İctihad
ın İşleyişi:
İctihad, bir anlamda kapalı bir sorunun çözülmesi, hakkında hüküm bulunmayan yeni ortaya çıkmış meselelerin diní hükmünün bulunabilmesi çalışmasıdır.
Müslümanlar hayatlarının bütün alanlarında dinlerine uygun yaşamak, bütün sorunlarını Kurana ve Sünnete göre çözmek isterler. Kuranda ve Sünnette o sorunun çözümü yoksa, müslümanın ya kendisinin, ya da kendisinin bilgisi yetersiz ise yetkin bir alimin o sorunu Kurana ve Sünnete göre çözmesi gerekir.
Bir şerí hükümde ictihad olabilmesi için, o hükmün yoruma açık olması gerekir. Kesin ve açık hükümlerde ictihada zaten ihtiyaç bulunmamaktadır.
Mevrid-i Nassta ictihada mesağ yoktur denilmiştir. Yani Nassın (Kuran ve Sünnetin) açıkça ortaya koyduğu meselede ictihad yapmaya müsade yoktur.
İslâmí hükümlerin bazıları muhkem yani açık ve net değildir. Onlar üzerinde yorum yapmak imkanı vardır. Hatta onları yorumlamak, onlardan yeni hükümler çıkarmak gerekir.
Bu demektir ki, ictihada ihtiyaç vardır. Aksi halde İslâmı yaşamak zorlaşır ve insanlar İslâm dışında çözümler aramaya başlarlar.
İnsanlar ve toplumlar geliştikçe, yeni yeni problemler çıkmakta, yeni yeni olaylarla karşılaşılmaktadır. Eğer ictihada izin verilmemiş olsaydı, belki milyonlarca konu çözümsüz kalırdı.
Müctehidlerin ictihadı, hem Kuranın anlaşılmasına yardımcı olur, hem de İslâm hukukunu sistemli bir şekilde öğrenip yaşamamıza yol açar. Ancak müctehidlerin ictihadları dinin kesin emri değillerdir.
Alimler, ictihad yapacak kimselerde bazı özelliklerin olmasını şart koşmuşlardır. Yeterli bilgisi ve yeteneği olmayan kimseler ictihad yapmaya kalkarsa, din yara alır ve yanlış anlaşılır. Yani her önüne gelen diní meselelerde, benim görüşüme göre, benim anladığıma göre deyip, istediği fetvayı veremez, vermemeli. Cahil bir kişinin görüşü, kararı, ya da fetvası hem kendine, hem de başkalarına zarar verir.[219]
İctihad, bir anlamda kapalı bir sorunun çözülmesi, hakkında hüküm bulunmayan yeni ortaya çıkmış meselelerin diní hükmünün bulunabilmesi çalışmasıdır.
Müslümanlar hayatlarının bütün alanlarında dinlerine uygun yaşamak, bütün sorunlarını Kurana ve Sünnete göre çözmek isterler. Kuranda ve Sünnette o sorunun çözümü yoksa, müslümanın ya kendisinin, ya da kendisinin bilgisi yetersiz ise yetkin bir alimin o sorunu Kurana ve Sünnete göre çözmesi gerekir.
Bir şerí hükümde ictihad olabilmesi için, o hükmün yoruma açık olması gerekir. Kesin ve açık hükümlerde ictihada zaten ihtiyaç bulunmamaktadır.
Mevrid-i Nassta ictihada mesağ yoktur denilmiştir. Yani Nassın (Kuran ve Sünnetin) açıkça ortaya koyduğu meselede ictihad yapmaya müsade yoktur.
İslâmí hükümlerin bazıları muhkem yani açık ve net değildir. Onlar üzerinde yorum yapmak imkanı vardır. Hatta onları yorumlamak, onlardan yeni hükümler çıkarmak gerekir.
Bu demektir ki, ictihada ihtiyaç vardır. Aksi halde İslâmı yaşamak zorlaşır ve insanlar İslâm dışında çözümler aramaya başlarlar.
İnsanlar ve toplumlar geliştikçe, yeni yeni problemler çıkmakta, yeni yeni olaylarla karşılaşılmaktadır. Eğer ictihada izin verilmemiş olsaydı, belki milyonlarca konu çözümsüz kalırdı.
Müctehidlerin ictihadı, hem Kuranın anlaşılmasına yardımcı olur, hem de İslâm hukukunu sistemli bir şekilde öğrenip yaşamamıza yol açar. Ancak müctehidlerin ictihadları dinin kesin emri değillerdir.
Alimler, ictihad yapacak kimselerde bazı özelliklerin olmasını şart koşmuşlardır. Yeterli bilgisi ve yeteneği olmayan kimseler ictihad yapmaya kalkarsa, din yara alır ve yanlış anlaşılır. Yani her önüne gelen diní meselelerde, benim görüşüme göre, benim anladığıma göre deyip, istediği fetvayı veremez, vermemeli. Cahil bir kişinin görüşü, kararı, ya da fetvası hem kendine, hem de başkalarına zarar verir.[219]
i1 harfi
- İBÂHİYYE
- İBDÂ
- İBN KESİR
- Tefsiru'l-Kur'âni'l-Azîm:
- İBN MACE
- Sünen-i İbn Mâce:
- İBN TEYMİYYE
- İBNU'S-SEBİL
- İBRA
- İBRAHİM SÛRESİ
- İBRÂNÎ
- İBTİLÂ'
- İCÂBET
- İCAP VE KABUL
- a) Sözle icap ve kabul:
- Sıygaların İcap ve Kabulde Etkisi:
- b) Mektup, elçi, telefon vb. ile icap ve kabul:
- c) Teâtî yolu ile icap ve kabul:
- İCARETEYN
- İCÂZET
- İCBÂR
- İCMA'
- İcmaın Mertebeleri:
- l) Sarih İcma:
- 2) Sükûtî İcma:
- 3) Müctehidlerin Belli Bir Ortak Noktada İttifak Etmeleri:
- İCMA-İ ÜMMET
- İCMÂLÎ ÎMAN
- İCRÂ
- Mahkeme Kararlarının İcrâ ve İnfazı: