B - Ruh, İman Münasebeti, İslam'ın Ruh'a Verdiği Önem.
Ruh... Ne derinliğine inip mahiyetini bile bildiğimiz, nede nasıl çalıştığına akıl erdirebildiğimiz bu meçhul güç, Allahla aramızda bağlantı kurmamızı sağlayan biricik vasıtamızdır bizim...
O, bizzat kendi karakter ve yaratılış sayesinde, Allaha giden yolu kendiliğinden tutar. Çünkü O, Allahın bir avuç toprağa emanet ettiği ruhundan bir parçadır. Zira Cenab-ı hak:
Ben o (insan) ın (kuru bir çamurdan) yaratılmasını bitirdiğim, o (insan) a ruhumdan üflendiğim zaman, siz (ey meleklerim!) onun için secdeye kapanın.(Hicr: 15/29)
İşte bu yüzdenruh, Allaha giden yolu kendiliğinden tutar ve kendine has metotla Allaha ulaşır. Diğer bir ayet-i kerimede şöyle duyurulmaktadır:
Hani Rabın adem oğullarından, onların sırtlarından (sulplerinden) zürriyetlerini çıkarıp kendilerin nefislerine şahit tutumuş, ben sizin Rabınızdeğimiyim? (demişti). Onlarda evet Rabbımızsın, şahit olduk demişlerdi. (Araf: 7/172)
Her şey, hiçbir çaba göstermeden, yorulup ırılmadan, fıtratı sayesinde nasıl Allahına yol buluyorsa; ruhda öylece Allahına giden yolu bulur.
O da ( Musa a.s. da Firavne, sizin rabbınız kim sorusuna karşılık ) Bizim rabbımız her şeye hilkatini veren, sonrada doğru yolunu gösterendir. (dedi) (Taha: 20/50)
Mealindeki Ayet-i kerime bu hususu tasrih etmektedir. cenab-ı hak yarıca insana en yüksek değeri vermiş ve onu bütün yaratıklardan daha üstün kılmıştır. Bu hususu bize şu ayet-i kerimesiyle beyan buyurmuştur:
Yemin olsunki biz adem oğullarını üstün bir izzet ve şerefe mazhar kılmışızdır. Onlara, karada denizde taşıyacak (vasıtalar)verdik. Onlara, güzel güzel rızıklar verdik. Onları yarattığı mızın birçoğundan cidden üstün kıldık. (İsra: 17/70)
Bu üstünlüğün delili, Allah4ın insana, kendisine tevdi edilen emaneti koruyabilecek ve görevlerini hakkıyla yerine getirebilecek güçte bir kalp vermiş olmasıdır:
O, ( Allah) sizin için kulaklar, gözler, gönüller yarattı. (Secde:32/9)
Allah doğru yola girip o yolda yürümeyi, basiretli bir kalbin katkısı ile gerçekleşen tutucu ve yapıcı bir olay saydığı içindirki; cansız, bitki ve hayvanların ibadet şekilleri insanların kinden tamamen başkadır. Çünkü bu tutucu güç insanda var, hayvanda yoktur.
Bununla beraber insan sapıtır... Fıtratı herhangi bir hastalığa tutulmak suretiyle, fıtrat ve yaratılışından ayrıldığı zaman rotayı şaşırır ve Allaha giden yolu bulamaz... Bu yüzden ruhu ile Allaha ulaşamaz. Ona dayanıp güvenemez ve Onun himayesine girip Ona sığınamaz.
İnsan sapıttığı, Ruhunun bulanık bir ortama girmesi yüzünden, aldanıp, gerçeği göremez hale geldiği ve ruhunu çeşili arzuların yapmışolduğu yığınaklar sararak hakikatnurunu göstermediği zaman bile-bütün bu zifiri karanlıklara rağmen-insanda fıtratınazda olsa bir kalıntısı bulunacak ve çok zayıflamış olan bir göz, ışığı beli belirsizde olsa, nasıl farkeder ve ona doğru yönelirse, bu insanda yaratıcısına öylece yönelecektir. Gerçi hakikati, ruhunun hakkını gereği gibi veren bir kimse kadar görmesine imkan yoksada, hakikat karşısında tamamen körde sayılmaz... Sayılmaz ama, bu görüş zayıflığının genelleşmesi sonucu halk, herhengi bir şeyi Allaha ortak koşmak suretiyle, Ona dolaylı yoldan ibadet ve kulluk etme cihetine gidecek ve Kuran-ı Kerimin muciz ifadesiyle:
Biz bunlara bizi Allaha daha fazla yaklaştırsınlar diye ibadet ediyoruz. (Zümer: 39/3)
Diyeceklerdir.Yine Kuran-ı Kerimin eşsiz üslubu ile:
Yemin olsun, onlara, Gökleri ve yeri kim yarattı? (diye) sorsan, muhakkak Allah diyecekler. (Ya Muhammed!)deki: O halde bana haber verin, sizin Allahı bırakıp da yaptıklarınız (nedir)?!.. (Zümer: 39/38)
Böyece insanlar, ya bu şekilde Allahla kendi aralarına soktukları bir aracıya, yada Allah saydıkları herhangi bir kuvvete tapacaklardır... Ama, hesaba katılmaya bile değmeyen birkaç istisna bir tarafa bırakılacak kolursa, bu cihanı yaratan, güçlü, hakim ve dilediğini yapan bir yaratıcının varlığnı inkar edemiyeceklerdir, edememişlerdir...
İnanç esasların görevi, fıtratı kollamak ve onu gerçek hedefine yöneltmektir. Allaha giden yola katılıp ilerlemekte fıtrata yardımcı olmak ve bazı hastalıklara tutulmuş olsa bile, fıtratın varlığında gizlenmiş olan doğru yola onu itmektir.
Kısacası, fıtratı, Allahı görmesi için, bağlı bulunduğu esaret zincirlerinden kurtarıp salıvermektir.
İslam, ruh konusu üzerinde büyük bir titizlikle durur ve ona özel bir itina gösterir. İslam nazarında ruh, insanın can damarı ve hareket noktasıdır. Topyekün insan varlığının temeli ve dayanağıdır. İnsandaki maddi ve manevi varlıkların tümü, ruhun ışık tuttuğu şaşmaz yola bağlıdır. İnsan hayatının en büyük muhafızı, ve gerçek müdafii odur... İnsanın nura yönelme gücü ondadır. Kısacası ruh, insanı Allahına bağlayan biricik rabıtadır.
İslam ruhun terbiyesine bu kadar büyük bir önem verdiği için fıtratdinidir.
İnsandaki ruh gücünün insana ait varlıkların en üstünü, en büyüğü, varlığın gerçeklerine bağlanmak bakımından en sağlmaı olduğunda hiç şüphe yoktur.
Beden gücü, insanın maddi yani, eti kemiği ve duyuların kavrayabildiği şeylerle sınırlıdır. Beş duyu sahası dışına çıkamaz...
Akıl gücü, beden gücüne nazaran biraz daha hür ve serbesttir. Daha geniş bir sahayı içerisine alır. Ama ancak aklın erebildiği sınır çerçevesi içerisinde kalır. Bunun dışına asla çıkamaz. Zaman ve mekan, başlangıç ve sonuçla çevrilidir. Her an için yok olmak tehdidi altındadır. Yok olup gitmeye de mahkumdur.
Buna karşılık, insanda kayıt şart tanımayan bir tek güç varsa, oda ruhtur. O, ne zaman, ne mekan, ne başlangıç, ve sonuç ve nede yokolma tehdidi tanır. Bedenin varamadığı ve aklın giremediği her saha ile ilgili kuran biricik varlık odur. önsüz geçmiş ve sonsuz geleceğin varlık ve dirliği ile bağlantı kurabilen biricik güç odur. Zaman ve mekan engellerinin arkasından bütün varlıkla bağlantı kurabildiği gibi, Allahla bağllantı kurabilen ruh gücü...
Nasıl olur da ezel ve bedi saran; bütün hayatı net biraydınlık içerisinde kuşatan parlak ve berrak nuru sayesinde her şeyi duyup hissetiğimiz bu yüce varlığı tanımayız?!.. Cihanın ufuklarını kat edip geçen ve yer yüzündeki her canlı ile temas kuran bu her türlü dizginlerden salınmış, tam manasıyla hür ruh çekimini hissedip durduğumuz halde nasıl olurda inkar edebiliriz?.. Oysaki, ilminde kabul ettiği gibi, kainat demek tümü ile hayat demektir. Biz, karşısında bütün varlıkların dehşetten ürperdiği ve derinliklerinde Allahı gördüğünü farkettiği bu yüce, ince, parlak ve enteresan anı hissedip durduğumuz halde ruhun varlığını nasıl kabul etmeyiz?!..
Şu halde, inanç esaslarının bütün gücü ile bu ruh cevherine yüklenmesi kadar tabii bir şey olamaz. İslamın özellikle bu güce ağırlığını vermesi kadar isabetli bir tutum düşünülemez. O İslam ki, insanda mevcut olan bütün güçlere yerli yerince her türlü haklarını tanıyıp, en büyük önemi vererek, onlardan en üstün verimi ve en sağlam sonucu sağlmak yolunu tutmuştur.
O, bizzat kendi karakter ve yaratılış sayesinde, Allaha giden yolu kendiliğinden tutar. Çünkü O, Allahın bir avuç toprağa emanet ettiği ruhundan bir parçadır. Zira Cenab-ı hak:
Ben o (insan) ın (kuru bir çamurdan) yaratılmasını bitirdiğim, o (insan) a ruhumdan üflendiğim zaman, siz (ey meleklerim!) onun için secdeye kapanın.(Hicr: 15/29)
İşte bu yüzdenruh, Allaha giden yolu kendiliğinden tutar ve kendine has metotla Allaha ulaşır. Diğer bir ayet-i kerimede şöyle duyurulmaktadır:
Hani Rabın adem oğullarından, onların sırtlarından (sulplerinden) zürriyetlerini çıkarıp kendilerin nefislerine şahit tutumuş, ben sizin Rabınızdeğimiyim? (demişti). Onlarda evet Rabbımızsın, şahit olduk demişlerdi. (Araf: 7/172)
Her şey, hiçbir çaba göstermeden, yorulup ırılmadan, fıtratı sayesinde nasıl Allahına yol buluyorsa; ruhda öylece Allahına giden yolu bulur.
O da ( Musa a.s. da Firavne, sizin rabbınız kim sorusuna karşılık ) Bizim rabbımız her şeye hilkatini veren, sonrada doğru yolunu gösterendir. (dedi) (Taha: 20/50)
Mealindeki Ayet-i kerime bu hususu tasrih etmektedir. cenab-ı hak yarıca insana en yüksek değeri vermiş ve onu bütün yaratıklardan daha üstün kılmıştır. Bu hususu bize şu ayet-i kerimesiyle beyan buyurmuştur:
Yemin olsunki biz adem oğullarını üstün bir izzet ve şerefe mazhar kılmışızdır. Onlara, karada denizde taşıyacak (vasıtalar)verdik. Onlara, güzel güzel rızıklar verdik. Onları yarattığı mızın birçoğundan cidden üstün kıldık. (İsra: 17/70)
Bu üstünlüğün delili, Allah4ın insana, kendisine tevdi edilen emaneti koruyabilecek ve görevlerini hakkıyla yerine getirebilecek güçte bir kalp vermiş olmasıdır:
O, ( Allah) sizin için kulaklar, gözler, gönüller yarattı. (Secde:32/9)
Allah doğru yola girip o yolda yürümeyi, basiretli bir kalbin katkısı ile gerçekleşen tutucu ve yapıcı bir olay saydığı içindirki; cansız, bitki ve hayvanların ibadet şekilleri insanların kinden tamamen başkadır. Çünkü bu tutucu güç insanda var, hayvanda yoktur.
Bununla beraber insan sapıtır... Fıtratı herhangi bir hastalığa tutulmak suretiyle, fıtrat ve yaratılışından ayrıldığı zaman rotayı şaşırır ve Allaha giden yolu bulamaz... Bu yüzden ruhu ile Allaha ulaşamaz. Ona dayanıp güvenemez ve Onun himayesine girip Ona sığınamaz.
İnsan sapıttığı, Ruhunun bulanık bir ortama girmesi yüzünden, aldanıp, gerçeği göremez hale geldiği ve ruhunu çeşili arzuların yapmışolduğu yığınaklar sararak hakikatnurunu göstermediği zaman bile-bütün bu zifiri karanlıklara rağmen-insanda fıtratınazda olsa bir kalıntısı bulunacak ve çok zayıflamış olan bir göz, ışığı beli belirsizde olsa, nasıl farkeder ve ona doğru yönelirse, bu insanda yaratıcısına öylece yönelecektir. Gerçi hakikati, ruhunun hakkını gereği gibi veren bir kimse kadar görmesine imkan yoksada, hakikat karşısında tamamen körde sayılmaz... Sayılmaz ama, bu görüş zayıflığının genelleşmesi sonucu halk, herhengi bir şeyi Allaha ortak koşmak suretiyle, Ona dolaylı yoldan ibadet ve kulluk etme cihetine gidecek ve Kuran-ı Kerimin muciz ifadesiyle:
Biz bunlara bizi Allaha daha fazla yaklaştırsınlar diye ibadet ediyoruz. (Zümer: 39/3)
Diyeceklerdir.Yine Kuran-ı Kerimin eşsiz üslubu ile:
Yemin olsun, onlara, Gökleri ve yeri kim yarattı? (diye) sorsan, muhakkak Allah diyecekler. (Ya Muhammed!)deki: O halde bana haber verin, sizin Allahı bırakıp da yaptıklarınız (nedir)?!.. (Zümer: 39/38)
Böyece insanlar, ya bu şekilde Allahla kendi aralarına soktukları bir aracıya, yada Allah saydıkları herhangi bir kuvvete tapacaklardır... Ama, hesaba katılmaya bile değmeyen birkaç istisna bir tarafa bırakılacak kolursa, bu cihanı yaratan, güçlü, hakim ve dilediğini yapan bir yaratıcının varlığnı inkar edemiyeceklerdir, edememişlerdir...
İnanç esasların görevi, fıtratı kollamak ve onu gerçek hedefine yöneltmektir. Allaha giden yola katılıp ilerlemekte fıtrata yardımcı olmak ve bazı hastalıklara tutulmuş olsa bile, fıtratın varlığında gizlenmiş olan doğru yola onu itmektir.
Kısacası, fıtratı, Allahı görmesi için, bağlı bulunduğu esaret zincirlerinden kurtarıp salıvermektir.
İslam, ruh konusu üzerinde büyük bir titizlikle durur ve ona özel bir itina gösterir. İslam nazarında ruh, insanın can damarı ve hareket noktasıdır. Topyekün insan varlığının temeli ve dayanağıdır. İnsandaki maddi ve manevi varlıkların tümü, ruhun ışık tuttuğu şaşmaz yola bağlıdır. İnsan hayatının en büyük muhafızı, ve gerçek müdafii odur... İnsanın nura yönelme gücü ondadır. Kısacası ruh, insanı Allahına bağlayan biricik rabıtadır.
İslam ruhun terbiyesine bu kadar büyük bir önem verdiği için fıtratdinidir.
İnsandaki ruh gücünün insana ait varlıkların en üstünü, en büyüğü, varlığın gerçeklerine bağlanmak bakımından en sağlmaı olduğunda hiç şüphe yoktur.
Beden gücü, insanın maddi yani, eti kemiği ve duyuların kavrayabildiği şeylerle sınırlıdır. Beş duyu sahası dışına çıkamaz...
Akıl gücü, beden gücüne nazaran biraz daha hür ve serbesttir. Daha geniş bir sahayı içerisine alır. Ama ancak aklın erebildiği sınır çerçevesi içerisinde kalır. Bunun dışına asla çıkamaz. Zaman ve mekan, başlangıç ve sonuçla çevrilidir. Her an için yok olmak tehdidi altındadır. Yok olup gitmeye de mahkumdur.
Buna karşılık, insanda kayıt şart tanımayan bir tek güç varsa, oda ruhtur. O, ne zaman, ne mekan, ne başlangıç, ve sonuç ve nede yokolma tehdidi tanır. Bedenin varamadığı ve aklın giremediği her saha ile ilgili kuran biricik varlık odur. önsüz geçmiş ve sonsuz geleceğin varlık ve dirliği ile bağlantı kurabilen biricik güç odur. Zaman ve mekan engellerinin arkasından bütün varlıkla bağlantı kurabildiği gibi, Allahla bağllantı kurabilen ruh gücü...
Nasıl olur da ezel ve bedi saran; bütün hayatı net biraydınlık içerisinde kuşatan parlak ve berrak nuru sayesinde her şeyi duyup hissetiğimiz bu yüce varlığı tanımayız?!.. Cihanın ufuklarını kat edip geçen ve yer yüzündeki her canlı ile temas kuran bu her türlü dizginlerden salınmış, tam manasıyla hür ruh çekimini hissedip durduğumuz halde nasıl olurda inkar edebiliriz?.. Oysaki, ilminde kabul ettiği gibi, kainat demek tümü ile hayat demektir. Biz, karşısında bütün varlıkların dehşetten ürperdiği ve derinliklerinde Allahı gördüğünü farkettiği bu yüce, ince, parlak ve enteresan anı hissedip durduğumuz halde ruhun varlığını nasıl kabul etmeyiz?!..
Şu halde, inanç esaslarının bütün gücü ile bu ruh cevherine yüklenmesi kadar tabii bir şey olamaz. İslamın özellikle bu güce ağırlığını vermesi kadar isabetli bir tutum düşünülemez. O İslam ki, insanda mevcut olan bütün güçlere yerli yerince her türlü haklarını tanıyıp, en büyük önemi vererek, onlardan en üstün verimi ve en sağlam sonucu sağlmak yolunu tutmuştur.
E harfi
- 8. Hususi Memur (Muhtesib) Tâyini:
- D - İdeal İnsan İslami Ölçülere Uyma Oranında Gerçekleşir.
- E - Kur'an-ı Kerim İnsan Ruhunu Kainata Çevirir. Tabiat İlimleri İnkara Değil; İmana Davet Eder
- EBABİL KUŞLARI
- ECR-İ MÜSEMMA
- EHLÎ HAYVANLAR
- EL-IYÂZU BİLLAH
- ENFÛS
- EVS
- İrşâd Ederken Korkmamak, Yılmamak:
- J - Sonuç.
- M - Allah Düşmanı İlim, Ruh Düşmanı Madde Ve İslam.
- 9. Emr Ve Nehiyde Tarz:
- Akil Terbiyesi
- Beden Terbiyesi
- E- Hedef, Kayıtsız Şartsız Allah'a Bağli Kalmak Ve O'na Dönüşü Unutmamaktır.
- EBÂN B. SAİD B. el-AS
- EDA
- EHL-İ HİBRE
- EMÂN
- ENSÂR
- EVTAS OLAYI
- F- Allah'ın Altalanmaz Kudreti Karşısında İnsan Kalbi...
- Gemiyi Delenler:
- 10. İrşadda Haddini Bilmek:
- A - Giriş:
- A - İslam Ve Beden: Genel
- EBCED
- EDEB MAHALLİ
- EHL-İ KIBLE