İmanın Temel İlkeleri
İmanın temel ilkelerini Kur'ân-ı Kerim'den öğreniyoruz. Allah Teâlâ kendisini, kendi sıfatlarıyla, güzel isimleriyle ve harika eserleriyle bize tanıtmıştır.
Alimler, iman konularının herkes tarafından kolayca anlaşılabilmesi için belli sistemler geliştirmiş ve metodolojik sıralamlarla bu konuları açıklamaya çalışmışlardır. Hiç kuşkusuz bunu, gerek Kur'ân-ı Kerim'den, gerekse Hz. Peygamber (sav)'in hadislerinden ilham alarak yapmışlardır.
Ancak seleflerimizin hepsi de bu yolu seçmemiştir. Nitekim bu değerli şahsiyetlerden Ebu Cafer et-Tahâvi ile Ömer Nesefi merhumların yazdıkları gâyet kısa akâid metinlerinde örneğin imanın başlıca altı şartı bulunduğuna ilişkin bir kayıt yoktur. Bu demektir ki aslında Kur'ân-ı Kerim'in haber verdiği bütün gerçeklere -herhangi bir sınır getirmeden- iman etmek gerekir. Bununla birlikte taşıdıkları önem bakımından: (Allah, melekler, kitaplar, peygamberler, âhiret günü, kaza ve kader) olmak üzere altı konuyu İmanın Temel İlkeleri olarak açıklamakta yarar vardır. Çünkü zâten kader hariç, diğer iman gerçekleri Kur'ân-ı Kerim'de de bir arada zikredilmişlerdir. Bunu göz önünde bulunduran son devrin âlimleri böyle bir metod izlemişlerdir. Aslında Kurânî gerçeklerin hepsi birbirine bağlıdır ve hepsi birden bir bütünlük oluşturmaktadır. Binaenaleyh bu altı temel kurala inanan insan aynı zamanda Kur'ân-ı Kerim'in tümüne inanmış sayılır. Şu halde İki cihanda kurtuluşumuzu borçlu olduğumuz bu altı temel gerçeğin altısına birden inanmakla ancak iman oluşur. Burada çok ciddi bir ifadeyle belirtmek gerekir ki bunlardan değil bir tanesini, herhangi birinin bir ayrıntısını bile inkâr etmek hepsini birden yok saymakla eş değerdedir![505]
Alimler, iman konularının herkes tarafından kolayca anlaşılabilmesi için belli sistemler geliştirmiş ve metodolojik sıralamlarla bu konuları açıklamaya çalışmışlardır. Hiç kuşkusuz bunu, gerek Kur'ân-ı Kerim'den, gerekse Hz. Peygamber (sav)'in hadislerinden ilham alarak yapmışlardır.
Ancak seleflerimizin hepsi de bu yolu seçmemiştir. Nitekim bu değerli şahsiyetlerden Ebu Cafer et-Tahâvi ile Ömer Nesefi merhumların yazdıkları gâyet kısa akâid metinlerinde örneğin imanın başlıca altı şartı bulunduğuna ilişkin bir kayıt yoktur. Bu demektir ki aslında Kur'ân-ı Kerim'in haber verdiği bütün gerçeklere -herhangi bir sınır getirmeden- iman etmek gerekir. Bununla birlikte taşıdıkları önem bakımından: (Allah, melekler, kitaplar, peygamberler, âhiret günü, kaza ve kader) olmak üzere altı konuyu İmanın Temel İlkeleri olarak açıklamakta yarar vardır. Çünkü zâten kader hariç, diğer iman gerçekleri Kur'ân-ı Kerim'de de bir arada zikredilmişlerdir. Bunu göz önünde bulunduran son devrin âlimleri böyle bir metod izlemişlerdir. Aslında Kurânî gerçeklerin hepsi birbirine bağlıdır ve hepsi birden bir bütünlük oluşturmaktadır. Binaenaleyh bu altı temel kurala inanan insan aynı zamanda Kur'ân-ı Kerim'in tümüne inanmış sayılır. Şu halde İki cihanda kurtuluşumuzu borçlu olduğumuz bu altı temel gerçeğin altısına birden inanmakla ancak iman oluşur. Burada çok ciddi bir ifadeyle belirtmek gerekir ki bunlardan değil bir tanesini, herhangi birinin bir ayrıntısını bile inkâr etmek hepsini birden yok saymakla eş değerdedir![505]
İMAN
- İman;
- Kur'an'da İman
- İmanın Dereceleri
- 1) İcmali İman:
- 2) Tafsili İman:
- Tafsili İmanın Dereceleri ve İman Esasları:
- İman
- İmanın Muhafazası, Kazanılmasından Daha Zordur:
- İmanın Gerektirdikleri
- İman ve İslam
- İman ve Amel
- İman Amelden Bir Cüz müdür?
- İman, Tasdik ve İkrar:
- Tasdikin Derece ve Türleri:
- İslam Istılahında İmanın Manası, Hakîkati ve Rükûnleri:
- İman ve İnkâr Yönünden İnsanlar
- İnsanlar Niçin İman Eder? İmanın Sebep ve Sonuçları
- İmanla İlgili Sünnetullah (Allah'ın Değişmez Yasaları)
- İmanın Sahih (Geçerli) ve Kabule Şayan Olmasının Şartları
- İmanı Bozan Haller
- 1) Cibt ve Tağuta İnanmak:
- 2) Şirk Koşmak:
- 3) Kâfirleri Veli ve Yönetici Tanımak:
- Bâtıla İman
- İman Esasları
- Sosyal Ve Toplumsal Faktör Olarak İman:
- İman Sözcüğünün Terimsel Anlamı ve İman-Vicdan Sorunu
- İmanın Niceliği
- Taklîdî İman: