2)
Amelde İhya
Yegâne önderimiz ve hayat örneğimiz Rasulullah (s.a.s.)in beyan buyurduğuna dikkat edilecek olunursa, önce iman, sonra salih amel emrolunmuştur... İnsanı İhya, önce imandan başlanır... İman konusu iyice kavrandıktan, kalben tasdik, dil ile ikrar edildikten sonra, salih amel olarak vücûd organlarıyla isbat gündeme gelir... Her ne kadar amel imandan bir cüz değilse de, katıksız ve kuvvetli iman, salih ameli gerektirir... Aleyhinde herhangi bir suç işlenmedikçe ve zayıf da olsa imanın var olduğu kabul edilir... İman sahibi, amel ile kalbinde var olan imanı isbat etmelidir ki, diğer insanlar da onun imanının belirtisi olan ameli vasıtasıyla onun imanına şahid olup, onu müminlerden kabul etsinler...
İnsan, Rabbi Allaha ibadet, yani kulluk ettikçe, yaratılış gayesine uygun bir hayat yaşar... İbadet, insanın bütün amellerini, yani hâl ve hareketini kuşatıcıdır... İnsan, amellerinde Allahın rızası doğrultusunda hareket ettikçe ibadet üzeredir... Eğer hâl ve hareketlerinde Allahın rızasından sapar, emrinden dışarı çıkar ve Rasulullah (s.a.s.)in gösterdiği şekilde davranmazsa, isyan hâlindedir...
Rabbimiz Allah, insan kullarını kendisine ibadet etmeye çağırıyor ve ibadeti gereği üzere yapmayı emrediyor:
Ey insanlar, sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabbinize kulluk edin ki, sakınasınız.
O, sizin için yeryüzünü bir döşek, gökyüzünü bir bina kıldı. Ve gökten yağmur indirerek bununla sizin için (çeşitli) ürünlerden rızık çıkardı. Öyleyse (bütün bunları) bile bile Allaha eşler koşmayın. (Bakara, 2/21-22)
Rabbimiz Allah, her ümmete, Allaha kulluk edip tağuttan kaçınmaları için tebliğ eden bir Rasul göndermiştir [331]
Senden önce hiçbir Rasul göndermedik ki, ona, şunu vahyetmiş olmayalım: Benden başka ilâh yoktur, öyleyse Bana ibadet edin. (Enbiya, 21/25)
Andolsun, Biz, Nuhu kavmine gönderdik. (Onlara:) Ben, sizin için apaçık bir uyarıp korkutucuyum.
Allahdan başkasına kulluk etmeyin. Ben, size (gelecek olan) acı bir günün azabından korkarım (dedi). (Hud, 11/25-26. Müminun, 23/23. Nuh, 71/3)
Ad (halkına da) kardeşleri Hudu (gönderdik). Dedi ki: Ey kavmim, Allaha ibadet edin. Sizin, Ondan başka ilâhınız yoktur. Siz, yalan olarak (ilâhlar) düzenlerden başkası değilsiniz. (Hud, 11/50. Arâf, 7/65)
Dediler ki: Sen, bize yalnızca Allaha kulluk etmemiz ve atalarımızın tapmakta olduklarını bırakmamız için mi geldin? Eğer gerçekten doğru isen, bize vadettiğin şeyi getir bakalım! (Arâf, 7/70)
Semud (toplumuna da) kardeşleri Salihi (gönderdik. Salih dedi ki:) Ey kavmim, Allaha kulluk edin. Sizin, Ondan başka ilâhınız yoktur. (Arâf, 7/73, Hud, 11/61. Neml, 27/45)
Medyen (toplumuna da) kardeşleri Şuaybı (gönderdik. Şuayb, onlara) dedi ki: Ey Kavmim, Allaha kulluk edin. Sizin, Ondan başka ilâhınız yoktur. Size, Rabbinizden apaçık bir belge (mucize) gelmiştir. (Arâf, 7/85, Hud, 11/84, Ankebut, 29/36)
İbrahim de, hani kavmine demişti ki: Allaha kulluk edin ve Ondan sakının. Eğer bilirseniz bu, sizin için daha hayırlıdır. (Ankebut, 29/16)
Andolsun, Şübhesiz Allah, Meryem oğlu Mesihdir, diyenler küfre düşmüştür. Oysa, Mesihin dediği (şudur): Ey İsrailoğulları, benim de Rabbim, sizin de Rabbiniz olan Allaha ibadet edin. Çünkü O, kendisine ortak koşana, şübhesiz cenneti haram kılmıştır. Onun barınma yeri ateştir. Zulmedenlere yardımcı yoktur. (Mâide, 5/72, 117)
Rabbimiz Allah, insanları ihya etmek, onları Allaha davet etmek ve iman edenleri biraraya getirip bir ümmet yaparak, İslâm Milletini oluşturmak için gönderdiği Rasul ve Nebîleriyle hayat dustûru olan kitablar da göndermiştir... Kitabın kendisine indiği Rasul ve Onun ümmeti, Rabbimiz Allahın hükümleri olan Kitab ile amel etmekle mükelleftirler...
Elif, Lâm, Râ. (Bu,) ayetleri muhkem kılınmış, sonra hüküm ve hikmet sahibi ve her şeyden haberdar olan (Allah) tarafından birer birer (bölüm bölüm) açıklanmış bir Kitabdır (ki:)
Öyleyse, Allahdan başkasına ibadet etmeyin. Gerçekten ben, sizi Onun tarafından uyaran ve müjdeleyenim. (Hud, 11/1-2)
Şübhesiz, sana bu Kitabı, hak ile indirdik. Öyleyse sen de, dini yalnızca Ona hâlis kılarak Allaha ibadet et. (Zümer, 39/2)
De ki: Ben, dini yalnızca Ona hâlis kılarak Allaha ibadet etmekle emrolundum.
Ve ben, müslümanların ilki olmakla emrolundum.
De ki: Ben, Rabbime isyan ettiğim takdirde, büyük bir günün azabından korkarım.
De ki: Ben, dinimi yalnızca Ona hâlis kılarak Allaha ibadet ederim. (Zümer, 39/11-14)
Önderleri Rasulullah (s.a.s.)in varisleri ve yeryüzünde Allahın şahidleri olan muvahhid müminler, Rasulullah (s.a.s.)in insanları ihya ettiği gibi, insanları ihya etmeye gayret etmelidirler... Onları, yalnızca Allaha ibadet etmeye ve Allaha şirk koşmamaya davet etmelidirler... İbadette hiç kimseyi Allaha ortak kılmamalıdırlar [332]
Âlemlerin Rabbi Allaha:
Biz, yalnızca Sana ibadet eder ve yalnızca Senden yardım dileriz. diye söz veren ve sözlerine sadık olan muvahhid müminler, insanları ihya etmeye çalışırken, İslâmın metodundan başka hiçbir metod kullanmamalıdırlar... Çünkü meşru olan bir hedefe, ancak meşru bir yol ile gidilebilir... Meşru hedefe, gayr-ı meşru yollarla gitmeyi denemek, İslâmdan sapmadan başka bir şey değildir...
İhya erleri olan muvahhid müminler, insanları, Kurân ve Sünnet ile ihya etmelidirler... Bununla beraber, icmâ-ı ümmet ve kıyas-ı fukaha da, Kurân-ı Kerimin ve Rasulullah (s.a.s.)in Sünnetinin daha iyi anlaşılıp amel hâline gelmesi için vazgeçilmez ihtiyaçtır... Ayrıca bin beş yüz yıllık İslâm mirasına sahip çıkıp onu, yerli yerinde değerlendirerek faydalanmak gerekir...
Muvahhid müminler, insanları, Allahın ayetleriyle uyarmalı, onları Allaha davet ederken, Allahın ayetleriyle daveti gerçekleştirmelidirler... Rabbimiz Allahın ayetlerinde buyurduklarını insanlara nakletmelidirler:
Gerçekten Allah, benim de Rabbim, sizin de Rabbinizdir. Öyleyse Ona ibadet edin, dosdoğru olan yol işte bu-dur.
Allaha ibadet edin ve Ona hiçbir şeyi ortak koşmayın. (Nisa, 4/36)
İşte Rabbiniz olan Allah budur. Ondan başka ilâh yoktur. Her şeyin yaratıcısıdır. Öyleyse Ona kulluk edin. O, her şeyin üstünde bir vekildir. (Enâm, 6/102)
Göklerin ve yerin gaybı Allahındır. Bütün işler Ona döndürülür. Öyleyse Ona kulluk edin ve Ona tevekkül edin. Senin Rabbin, yaptıklarınızdan habersiz değildir. (Hud, 11/123)
Hüküm, yalnızca Allahındır. O, kendisinden başkasına kulluk etmemenizi emretmiştir. Dosdoğru olan din, işte budur. Ancak insanların çoğu bilmezler. (Yusuf, 12/40)[333]
Göklerin, yerin ve her ikisi arasındakilerin Rabbidir. Şu hâlde Ona ibadet et ve Ona ibadette kararlı ol. Hiç Onun adaşı olan birini biliyor musun? (Meryem, 19/65)
Ey iman edenler, rükû edin, secdeye varın, Rabbinize ibadet edin ve hayır işleyin, umulur ki, kurtuluş bulursunuz. (Hacc, 22/77)
Allah Teâlânın emrettiği, Rasulullah (s.a.s.)in yaptığı ve gösterdiği gibi amel etmek, muamelatı da ihata eder... Muamelat, yani aile hukuku, medenî hukuk, ceza hukuku, yargı hukuku, devletler hukuku, iktisad ve maliye hukuku, muvahhid mümin kulların kulluk vazifelerinin içindedir... Bütün kulluğu Allah için olan muvahhidler, bu konularda, Kitab ve Sünnetten asla ayrılmazlar...
İslâmı hayatlaştıran ve hayatı da İslâmlaştıran mümin müslümanlar, ibadet ve muamelatın birbirinden ayrılmaz bir bütün olduğunu bilir, kabul eder ve inanırlar... Çünkü yalnızca Hak Din İslâm bütün hayatı kuşatan yegâne hayat nizamıdır... İnsan hayatının her yönüyle ilgi-lenmiş ve her ihtiyacını giderici hükümler beyan eylemiş-tir... İbadet ile ilgili hükümler beyan ettiği gibi, muamelat ile ilgili hükümlerin kendisinden daha iyi olmayan en iyisi-ni beyan etmiştir... İbadeti emreden Allah, muamelatı da emretmiştir... İbadetin nasıl yapılacağını gösteren Rasulul-lah (s.a.s.), muamelatta nasıl davranılacağını da göstermiş-tir...
İbadette Allah ve Rasulü (s.a.s.)e itaat edenler, herhangi bir ikrah-ı mülci olmadan muamelatta Allah ve Rasulü (s.a.s.)e itaat etmeyip, zalim tağutlara inanarak itaat ede-cek olurlarsa, Allah ve Rasulü (s.a.s.)e iman etmemiş olur-lar... Bundan dolayı kâfir ve müşrik olup irtidad ederler Rabbimiz Allah şöyle buyurur:
De ki: Allaha ve Rasulüne itaat edin. Eğer yüz çevirirlerse şübhesiz Allah, kâfirleri sevmez. (Âl-i İmrân, 3/32)
Üzerine Allahın adı anılmayanlardan yemeyin. Çünkü o, elbette ki bir fısktır. Gerçekten şeytanlar, sizinle mücadele etmeleri için kendi dostlarına telkinde bulunurlar. Eğer onlara itaat ederseniz, elbette siz de müşrikler olursunuz. (Enam: 6/121)
İbnül-Arabî der ki:
- Mümin bir kimse, itikadı ilgilendiren hususlarda müşrik bir kimseye itaat edecek olursa, bu itaati sebebiyle o da müşrik olur. Fakat fiilen ona itaat etmekle birlikte onun inancı, Tevhid üzere sağlıklı bir şekilde devam ediyor ve tasdikini sürdürüyorsa, âsî olur. Bunu, böylece belleyiniz.[334]
Yegâne önderimiz ve hayat örneğimiz Rasulullah (s.a.s.)in beyan buyurduğuna dikkat edilecek olunursa, önce iman, sonra salih amel emrolunmuştur... İnsanı İhya, önce imandan başlanır... İman konusu iyice kavrandıktan, kalben tasdik, dil ile ikrar edildikten sonra, salih amel olarak vücûd organlarıyla isbat gündeme gelir... Her ne kadar amel imandan bir cüz değilse de, katıksız ve kuvvetli iman, salih ameli gerektirir... Aleyhinde herhangi bir suç işlenmedikçe ve zayıf da olsa imanın var olduğu kabul edilir... İman sahibi, amel ile kalbinde var olan imanı isbat etmelidir ki, diğer insanlar da onun imanının belirtisi olan ameli vasıtasıyla onun imanına şahid olup, onu müminlerden kabul etsinler...
İnsan, Rabbi Allaha ibadet, yani kulluk ettikçe, yaratılış gayesine uygun bir hayat yaşar... İbadet, insanın bütün amellerini, yani hâl ve hareketini kuşatıcıdır... İnsan, amellerinde Allahın rızası doğrultusunda hareket ettikçe ibadet üzeredir... Eğer hâl ve hareketlerinde Allahın rızasından sapar, emrinden dışarı çıkar ve Rasulullah (s.a.s.)in gösterdiği şekilde davranmazsa, isyan hâlindedir...
Rabbimiz Allah, insan kullarını kendisine ibadet etmeye çağırıyor ve ibadeti gereği üzere yapmayı emrediyor:
Ey insanlar, sizi ve sizden öncekileri yaratan Rabbinize kulluk edin ki, sakınasınız.
O, sizin için yeryüzünü bir döşek, gökyüzünü bir bina kıldı. Ve gökten yağmur indirerek bununla sizin için (çeşitli) ürünlerden rızık çıkardı. Öyleyse (bütün bunları) bile bile Allaha eşler koşmayın. (Bakara, 2/21-22)
Rabbimiz Allah, her ümmete, Allaha kulluk edip tağuttan kaçınmaları için tebliğ eden bir Rasul göndermiştir [331]
Senden önce hiçbir Rasul göndermedik ki, ona, şunu vahyetmiş olmayalım: Benden başka ilâh yoktur, öyleyse Bana ibadet edin. (Enbiya, 21/25)
Andolsun, Biz, Nuhu kavmine gönderdik. (Onlara:) Ben, sizin için apaçık bir uyarıp korkutucuyum.
Allahdan başkasına kulluk etmeyin. Ben, size (gelecek olan) acı bir günün azabından korkarım (dedi). (Hud, 11/25-26. Müminun, 23/23. Nuh, 71/3)
Ad (halkına da) kardeşleri Hudu (gönderdik). Dedi ki: Ey kavmim, Allaha ibadet edin. Sizin, Ondan başka ilâhınız yoktur. Siz, yalan olarak (ilâhlar) düzenlerden başkası değilsiniz. (Hud, 11/50. Arâf, 7/65)
Dediler ki: Sen, bize yalnızca Allaha kulluk etmemiz ve atalarımızın tapmakta olduklarını bırakmamız için mi geldin? Eğer gerçekten doğru isen, bize vadettiğin şeyi getir bakalım! (Arâf, 7/70)
Semud (toplumuna da) kardeşleri Salihi (gönderdik. Salih dedi ki:) Ey kavmim, Allaha kulluk edin. Sizin, Ondan başka ilâhınız yoktur. (Arâf, 7/73, Hud, 11/61. Neml, 27/45)
Medyen (toplumuna da) kardeşleri Şuaybı (gönderdik. Şuayb, onlara) dedi ki: Ey Kavmim, Allaha kulluk edin. Sizin, Ondan başka ilâhınız yoktur. Size, Rabbinizden apaçık bir belge (mucize) gelmiştir. (Arâf, 7/85, Hud, 11/84, Ankebut, 29/36)
İbrahim de, hani kavmine demişti ki: Allaha kulluk edin ve Ondan sakının. Eğer bilirseniz bu, sizin için daha hayırlıdır. (Ankebut, 29/16)
Andolsun, Şübhesiz Allah, Meryem oğlu Mesihdir, diyenler küfre düşmüştür. Oysa, Mesihin dediği (şudur): Ey İsrailoğulları, benim de Rabbim, sizin de Rabbiniz olan Allaha ibadet edin. Çünkü O, kendisine ortak koşana, şübhesiz cenneti haram kılmıştır. Onun barınma yeri ateştir. Zulmedenlere yardımcı yoktur. (Mâide, 5/72, 117)
Rabbimiz Allah, insanları ihya etmek, onları Allaha davet etmek ve iman edenleri biraraya getirip bir ümmet yaparak, İslâm Milletini oluşturmak için gönderdiği Rasul ve Nebîleriyle hayat dustûru olan kitablar da göndermiştir... Kitabın kendisine indiği Rasul ve Onun ümmeti, Rabbimiz Allahın hükümleri olan Kitab ile amel etmekle mükelleftirler...
Elif, Lâm, Râ. (Bu,) ayetleri muhkem kılınmış, sonra hüküm ve hikmet sahibi ve her şeyden haberdar olan (Allah) tarafından birer birer (bölüm bölüm) açıklanmış bir Kitabdır (ki:)
Öyleyse, Allahdan başkasına ibadet etmeyin. Gerçekten ben, sizi Onun tarafından uyaran ve müjdeleyenim. (Hud, 11/1-2)
Şübhesiz, sana bu Kitabı, hak ile indirdik. Öyleyse sen de, dini yalnızca Ona hâlis kılarak Allaha ibadet et. (Zümer, 39/2)
De ki: Ben, dini yalnızca Ona hâlis kılarak Allaha ibadet etmekle emrolundum.
Ve ben, müslümanların ilki olmakla emrolundum.
De ki: Ben, Rabbime isyan ettiğim takdirde, büyük bir günün azabından korkarım.
De ki: Ben, dinimi yalnızca Ona hâlis kılarak Allaha ibadet ederim. (Zümer, 39/11-14)
Önderleri Rasulullah (s.a.s.)in varisleri ve yeryüzünde Allahın şahidleri olan muvahhid müminler, Rasulullah (s.a.s.)in insanları ihya ettiği gibi, insanları ihya etmeye gayret etmelidirler... Onları, yalnızca Allaha ibadet etmeye ve Allaha şirk koşmamaya davet etmelidirler... İbadette hiç kimseyi Allaha ortak kılmamalıdırlar [332]
Âlemlerin Rabbi Allaha:
Biz, yalnızca Sana ibadet eder ve yalnızca Senden yardım dileriz. diye söz veren ve sözlerine sadık olan muvahhid müminler, insanları ihya etmeye çalışırken, İslâmın metodundan başka hiçbir metod kullanmamalıdırlar... Çünkü meşru olan bir hedefe, ancak meşru bir yol ile gidilebilir... Meşru hedefe, gayr-ı meşru yollarla gitmeyi denemek, İslâmdan sapmadan başka bir şey değildir...
İhya erleri olan muvahhid müminler, insanları, Kurân ve Sünnet ile ihya etmelidirler... Bununla beraber, icmâ-ı ümmet ve kıyas-ı fukaha da, Kurân-ı Kerimin ve Rasulullah (s.a.s.)in Sünnetinin daha iyi anlaşılıp amel hâline gelmesi için vazgeçilmez ihtiyaçtır... Ayrıca bin beş yüz yıllık İslâm mirasına sahip çıkıp onu, yerli yerinde değerlendirerek faydalanmak gerekir...
Muvahhid müminler, insanları, Allahın ayetleriyle uyarmalı, onları Allaha davet ederken, Allahın ayetleriyle daveti gerçekleştirmelidirler... Rabbimiz Allahın ayetlerinde buyurduklarını insanlara nakletmelidirler:
Gerçekten Allah, benim de Rabbim, sizin de Rabbinizdir. Öyleyse Ona ibadet edin, dosdoğru olan yol işte bu-dur.
Allaha ibadet edin ve Ona hiçbir şeyi ortak koşmayın. (Nisa, 4/36)
İşte Rabbiniz olan Allah budur. Ondan başka ilâh yoktur. Her şeyin yaratıcısıdır. Öyleyse Ona kulluk edin. O, her şeyin üstünde bir vekildir. (Enâm, 6/102)
Göklerin ve yerin gaybı Allahındır. Bütün işler Ona döndürülür. Öyleyse Ona kulluk edin ve Ona tevekkül edin. Senin Rabbin, yaptıklarınızdan habersiz değildir. (Hud, 11/123)
Hüküm, yalnızca Allahındır. O, kendisinden başkasına kulluk etmemenizi emretmiştir. Dosdoğru olan din, işte budur. Ancak insanların çoğu bilmezler. (Yusuf, 12/40)[333]
Göklerin, yerin ve her ikisi arasındakilerin Rabbidir. Şu hâlde Ona ibadet et ve Ona ibadette kararlı ol. Hiç Onun adaşı olan birini biliyor musun? (Meryem, 19/65)
Ey iman edenler, rükû edin, secdeye varın, Rabbinize ibadet edin ve hayır işleyin, umulur ki, kurtuluş bulursunuz. (Hacc, 22/77)
Allah Teâlânın emrettiği, Rasulullah (s.a.s.)in yaptığı ve gösterdiği gibi amel etmek, muamelatı da ihata eder... Muamelat, yani aile hukuku, medenî hukuk, ceza hukuku, yargı hukuku, devletler hukuku, iktisad ve maliye hukuku, muvahhid mümin kulların kulluk vazifelerinin içindedir... Bütün kulluğu Allah için olan muvahhidler, bu konularda, Kitab ve Sünnetten asla ayrılmazlar...
İslâmı hayatlaştıran ve hayatı da İslâmlaştıran mümin müslümanlar, ibadet ve muamelatın birbirinden ayrılmaz bir bütün olduğunu bilir, kabul eder ve inanırlar... Çünkü yalnızca Hak Din İslâm bütün hayatı kuşatan yegâne hayat nizamıdır... İnsan hayatının her yönüyle ilgi-lenmiş ve her ihtiyacını giderici hükümler beyan eylemiş-tir... İbadet ile ilgili hükümler beyan ettiği gibi, muamelat ile ilgili hükümlerin kendisinden daha iyi olmayan en iyisi-ni beyan etmiştir... İbadeti emreden Allah, muamelatı da emretmiştir... İbadetin nasıl yapılacağını gösteren Rasulul-lah (s.a.s.), muamelatta nasıl davranılacağını da göstermiş-tir...
İbadette Allah ve Rasulü (s.a.s.)e itaat edenler, herhangi bir ikrah-ı mülci olmadan muamelatta Allah ve Rasulü (s.a.s.)e itaat etmeyip, zalim tağutlara inanarak itaat ede-cek olurlarsa, Allah ve Rasulü (s.a.s.)e iman etmemiş olur-lar... Bundan dolayı kâfir ve müşrik olup irtidad ederler Rabbimiz Allah şöyle buyurur:
De ki: Allaha ve Rasulüne itaat edin. Eğer yüz çevirirlerse şübhesiz Allah, kâfirleri sevmez. (Âl-i İmrân, 3/32)
Üzerine Allahın adı anılmayanlardan yemeyin. Çünkü o, elbette ki bir fısktır. Gerçekten şeytanlar, sizinle mücadele etmeleri için kendi dostlarına telkinde bulunurlar. Eğer onlara itaat ederseniz, elbette siz de müşrikler olursunuz. (Enam: 6/121)
İbnül-Arabî der ki:
- Mümin bir kimse, itikadı ilgilendiren hususlarda müşrik bir kimseye itaat edecek olursa, bu itaati sebebiyle o da müşrik olur. Fakat fiilen ona itaat etmekle birlikte onun inancı, Tevhid üzere sağlıklı bir şekilde devam ediyor ve tasdikini sürdürüyorsa, âsî olur. Bunu, böylece belleyiniz.[334]
Ve'l-Asr
- İhya Vazifesi
- Kuşatıcı İhya Hareketi
- 1) İmanda İhya
- 2)
- 3) Ahlâkta İhya
- Vusul İçin Usûl
- İnsanı İhya Ve Sabır
- İhya Hareketinde Muhatab
- 1) Muhatab Şahsiyeti Tanımak
- 2) İşi Kolay Tutmak
- 3) Güzellikle Davranmak
- 4) Muhabbet Aracı: Hediyeleşmek
- 5) Sert Davranıştaki Hikmet
- İhya Erinin Özellikleri
- 1) Sarsılmaz, Sağlam ve Katıksız Bir İman
- 2) Yeterli İlme Sahib Olmak
- 3) Takvalı Olmak
- 4) Tevazu
- 5) Dosdoğru Olmak
- 6) Sabır Etmek
- 7) Ümitvar Olmak
- 8) Ekonomik Bağımsızlık
- Bir Örnek Şahsiyet: Mus'ab B. Umeyr (R.A.)
- Hayatından Bir Bölüm
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı:
- İCTİHAD
- Terim Olarak İctihad:
- İctihad
- İctihad
- İctihad
- İÇ EZAN
- İDDİHÂR
- İDEOLOJİ
- İDRAR
- İFFET
- İFK OLAYI
- İFLÂS
- İFTAR
- İFTİRA
- İ
- İftira
- İFTİTAH TEKBİRİ
- İĞVÂ
- İHANET
- İHDÂD
- İHLÂL
- İHLÂS
- İHLÂS SÛRESİ
- İHRAM
- İhrama Giren Kimsenin Dikkat Edeceği Hususlar:
- Mikatlar (İhrama Girme Yerleri):
- İHRAZ
- İHSAN
- İHTİLÂFÜ'D DÂR
- İHTİLÂM
- İHTİLÂT
- İHTİYARLIK
- İHTİYAT
- İHVANU'S-SAFÂ
- İHYÂ
- İNSANI İHYA
- Ve'l-Asr
- İDDET
- İHSÂR
- İHTİDÂ
- İHTİKÂR
- İKÂB
- İKÂLE
- İKİNDİ NAMAZI
- İKRAR
- Hastanın İkrarı:
- İKTA'
- İkta'nın Kısımları:
- 1- Temlik Suretiyle İkta':
- 2- İstiğlâlen ikta':
- İKTİDÂ
- İKTİDAR
- İKTİDARSIZLIK
- İKTİSAD
- İLÂ'
- İlâ'nın Şartları:
- İLÂHİ KANUN
- İLAHİ KİTAPLAR
- İLÂH
- İ'LÂY-I KELİMETULLAH
- İLHAM
- İLLET
- İLLİYYÛN
- İLME'L-YAKÎN
- İLTİMAS
- İLTİZAM
- İLYAS (a.s.)
- İMA
- İMALE
- İREM
- İMÂMEYN
- İMANIN ŞUBELERİ:
- Birinci Kısım: Tasdikle İlgili İtikadiyat'tır
- İkinci Kısım: Dille Alakalı Ameller
- Üçüncü Kısım: Bedenî Ameller
- 1. Çeşit: Muayyen Şeylere Ait Olanlar
- 2. Çeşit: Kendisine Tabi Olanlarla İlgili Şeyler
- 3. Çeşit: Âmmeye Müteallik Şeyler
- İMARET
- İMSAK
- İMTİYAZ HAKKI
- İNCİL
- İncil Çeşitleri:
- 1) Matta İncili:
- 2) Markos İncili:
- 3) Luka İncili:
- 4) Yuhanna İncili:
- İNFÂK
- İ
- İnfak
- İnfak
- İnfak; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnfak
- Hadislerde İnfak
- Allah'ın Verdiği Her Nimetin İnfakı Vardır
- Malla Yapılan İnfak
- İlimden Yapılan İnfak
- Mutluluktan Yapılan İnfak
- Sağlıktan yapılan İnfak
- Gençlikten Yapılan İnfak
- Güzel Sözle Yapılan İnfak
- Güler Yüzle Yapılan İnfak
- İnfakın Fayda ve Hikmetleri
- İNFİTÂR SÛRESİ
- İNKÂR
- İNNİN VE BAŞKALARI
- İNSAN
- Yaratılış Gayesi:
- Sosyal Açıdan İnsan:
- Nâs ve İnsan Kelimelerinin Anlam ve Mâhiyeti
- İnsanın İki Yönü
- İnsanın Bazı Temel Özellikleri
- Kur'an-ı Kerim'de İnsan
- a) İnsanın Olumlu Özellikleri
- b) İnsanın Olumsuz Özellikleri
- İnsan İle Diğer Canlılar Arasındaki Farklar
- 1) Zekâ:
- 2) Anlatma (İfade) Yeteneği:
- 3) Ellerinin Yapısı Ve Vücudunun Dik Durması:
- 4) Öğrenme Ve Yeni Denemelerde Bulunma Yeteneği:
- İnsanın Menşei (Oluşumu) Meselesi
- Kur'an'da İnsanın Yaratılması ve Halifeliği
- İnsanın Yaratılışı
- Ne Zamandan Beri Müslümanım? (Dünyaya Ne Olarak Geldim?)
- Kaalu Bela Ne Demektir?
- İnsanın Yaratılış Gayesi
- İnsanın Konumu ve Görevi
- İnsan Ölünce Ne Olacak?
- Akîde Yönünden İnsanlar
- İnsanın Değer ve Üstünlüğü
- İnsanın Değeri:
- Haklar, Görevleri; Nimetler de Sorumlulukları Doğurur
- İNSAN SÛRESİ
- İNŞA
- İNŞALLAH
- İNŞİKÂK SÛRESİ
- İNŞİRAH SÛRESİ
- İNTİHAR
- İNZAL
- İNZÂR
- İnzâr; Anlam ve Mâhiyeti
- Kur'an'da İnzâr Kavramı
- Mü'minlerin Uyarılması
- Uyarının Fayda Etmediği Kâfirler
- Çağdaş Davetçi/
- Bütün Toplumlar Peygamber Aracılığıyla Uyarılmıştır
- Elçi Gönderilmeyen, Uyarı Yapılmayan Toplumlar Helâk Edilmezler
- Toplumun Önderleri Toplumdan Sorumludur
- İNZİVA
- İPEKLİ GİYİNMEK
- İPOTEK
- 1. Ortak Malların Rehnedilmesi:
- 2. Başka Bir Şeye Bitişik Ve Onunla Meşgul Bulunan Malın Rehnedilmesi:
- İRHASAT
- İRŞÂD
- İ
- İrşad
- İRTİDÂD
- İrtidâd; Anlam ve Mâhiyeti
- Geniş Anlamda İrtidâd ya da Riddet Nedir
- İrtidâd, Neden Küfrün
- Kur'ân-ı Kerim Mürtedler
- İrtidâd, Aynı Zamanda Bir İslam Hukuku Konusudur.
- Mürtedin Kişiliği:
- Mürted
- İrtidat Sebepleri:
- Fıkhî İctihadlara Göre Mürtedin Cezası
- Mürtedin Öldürülmesinin Hikmeti:
- İrtidatın Başlaması:
- 1) Dinden Tamamen Dönenler:
- 2) Namazla Zekâtı Birbirinden Ayıranlar:
- Ridde Savaşları
- Halid bin Velid'in Tuleyha Meselesini Çözümlemesi:
- Benû Âmir, Havâzin ve Suleymlilerin İrtidâdı:
- Kur'ân-ı Kerim'de İrtidâd Kavramı
- Bir Tefsirden İktibas
- Hadis-i Şeriflerde İrtidât Kavramı
- Mürtede Verilecek Dünyevî Cezânın Tahlili
- İrtidadın Dünyevî Cezası Yoktur Diyenlerin Delilleri
- Gizli İrtidâd
- Şirkin Çağdaş Yansımaları; Özendirilen ve Dayatılan Mürtedlik
- Güncel Câhilî Eğitimde Şirk:
- İttibâ Şirki:
- Mürtedliğe Giden Yollar
- Mürtedliğe Yol Açan Sebepler:
- Bir Müslümanı Mürted Yapan Tavırlar:
- Elfâz-ı Küfür:
- Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan, Müslümanları Mürted Yapmasından Endişe Edilen Çirkin Sözler)
- 1) Allah'la İlgili:
- 2) Dinle İlgili:
- 3) Cennet, Melek ve Kaderle İlgili:
- Ef'âl-i Küfür:
- 1) Puta Tapmak:
- 2) Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak:
- 3) Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek:
- 4) İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek:
- 5) Ölülerden Duâ Ederek Bir Şey İstemek, Kabirleri Tapınak Yapmak:
- 6) Haç Takınmak:
- 7) Ğıyar ve Zünnâr:
- 8) Mecûsî ve Yahûdi Şapkası:
- 9) Sihir:
- Müşrik ve Mürtedlerle Mücâdele
- Seyyidü'l-İstiğfar Duası:
- Şirk, Küfür ve İrtidaddan Korunma Yolları
- İrtidâd, İrticâ/Gericilik Demektir; Mürted de Mürtecî/Gerici
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- İRTİDAT (MÜRTED)
- İSA (a.s.)
- Hz. İsa; Hayatı, Tebliği ve Tevhid Mücadelesi:
- Kur'ân-ı Kerim'de Hz. İsa:
- Hadislerde Hz. İsa:
- Hıristiyanlara Göre Hz. İsa:
- Hz. İsa'nın Çarmıha Gerilmesiyle İlgili İncillerdeki Kuşkular:
- İncillere Göre Hz. İsa'nın Beşerî Yönleri:
- Hz. İsa'nın Babasız Doğma Mûcizesi:
- Hz. İsa'nın Ref'i ve Nüzûlü Meselesi:
- Hz. İsa'nın Gökten İneceğini İfade Eden Hadis
- Mehdî:
- Deccâl:
- Deccâlın Özellikleri:
- İSBAT-I VACİB
- İSLAM'DA MEZHEP
- Müellifin Önsözü
- İslâm Ve İman'ın Hakikati:
- Dört Mezhebten Belli Bir Mezhebi Taklid Etmek Ne Vaciptir, Ne De Mendup
- İslâm'ın Esası Allah'ın Kitabı Ve Rasûlullah'ın Sünnetiyle Amel Etmektir
- Müteahhirun Herşeyi Değiştirip, Tek Bir Kişiyi Taklid Etmeyi Gerekli Kılmakla Tefrikaya Düştüler
- İnsan Öldüğünde Kabirde Mezhep Veya Tarikattan Sorguya Çekilir Mi?
- Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gerekli Olduğu Sözünün Aslı Siyasetle İlgilidir
- Mezhebin Bid'at Oluşu Konusunda Dehlevi'nin Araştırması
- Rasûlullah'tan Başka Birisine Taassup Gösteren Sapık Ve Cahildir
- Kemal B. Hümâm'ın Belirli Bir Mezhebe Bağlanmanın Gereksiz Olduğunu Belirtmesi
- Uyulması Gereken İmam Rasûlullahtır
- İhtilaf Ve Tefrikalar Mezheplere Tabi Olma Yüzündendir
- İmam Ebu Hanife'nin Mezhebi Kur'an Ve Sünnetle Amel Etmektir
- Müçtehid İçtihadında Hata Da Yapabilir, Doğruyu Da Bulabilir Teşride. Hata Yapmayan Sadece Peygamberdir
- Hak Kesinlikle Rasûlullah'ın Dışında Hiçbir Kimsenin Görüşüyle Sınırlandırılamaz
- Önemli Bir İkaz
- Bu Ümmetin Hali Ancak Evvelkilerin Islah Olunduğuyla Islah Olunur
- Ulemanın Dinin Hükümlerini Değiştirdiğine Dair Fahreddin Er-Razî'nin Görüşü
- İmam-ı Â'zam (En Büyük İmam) Rasûlullahtır
- Allah Bize Sırat-ı Müstakim'e Girmemizi Emrediyor
- Gazaba Uğrayanlar, Hakkı Sadece Kendi Mezhebinden Kabul Ederler
- Rasûlullah Belli Bir Mezhebin İnsanlar İçin Gerekli Olduğunu Söylememiştir
- Fasıl
- Kaynaklar
- İSM
- İSMAİLİYYE
- Mezhebin Kaideleri:
- İSMET
- İSM-İ A'ZÂM
- İSNÂ AŞERİYYE
- İSNÂD
- Âli ve Nâzil İsnâd:
- İSRÂ
- İSRÂ SURESİ
- İSRAF
- İsrafın Anlam Sahası:
- Kur'an'da İsrafın Manaları:
- İSRÂFİL (a.s)
- İSRÂİLİYÂT
- İSRAİLOĞULLARI
- Benî İsrâil, İsrâil, İbrânî, Yahûdî ve Mûsevî Kelimeleri ve Mâhiyeti
- Bazı Hadis-i Şerifler:
- İsrâiloğullarının Tarihi
- Firavun ve İsrâiloğulları
- Firavun'dan Kurtulduktan Sonra İsrâiloğulları
- Hz. Muhammed (s.a.s.) ve İsrâiloğulları
- İsrâiloğullarının Karakteri / Yahudileşme Alâmet ve Özellikleri
- Onlar ve Biz
- Yahudileşme ve Yahudileşme Temâyülü
- İmanda Pazarlık
- Dini, Kutsal Kitabı Tahrif
- İSTİANE
- İSTİARE
- İSTİÂZE
- İstiâze; Anlam ve Mâhiyeti:
- Kur'an'da İstiâze:
- Sünnette İstiaze:
- İstiazenin Hükmü:
- Şeytandan Kurtuluş Yolu:
- Sığınan, Kendisine Sığınılan ve Kendisinden Sığınılan
- Şeytanın İbâdetlere Tasallutu ve Şeytanı Kaçıran Şey:
- Günümüzde İstiaze Anlayışı:
- Allah'a Sığınma Tarzı Nasıl Olmalı?
- İstiâze Şuurunun Bize Kazandıracağı Anlayış ve Davranışlar:
- İSTİBRÂ'
- İSTİDRAC
- İSTİĞÂSE
- İSTİĞFAR
- İstiğfar'ın Mahiyeti?
