İnsanların ve Toplulukların Denenmesi:
Bazı kavimlere elçiler gönderilmesi onlar için ilâhî imtihan sebebidir. Meselâ, Sâlih (a.s.), kendisini ve müminleri uğursuzlukla suçlayan Semud kavmine; ...Uğursuzluğunuz(un sebebi), Allah katında (bulunan takdiri)dir. (Kötü amel işleyene o uğursuzluğu takdir etmiştir.) Doğrusu siz (çeşitli olaylarla) imtihan edilen bir topluluksunuz. (27/Neml, 47). Ayrıca Hz. Sâlihin kavmi Semuda bir dişi devenin verilmesi onlar için bir deneme idi (54/Kamer, 27-29).
Allah (c.c.), Peygamberimize Mekke hayatında gösterdiği bir rüyası ve Kuranda lânet edilmiş ağaç ile insanları denemişti (17/İsrâ, 6). Kimilerine göre Peygamberimizin buradaki rüyasından maksat Onun gördüğü herhangi bir düş değil; Mirac olayıdır. Çünkü âyette geçen rüyâ kelimesi Arapçada görmeyi ifade eder. Sıradan bir rüyayı herkes görebilir. Rüyaların da olağanüstü bir tarafı yoktur. Peygamberimize gösterilen, ya da Onun gördüğü şey Mirac yolculuğu ve karşılaştığı olağanüstü durumlardır. Bu olay insanlar için bir deneme aracı olmuştu. Peygamberimiz (s.a.s.) Mirac olayını anlatınca müşrikler Onunla alay ettikleri gibi, bazı zayıf imanlı müslümanlar da Onu terketmişlerdi. Gerçekten iman edenlerin imanı ise bu denemeden sonra bir kat daha kuvvetlenmişti (Muh. İbn Kesir, 2/386; Beydavî, 1/575; Fî Zılâlil-Kuran, 4/2237; Elmalılı, 5/309; Y. K. Çağdaş Tefsiri, 5/230).
Kimileri, Peygamberimize gösterilen bu rüya; kâfirlerin Peygamberimiz ve müslümanlar karşısında mutlaka yenilecekleri anlamına gelebilir demişlerdir. Peygamberimiz (s.a.s.) henüz Mekkede müslümanlar çok zayıf iken İslâmın gâlip geleceğini, kâfirlerin mağlup ve zelil olacaklarını haber verdiği zaman müşrikler Onu alaya aldılar, zayıf imanlılar böyle bir müjdeye inanmadılar. Ancak gerçek müminler Peygamberin bu vaadine kesin kanaat ettiler. Böyle bir olay o toplum için bir deneme idi (Keşşâf, 2/648; Y. K. Çağdaş Tefsiri, 5/230).
Kuranda lânet edilmiş ağaç da bir imtihan aracı yapıldı. Bu ağaç, Buhârî ve Müslimde geçen bir hadise göre zakkum ağacıdır (nak. Muh. İbn Kesir, 2/386). Cehennemde yaratılmış olan bu ağaç, oradaki azâbı simgeler. Orada azap görenin yiyeceği odur. Allah (c.c.) bununla inkârcıları korkutmakta ve onları Cehennemden sakındırmaktadır. Kuranda üç âyette geçmektedir (37/Saffât, 62-67; 44/Dûhan, 42-46; 56/Vâkıa, 51-54). (Zakkum, bir ağaç cinsidir. Arabistanın Tihâme bölgesinde yetişir. Tadı çok acı, kokusu da çok kötüdür. Dallarını koparan kimsenin ellerine ve bedenine ağaçtan çıkan sıvı bulaştığı takdirde, o kimse bir çeşit deri hastalığına yakalanır. -Tefhimul Kuran, 5/21-).
Allah (c.c.), Peygamberimize Mekke hayatında gösterdiği bir rüyası ve Kuranda lânet edilmiş ağaç ile insanları denemişti (17/İsrâ, 6). Kimilerine göre Peygamberimizin buradaki rüyasından maksat Onun gördüğü herhangi bir düş değil; Mirac olayıdır. Çünkü âyette geçen rüyâ kelimesi Arapçada görmeyi ifade eder. Sıradan bir rüyayı herkes görebilir. Rüyaların da olağanüstü bir tarafı yoktur. Peygamberimize gösterilen, ya da Onun gördüğü şey Mirac yolculuğu ve karşılaştığı olağanüstü durumlardır. Bu olay insanlar için bir deneme aracı olmuştu. Peygamberimiz (s.a.s.) Mirac olayını anlatınca müşrikler Onunla alay ettikleri gibi, bazı zayıf imanlı müslümanlar da Onu terketmişlerdi. Gerçekten iman edenlerin imanı ise bu denemeden sonra bir kat daha kuvvetlenmişti (Muh. İbn Kesir, 2/386; Beydavî, 1/575; Fî Zılâlil-Kuran, 4/2237; Elmalılı, 5/309; Y. K. Çağdaş Tefsiri, 5/230).
Kimileri, Peygamberimize gösterilen bu rüya; kâfirlerin Peygamberimiz ve müslümanlar karşısında mutlaka yenilecekleri anlamına gelebilir demişlerdir. Peygamberimiz (s.a.s.) henüz Mekkede müslümanlar çok zayıf iken İslâmın gâlip geleceğini, kâfirlerin mağlup ve zelil olacaklarını haber verdiği zaman müşrikler Onu alaya aldılar, zayıf imanlılar böyle bir müjdeye inanmadılar. Ancak gerçek müminler Peygamberin bu vaadine kesin kanaat ettiler. Böyle bir olay o toplum için bir deneme idi (Keşşâf, 2/648; Y. K. Çağdaş Tefsiri, 5/230).
Kuranda lânet edilmiş ağaç da bir imtihan aracı yapıldı. Bu ağaç, Buhârî ve Müslimde geçen bir hadise göre zakkum ağacıdır (nak. Muh. İbn Kesir, 2/386). Cehennemde yaratılmış olan bu ağaç, oradaki azâbı simgeler. Orada azap görenin yiyeceği odur. Allah (c.c.) bununla inkârcıları korkutmakta ve onları Cehennemden sakındırmaktadır. Kuranda üç âyette geçmektedir (37/Saffât, 62-67; 44/Dûhan, 42-46; 56/Vâkıa, 51-54). (Zakkum, bir ağaç cinsidir. Arabistanın Tihâme bölgesinde yetişir. Tadı çok acı, kokusu da çok kötüdür. Dallarını koparan kimsenin ellerine ve bedenine ağaçtan çıkan sıvı bulaştığı takdirde, o kimse bir çeşit deri hastalığına yakalanır. -Tefhimul Kuran, 5/21-).
F harfi
- 1- Fakirlik Üstündür:
- 1- İnançla İlgili Fısk
- 1- Îne Bey'i:
- 10- Din-Sultan Ayrılı
- 3- Uzlet:
- 3) Mudârebe Ortaklığı:
- 5- Banka Fâizlerini Kabul Edenler:
- 5- Çocuğun Maddî İstikbalini Düşünme Fikri:
- 6) Kıyemî Mal:
- 9- Medya Yoluyla Fesad:
- C- Fitne Sayılan Davranışlar:
- En Hayırlı Kazanç; Kendi Eliyle Çalışıp Kazanma:
- FADL İBN ABBAS
- FARZ
- FESAD
- Fesad ve İfsâd; Anlam ve Mâhiyeti
- FEYZ-İ İLÂHİ
- FISK
- FİTNE-FİTEN
- FİTNENİN ÇEŞİTLERİ:
- Fitneye Karışan Sahabeler:
- FUHUŞ
- Hîle-i Şer'iyye
- İmtihan Olarak Fitne
- Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar
- Kur'an sözünde durmamayı, ahde vefa göstermemeyi yer yer fısk olarak nitelemektedir.
- MUBAH OLAN İLİM
- O'nun Mutluluk Evinin Genel Atmosferi:
- SAHABE VE TÂBİÎN ARASINDA ÇIKAN KAVGA VE İHTİLAFLAR
- Satılan Malın Mevcut Olması: