Râvîlerin Zabt Zayıflığına Göre Derecelenen Zayıf Hadisler:
1- Muzdarip; Farklı rivâyetleri olduğu halde, birinin diğerine tercih edilemediği hadis,
2- Muallel; Dışarıdan kusursuz gibi görünen, ama içerisinde rivâyet ve râvî yönünden gizli kusur taşıyan hadis,
3- Muharref; Hareket (Arapça harfleri okutan işaretler) yönünden hatalı rivâyet edilen hadis,
4- Musahhaf; Harflerin şekli aynı olmakla beraber, noktalama hatası olan hadis,
5- Maklûb; Râvîlerin isimlerinin veya neseplerinin, metindeki kelimelerin yerlerinin değiştirildiği hadis,
6- Müdrec; Senet ve metne hadisle ilgisi olmayan şeylerin ilâve yapılarak rivâyet edildiği hadis.
Kimileri, uydurma sözleri (mevzû hadisleri), zayıf hadisin çeşitleri arasında sayarlar. Ancak bunlar, Peygamberimiz (s.a.v.) adına uydurulan iftiralar olduğu için hadis demek mümkün değildir.
Bir hadisin zayıf sayılmasının belli başlı iki sebebi vardır.
1- Hadisin senedindeki bir kopukluk,
2- Ya da râvîlerin adâlet ve zabt sıfatlarındaki zayıflık.
Hadis bilginleri, iman, helâl ve haram gibi konulardaki hadislerde aşırı titizlik gösterirken, zayıf bile olsa faziletler, terğîb (özendirme, teşvik etme) ve terhîb (korkutma, sakındırma), öğüt verme ile ilgili hadislerin rivâyetlerinde, rivâyet şartlarını hafifletmişlerdir.
2- Muallel; Dışarıdan kusursuz gibi görünen, ama içerisinde rivâyet ve râvî yönünden gizli kusur taşıyan hadis,
3- Muharref; Hareket (Arapça harfleri okutan işaretler) yönünden hatalı rivâyet edilen hadis,
4- Musahhaf; Harflerin şekli aynı olmakla beraber, noktalama hatası olan hadis,
5- Maklûb; Râvîlerin isimlerinin veya neseplerinin, metindeki kelimelerin yerlerinin değiştirildiği hadis,
6- Müdrec; Senet ve metne hadisle ilgisi olmayan şeylerin ilâve yapılarak rivâyet edildiği hadis.
Kimileri, uydurma sözleri (mevzû hadisleri), zayıf hadisin çeşitleri arasında sayarlar. Ancak bunlar, Peygamberimiz (s.a.v.) adına uydurulan iftiralar olduğu için hadis demek mümkün değildir.
Bir hadisin zayıf sayılmasının belli başlı iki sebebi vardır.
1- Hadisin senedindeki bir kopukluk,
2- Ya da râvîlerin adâlet ve zabt sıfatlarındaki zayıflık.
Hadis bilginleri, iman, helâl ve haram gibi konulardaki hadislerde aşırı titizlik gösterirken, zayıf bile olsa faziletler, terğîb (özendirme, teşvik etme) ve terhîb (korkutma, sakındırma), öğüt verme ile ilgili hadislerin rivâyetlerinde, rivâyet şartlarını hafifletmişlerdir.
Z harfi
- 2- Görevleri:
- b- Menkullerde
- Eş veya Hısımların Nafakasının Zaman Aşımına Uğraması
- İbâdetlerin En Büyüklerinden Biri, Belki Birincisi; Zikir
- Meşru Savunma Halinde Saldırganı Öldürmek
- ZAHİD
- Zevi'l-Erhâmın Mirasçı Olmasında Uyulacak Kurallar
- Zikir ve Namaz
- ZULÜM
- 1-Eşin Nafakasının Düşmesi:
- Kur'an'da Zulmün Mânâları
- Mü'minlere Zikrin Emredilmesi:
- Suîniyetli Zilyedin Mükellefiyetleri
- ZÂHİR
- ZARURÎ KESİM
- ZENDEKA (ZINDIKLIK)
- Zevi'l-Erhâmın Mirasçı Oluşuna Örnekler
- Zikir ve Kur'an
- Zimmîlerle İlgili Bazı Önemli Hükümler
- 2. Hısımların Nafakasında Zaman Aşımı:
- Hadis-i Şeriflerde Zikir Kavramı
- Kavram Olarak Zulüm
- ZAHİRİYE MEZHEBİ
- ZATU'R-RİK'A GAZVESİ
- ZEYDİYE
- Zındık Sözcüğü İslam Tarihinde iİk Defa Ne Zaman Kullanıldı
- Zikir Ibâdetinin Yerine Getirilmesi:
- ZİNA
- Bazı Fazîletli Zikir Sözleri:
- Hz. ZEYNEB (r.a)