- İbadet Olarak İstiğfar:
- İSTİHÂRE
- İSTİHAZA
- İSTİHKAK
- İSTİHLÂF
- İSTİHSAN
- İstihsanın Çeşitleri:
- 1. Nass Sebebiyle İstihsan:
- 2. İcmâ Sebebiyle İstihsan:
- 3. Zarûret ve İhtiyaç Sebebiyle İstihsan:
- 4. Kapalı Kıyas Sebebiyle İstihsan:
- 5. Örf Sebebiyle İstihsan:
- 6. Maslahat Sebebiyle İstihsan:
- İSTİKAMET
- (DOĞRULUK-DOĞRU YOL)
- İSTİKBÂR
- İstikbâr ve Türevleri:
- İstikbar Duygusu:
- İstikbâr; Tanım ve Mâhiyeti
- Istikbar Duygusu
- MÜSTEKBİR
- Müstekbirlerin Özellikleri:
- İstikbar Mantığı:
- Müstekbir Tipler
- Müstaz'af
- Müstekbir ve Müstez'af Ilişkisi
- Müstaz'af İnsan Grupları
- Müstekbirliğin Sonucu: Dünyevî ve Uhrevî Azap
- Uhrevî Azap ve Cehennnem:
- İstikbârın Sembol Tipleri (Müstekbirlerin Duayenleri)
- İstikbâra Kapılmayanlar: Melekler, İnsan Dışındaki Canlılar ve
- İSTİLÂ
- İSTİLAM
- İSTİMLÂK
- İSTİMNÂ
- İSTİMVÂL
- İSTİNBÂT
- İSTİNCA
- Abdest Bozmanın Âdâbı:
- İSTİNŞÂK
- İSTİRCÂ'
- İSTİSNA BÂBI
- İSTİŞARE
- İstişârenin Fazileti:
- İSTİŞARENİN EHEMMİYETİ
- İstişare Emri:
- Telakki:
- Teşvik:
- Hz. Peygamber İstişareye Muhtaç Mı?
- En Büyük Dahi De İstişareye Muhtaçtır:
- Ashab Ve İstişare:
- Hz. Peygamber'in Müşavirleri:
- İstişare Mevzuları:
- İstişare Dışı Mevzular:
- İstişarenin Mekanizması
- 1- Müşavirin Durumu:
- a. Liyakat:
- b. Mûtemed Olmak:
- c. Müslüman Ve Dindar Olmak:
- d. İlgili Olmak:
- 2. İstişarenin Şekli:
- a. Doğrudan Re'ye Müracat:
- b. Liyakatlinin Müdahalesi:
- c. Yersiz Teklif:
- 3- Kararın Alınması:
- a- Ekseriyetin Re'yi:
- b- Görüşlerden birinin ihtiyarı:
- c- Kararı Tehir Etmek:
- d- İcbarî Karar:
- 4- Şahsî Kanaatında Direnmemek:
- 5- Müşavirleri Gücendirmemek:
- 6- Tatbikat Sırasında Azim:
- Batı Demokrasisi:
- 1) Demokrasinin Tenkidi:
- Teknokrasi
- Demokrasinin Sonu Anarşidir:
- 2) İslam'da Kanun Koyma Mekanizması:
- 3) Hürriyet Telakkisi:
- Peygamberler De Hür De
- Hürriyet Sahası:
- Tahdidden Gaye:
- İslam'da Kadınlarla İstişare
- I- Kur'an'a Göre:
- II. Sünnete Göre:
- Bu Meselede Temel Prensip:
- İSTİŞHÂD
- İSTİVÂ
- İSYAN
- İsyan Nedir?
- İsyanın İki Anlamı:
- İsyan; Anlam ve Mâhiyeti
- İsyanın İki Yönü
- Ma'siyet Ne Demektir?
- İtaat; Anlam ve Mâhiyeti
- Tâat Ne Demektir?
- Kur'ân-ı Kerim'de İtaat ve İsyan Kavramı
- Hadis-i Şeriflerde İtaat ve İsyan
- İtaat Edilmesi Gereken Kimseler
- a- Allah'a İtaat:
- b- Rasûl'e İtaat:
- c- Ülü'l-Emr'e İtaat:
- İtaat Edilmesi Yasak Olan Kimseler
- a- Kâfirlere:
- b- Ehl-i Kitaba:
- c- Münâfıklara:
- d- Kendisini Allah Yolundan Uzaklaştıran ve Saptıran Liderlere ve Büyüklere:
- e- Şeytana ve Şeytanın Dostlarına:
- f- Günahkârlara ve Nankörlere:
- g- Yalancılara:
- h- Ahlâksızlara:
- i- Gâfillere, Zikirden (Allah'ı anmaktan ve Kur'an'dan) Gaflette Olanlara:
- j- Namaza Engel Olanlara:
- k- Aşırılara, İsrafçı ve Fesatçılara:
- l- Şirke Zorlayan Ana-Babaya:
- m- Halka, İnsanların Çoğuna (Demokrasi Anlayışına) ve Zanna:
- n- İnsanların ve Bilmeyenlerin Hevâlarına/Kötü Arzu ve İsteklerine:
- o- Allah'a ve Rasûlüne İsyanı (Haram Olan Bir Şeyi) Emreden Kim Olursa Olsun, Ona
- Küfürde Önderler ve Onların İzinden Giden Uyduları
- İtaat ve İsyan Yoluyla Düşülen Şirk
- Allah'a İtaat ve İsyanın Boyutları
- Bütün Evren Allah'a İtaat Etmektedir
- Nerdesin Ey Güzel İsyan?
- İŞÇİ, İŞÇİLİK
- İŞHAD (ŞAHİT TUTMA)
- İŞKENCE
- İŞRAK NAMAZI
- İŞVEREN
- İTAAT
- İTAB ÂYETLERİ
- İTİKÂD
- İTİKÂF
- İ'TİKÂF
- İTLÂF
- İtlafta Tazminin Gerekmesi İçin Gereken Şartlar:
- İTTİHAD
- İVAZ
- İYİLİK
- İZÂLE-İ ŞÜYÛ
- Kazaen (Mahkeme kararıyla) Taksimin Şartları:
- İZÂR
- İZZET
- İzzetin Manası:
- Kişiye İzzet Kazandıran Davranışlar:
- Gerçek İzzet:
- İZZET-İ NEFS