1- Yanlış Algılama:
Doğal bir kusurdan da olabilir. Renk körlüğü yüzünden, örneğin yeşili kırmızı görmek gibi... Bu, bir gerçeğe inanmak için büyük ölçüde sorun oluşturmaz. Dolayısıyla iman konusunda sorumluluğun ortadan kalkmasının bir nedeni de olamaz. Ancak doğuştan zekâ özürlülüğü ya da aklî dengenin bozukluğu nedeniyle yanlış algılama mazerettir. Yanlış algılama, sonradan olma nedenlerden ya da yetersizlik ve imkansızlıklardan da doğabilir. Örneğin zehirleyici bir maddeye, şifa verici olarak kanmak gibi. Evrensel bir gerçeğe inanmak bakımından böyle bir durum, kişinin araştırma ve aydınlanma imkanlarını ilgilendiren ortam ve şartlara göre değişebilir. Kişi, içtenlikle gerçeği öğrenmek uğruna elinden geleni yaptıktan sonra gücünün yetmediği engelleri aşamamanın sonucu olarak yanlış bilgilenmekten dolayı sorumlu olmaz. Ancak bu nokta hemen her kişiye göre değişebilecek kadar izafîdir. [505]
İMAN
- İman;
- Kur'an'da İman
- İmanın Dereceleri
- 1) İcmali İman:
- 2) Tafsili İman:
- Tafsili İmanın Dereceleri ve İman Esasları:
- İman
- İmanın Muhafazası, Kazanılmasından Daha Zordur:
- İmanın Gerektirdikleri
- İman ve İslam
- İman ve Amel
- İman Amelden Bir Cüz müdür?
- İman, Tasdik ve İkrar:
- Tasdikin Derece ve Türleri:
- İslam Istılahında İmanın Manası, Hakîkati ve Rükûnleri:
- İman ve İnkâr Yönünden İnsanlar
- İnsanlar Niçin İman Eder? İmanın Sebep ve Sonuçları
- İmanla İlgili Sünnetullah (Allah'ın Değişmez Yasaları)
- İmanın Sahih (Geçerli) ve Kabule Şayan Olmasının Şartları
- İmanı Bozan Haller
- 1) Cibt ve Tağuta İnanmak:
- 2) Şirk Koşmak:
- 3) Kâfirleri Veli ve Yönetici Tanımak:
- Bâtıla İman
- İman Esasları
- Sosyal Ve Toplumsal Faktör Olarak İman:
- İman Sözcüğünün Terimsel Anlamı ve İman-Vicdan Sorunu
- İmanın Niceliği
- Taklîdî İman: