına/Kötü Arzu ve İsteklerine:
- o- Allah'a ve Rasûlüne İsyanı (Haram Olan Bir Şeyi) Emreden Kim Olursa Olsun, Ona
- Küfürde Önderler ve Onların İzinden Giden Uyduları
- İtaat ve İsyan Yoluyla Düşülen Şirk
- Allah'a İtaat ve İsyanın Boyutları
- Bütün Evren Allah'a İtaat Etmektedir
- Nerdesin Ey Güzel İsyan?
- İŞÇİ, İŞÇİLİK
- İŞHAD (ŞAHİT TUTMA)
- İŞKENCE
- İŞRAK NAMAZI
- İŞVEREN
- İTAAT
- İTAB ÂYETLERİ
- İTİKÂD
- İTİKÂF
- İ'TİKÂF
- İTLÂF
- İtlafta Tazminin Gerekmesi İçin Gereken Şartlar:
- İTTİHAD
- İVAZ
- İYİLİK
- İZÂLE-İ ŞÜYÛ
- Kazaen (Mahkeme kararıyla) Taksimin Şartları:
- İZÂR
- İZZET
- İzzetin Manası:
- Kişiye İzzet Kazandıran Davranışlar:
- Gerçek İzzet:
- İZZET-İ NEFS