4- Kavrama Veya Duyumsama:
Bu da, herhangi bir araç yardımıyla, gerçeği kendi özelliği ve tanımı içinde algılamaktır. Yani kişinin ikna olması halidir. Bu dört kategoriye giren zihinsel olguların tümü bilgidir. Ancak ilk üçü yetersiz, dördüncüsü ise yeterli bilgidir. Yeterli bilgi aynı zamanda kesin ve doğru olan bilgidir. Şu varki kesin bilgi, kapsamlı kavrayış demek değildir. Bu nedenle ipuçları ve semboller de bilgidirler. Çünkü bunlar da kesin bir kanaat için yeterli araçlar olabilirler. Nitekim birçok insan şifrelere tutunarak amaçlarına ulaşmaya çalışırlar.
Örneğin doğuştan âmâ bir kimsenin güneş hakkındaki bilgisi, gözleriyle güneşi gören insanlarınki kadar kavrayıcı ve kapsamlı değildir. Bununla beraber onların bilgisi kadar kesindir. Keza duyuları sağlam, ufukları geniş ve kültürlü birçok insanın güneş hakkındaki teknik bilgileri, astronomlarınki kadar kapsamlı ve kavrayıcı değildir. Bununla birlikte kültürlü olmak şöyle dursun bilgi düzeyleri pek sıradan milyonlarca insanın bile örneğin güneşin dünyadan 150 milyon km. uzakta bulunduğuna, çapının: 1 391 000 km. olduğuna ve merkezindeki sıcaklığın 150 milyon santigrad dereceyi bulduğuna ilişkin bilgileri gökbilimcilerinki kadar kesindir.
İnsanda imanın oluşabilmesi bakımından bilgi çok önemlidir. Ancak bilgi kavramı da ilim ve felsefede işlenen diğer birçok kavramlar gibi eskiden beri derin incelemelere ve tartışmalara konu olmuştur. Dolayısıyla bu yöndeki çalışmaların sonucu olarak Bilgi teorisi doğmuştur. Psikoloji, sosyoloji ve mantığın ortak konusu olan bilgi, nicelik, ölçüt ve değer gibi temel unsurlarla ancak tanımlanabilmektedir. Elis'li Pyrrhon'dan Gazalî'ye, David Hume ve Kant gibi Batılı şüpheci filozoflarına kadar birçok ilim adamı bilgi hakkında farklı kanaatlar ortaya koymuşlardır. Ancak bütün bunlar, basiret ve sağduyu süzgecinden geçirilecek olursa özetle denebilir ki bilgi: Gerçeği kendi özelliği ve tanımı içinde; Aklın, duyuların ve doğru haberin yardımıyla kavramak veya duyumsakmaktır. Nitekim İslam âlimleri bilginin sağlıklı bir şekilde elde edilebilmesi için bu üç aracı birlikte sözkonusu etmişlerdir. Örneğin Ömer Nesefî, Risalesi'ne: Yaratıklar için bilgi araçları üçtür: Sağlam duyular, doğru haber ve akıldır. diye başlamaktadır. Evet, evrensel bilgileri algılayabilmek ve bunlara bağlı olarak da en büyük gerçeği duyumsayabilmek ancak bu üç araç sayesinde mümkündür. Şimdi bunları ayrı ayrı inceleyelim[505]:
Örneğin doğuştan âmâ bir kimsenin güneş hakkındaki bilgisi, gözleriyle güneşi gören insanlarınki kadar kavrayıcı ve kapsamlı değildir. Bununla beraber onların bilgisi kadar kesindir. Keza duyuları sağlam, ufukları geniş ve kültürlü birçok insanın güneş hakkındaki teknik bilgileri, astronomlarınki kadar kapsamlı ve kavrayıcı değildir. Bununla birlikte kültürlü olmak şöyle dursun bilgi düzeyleri pek sıradan milyonlarca insanın bile örneğin güneşin dünyadan 150 milyon km. uzakta bulunduğuna, çapının: 1 391 000 km. olduğuna ve merkezindeki sıcaklığın 150 milyon santigrad dereceyi bulduğuna ilişkin bilgileri gökbilimcilerinki kadar kesindir.
İnsanda imanın oluşabilmesi bakımından bilgi çok önemlidir. Ancak bilgi kavramı da ilim ve felsefede işlenen diğer birçok kavramlar gibi eskiden beri derin incelemelere ve tartışmalara konu olmuştur. Dolayısıyla bu yöndeki çalışmaların sonucu olarak Bilgi teorisi doğmuştur. Psikoloji, sosyoloji ve mantığın ortak konusu olan bilgi, nicelik, ölçüt ve değer gibi temel unsurlarla ancak tanımlanabilmektedir. Elis'li Pyrrhon'dan Gazalî'ye, David Hume ve Kant gibi Batılı şüpheci filozoflarına kadar birçok ilim adamı bilgi hakkında farklı kanaatlar ortaya koymuşlardır. Ancak bütün bunlar, basiret ve sağduyu süzgecinden geçirilecek olursa özetle denebilir ki bilgi: Gerçeği kendi özelliği ve tanımı içinde; Aklın, duyuların ve doğru haberin yardımıyla kavramak veya duyumsakmaktır. Nitekim İslam âlimleri bilginin sağlıklı bir şekilde elde edilebilmesi için bu üç aracı birlikte sözkonusu etmişlerdir. Örneğin Ömer Nesefî, Risalesi'ne: Yaratıklar için bilgi araçları üçtür: Sağlam duyular, doğru haber ve akıldır. diye başlamaktadır. Evet, evrensel bilgileri algılayabilmek ve bunlara bağlı olarak da en büyük gerçeği duyumsayabilmek ancak bu üç araç sayesinde mümkündür. Şimdi bunları ayrı ayrı inceleyelim[505]:
İMAN
- İman;
- Kur'an'da İman
- İmanın Dereceleri
- 1) İcmali İman:
- 2) Tafsili İman:
- Tafsili İmanın Dereceleri ve İman Esasları:
- İman
- İmanın Muhafazası, Kazanılmasından Daha Zordur:
- İmanın Gerektirdikleri
- İman ve İslam
- İman ve Amel
- İman Amelden Bir Cüz müdür?
- İman, Tasdik ve İkrar:
- Tasdikin Derece ve Türleri:
- İslam Istılahında İmanın Manası, Hakîkati ve Rükûnleri:
- İman ve İnkâr Yönünden İnsanlar
- İnsanlar Niçin İman Eder? İmanın Sebep ve Sonuçları
- İmanla İlgili Sünnetullah (Allah'ın Değişmez Yasaları)
- İmanın Sahih (Geçerli) ve Kabule Şayan Olmasının Şartları
- İmanı Bozan Haller
- 1) Cibt ve Tağuta İnanmak:
- 2) Şirk Koşmak:
- 3) Kâfirleri Veli ve Yönetici Tanımak:
- Bâtıla İman
- İman Esasları
- Sosyal Ve Toplumsal Faktör Olarak İman:
- İman Sözcüğünün Terimsel Anlamı ve İman-Vicdan Sorunu
- İmanın Niceliği
- Taklîdî İman: