2 - Kainat Ve Yaratılış Kanunları Karşısında Akıl Ve Düşünce: İncelik, İtina Ve İntizam
İkinci vasıta: Kainat kanunlarını düşünmek, akla bir çeşit dikkat ve itina, nizam ve intizam damgası vurur.
Zira, kainat kanunları, enteresan bir incelik ve bünyesinde karşılıklığa yer ermeyen bir nizam ve intizam içerisinde yürür. İnsan kalbine, bu gerçeği ilham edişinin üstünde bir değer taşıyan, her şeyi düzenleyen ve yapan Allahın takvasını, Ondan sakınmayı ve her işte Ona yönelmeyide ilham eder. Çünkü, Şüphesizki dünyanın, güneşin ve yıldızların dönüşü, ne saat, ne dakika, ne saniye ve nede salise ile zabt edilebilir. Bunların dönüş hızları, ancak saniyede 186 bin mil kat eden ışık hızı ile tasbit edilebilir. Bu kadar müthiş bir incelik taşıyan görüş, akılda tetkik edilir... Düşünme ve tesbitte yapılan her basit karışıklık ve isabetsizlik, büyük ölçüde hataların ortaya çıkmasına sebep olur. Eğer buna benzer bir hata, kainatta ve kurulu ilahi düzende meydana gelmiş olsa, hiç şüphesiz kainatın düğümü çözülür. ve içerisindeki yıldızlar aşağı dökülürler. Akıl, -bu incelik ve bağlılığı görünce- fikirlerini zabt-u rabt altına almaya, -yüce kainat nizamanda gördüğü gibi- cüziyyata sıkı sıkıya bağlı ve özel prensiplere hükmeden külliyyata -genel yaratılış kanunlarına- ulaşmaya çalışacaktır.
Bu gün ellerinde pek az alet ve edevat bulunmasına rağmen, müslümanların düşünce tarzları bu inceliğe uygun düşmektedir. Zira müslümanlar, bir takım ilmi keşiflere ulaşmışlardır. Bunlar, müslümanlara araştırıcılık ve düşünce doğruluğunda ciddiyet kazandırdığı gibi, zamanımıza nisbetle en üstün örnek sayılabilecek bir miktar ilmi dikkat ve fikri incelik de sağlamıştır. İbn-i Heysümün ışık ve görme konularında yaptığı incelemeler... Felekiyatçı Ebu Abdullah -El- Betaninin yalnız dünyanın güneş etrafında dönüşünü büyük bir dikatle ölçmekle kalmayıp, aynı zamanda güneş ve ayın tutulma zamanlarını da büyük bir itina ile tesbit etmesi, İslam terbiyesinin akılların eğitimine ne kadar etki yaptığına ve İslami aklın gelişmesinde, İslam terbiyesinin, oynadığı role birer şahit sayılır.
Zira, kainat kanunları, enteresan bir incelik ve bünyesinde karşılıklığa yer ermeyen bir nizam ve intizam içerisinde yürür. İnsan kalbine, bu gerçeği ilham edişinin üstünde bir değer taşıyan, her şeyi düzenleyen ve yapan Allahın takvasını, Ondan sakınmayı ve her işte Ona yönelmeyide ilham eder. Çünkü, Şüphesizki dünyanın, güneşin ve yıldızların dönüşü, ne saat, ne dakika, ne saniye ve nede salise ile zabt edilebilir. Bunların dönüş hızları, ancak saniyede 186 bin mil kat eden ışık hızı ile tasbit edilebilir. Bu kadar müthiş bir incelik taşıyan görüş, akılda tetkik edilir... Düşünme ve tesbitte yapılan her basit karışıklık ve isabetsizlik, büyük ölçüde hataların ortaya çıkmasına sebep olur. Eğer buna benzer bir hata, kainatta ve kurulu ilahi düzende meydana gelmiş olsa, hiç şüphesiz kainatın düğümü çözülür. ve içerisindeki yıldızlar aşağı dökülürler. Akıl, -bu incelik ve bağlılığı görünce- fikirlerini zabt-u rabt altına almaya, -yüce kainat nizamanda gördüğü gibi- cüziyyata sıkı sıkıya bağlı ve özel prensiplere hükmeden külliyyata -genel yaratılış kanunlarına- ulaşmaya çalışacaktır.
Bu gün ellerinde pek az alet ve edevat bulunmasına rağmen, müslümanların düşünce tarzları bu inceliğe uygun düşmektedir. Zira müslümanlar, bir takım ilmi keşiflere ulaşmışlardır. Bunlar, müslümanlara araştırıcılık ve düşünce doğruluğunda ciddiyet kazandırdığı gibi, zamanımıza nisbetle en üstün örnek sayılabilecek bir miktar ilmi dikkat ve fikri incelik de sağlamıştır. İbn-i Heysümün ışık ve görme konularında yaptığı incelemeler... Felekiyatçı Ebu Abdullah -El- Betaninin yalnız dünyanın güneş etrafında dönüşünü büyük bir dikatle ölçmekle kalmayıp, aynı zamanda güneş ve ayın tutulma zamanlarını da büyük bir itina ile tesbit etmesi, İslam terbiyesinin akılların eğitimine ne kadar etki yaptığına ve İslami aklın gelişmesinde, İslam terbiyesinin, oynadığı role birer şahit sayılır.
E harfi
- 8. Hususi Memur (Muhtesib) Tâyini:
- D - İdeal İnsan İslami Ölçülere Uyma Oranında Gerçekleşir.
- E - Kur'an-ı Kerim İnsan Ruhunu Kainata Çevirir. Tabiat İlimleri İnkara Değil; İmana Davet Eder
- EBABİL KUŞLARI
- ECR-İ MÜSEMMA
- EHLÎ HAYVANLAR
- EL-IYÂZU BİLLAH
- ENFÛS
- EVS
- İrşâd Ederken Korkmamak, Yılmamak:
- J - Sonuç.
- M - Allah Düşmanı İlim, Ruh Düşmanı Madde Ve İslam.
- 9. Emr Ve Nehiyde Tarz:
- Akil Terbiyesi
- Beden Terbiyesi
- E- Hedef, Kayıtsız Şartsız Allah'a Bağli Kalmak Ve O'na Dönüşü Unutmamaktır.
- EBÂN B. SAİD B. el-AS
- EDA
- EHL-İ HİBRE
- EMÂN
- ENSÂR
- EVTAS OLAYI
- F- Allah'ın Altalanmaz Kudreti Karşısında İnsan Kalbi...
- Gemiyi Delenler:
- 10. İrşadda Haddini Bilmek:
- A - Giriş:
- A - İslam Ve Beden: Genel
- EBCED
- EDEB MAHALLİ
- EHL-İ KIBLE